zap group mishpati logo

ראיון עם אלדד תמיר – מהי משמעות הורדת דירוג האשראי של ישראל?

אלדד תמיר, הבעלים של בית ההשקעות "תמיר פישמן", מסביר כיצד הורדת דירוג האשראי של ישראל עלולה להשפיע על כל אחד ואחת מאיתנו. וגם: איך הוא היה פועל כשר האוצר?

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
20.04.23
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
ראיון עם אלדד תמיר – מהי משמעות הורדת דירוג האשראי של ישראל?

לאלדד תמיר, הבעלים של בית ההשקעות "תמיר פישמן", יש בטן מלאה על הרפורמה המשפטית, או "השיגעון המשפטי" לדבריו. פישמן, מראשוני מקימי תעשיית הון סיכון בישראל וכריש בתכנית הטלוויזיה המצליחה "הכרישים", שמעניקה מימון לרעיונות וסטארטאפים, מעיד כי הוא מודאג מאוד בתקופה האחרונה וחושש מהבאות. כמו רבים מאיתנו, הוא חושש לעתידה הכלכלי והחברתי של המדינה, במיוחד לאור הורדת תחזית דירוג האשראי של סוכנות דירוג האשראי החזקה מוד'יס.

תמיר סבור, שאם הרפורמה המשפטית תמשיך לדהור ללא מעצורים לאחר הפגרה בכנסת, סוכנויות דירוג נוספות יורידו את תחזית האשראי של ישראל ואף את הדירוג עצמו. "בקיץ ייחשפו דירוגי אשראי של סוכנויות דירוגי אשראי נוספות וחשובות לא פחות ממוד'יס. ככל הנראה, התחזיות לא יסתרו אחת את השנייה, אני מניח שכל הגופים יפרסמו תחזית זהה או דומה מאוד ואם המצב יימשך כך, כנראה כל הגופים הללו יורידו את דירוג האשראי של ישראל", הוא אומר בכעס.

"הורדת דירוג האשראי תגרום לבריחת כספים ולאינפלציה, כמו שקרה בהרבה מדינות אחרות, כמו טורקיה, הונגריה ורוסיה, שם כסף זר ברח וחברות זרות נטשו"

בוא נתמקד בהורדת התחזית של מוד'יס – מהי המשמעות שלה?

"מדובר בהורדת דירוג לכל דבר ועניין. הדירוג במודי'ס מורכב מהדירוג עצמו ומתחזית. העובדה שהתחזית ירדה מ'חיובית' ל'יציבה' מביאה עימה השפעות רבות. ההשפעה המיידית היא שזה לא רק אופק הדירוג - בדו"ח נכתב מפורשות שאם הממשלה תמשיך בשיגעון המשפטי כמו שהוא כרגע, אז הם יורידו את הדירוג עצמו ולא רק את התחזית, וזה כבר צריך להדאיג אותנו". לדבריו, "הורדת דירוג תגרום לבריחת כספים ולאינפלציה, כמו שקרה בהרבה מדינות אחרות, כמו טורקיה, הונגריה ורוסיה, שם כסף זר ברח וחברות זרות נטשו. אף אחד לא רוצה לקחת סיכון ולהשקיע את כספו וזמנו במדינה עם דירוג נמוך".

איך כל זה ישפיע עלינו, האזרחים?

"ברגע שמורידים את התחזית, אז מדינת ישראל, שמגייסת אגרות חוב בעולם, תשלם ריבית גבוהה יותר. מה שאומר שיהיה פחות כסף בקופת המדינה, ובמצב כזה יש שתי אפשרויות: או שיעלו מיסים או שישקיעו פחות באזרחים. בנוסף, במצבים כאלה אנשים מושכים כספים ואז הדולר מתחזק, האינפלציה עולה, מה שיהפוך את כולנו לעניים יותר".

"אם שר האוצר מתבטא בתקשורת ואומר שלא אכפת לו שיורידו דירוג או שהם, כותבי הדו"ח, לא מבינים שום דבר, זה מזיק ועושה רק רע"

מה דעתך על אמירותיו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על כך שההורדה אינה דרמטית וכי הכלכלנים של מודי'ס אינם משפטנים?

"לאמירות מהסוג הזה יש השפעה, כי כשאתה שר האוצר של מדינה ואתה עומד מול סוכנויות דירוג, הם מצפים לראות מולם אדם מקצועי ורציני, וככל שהוא מקשקש יותר דברים חסרי טעם, כך מתייחסים אליו כאל מישהו שלא מבין מהחיים שלו, וכמובן שזה גם משפיע על רגשותיהם על האנשים שמדרגים", אומר תמיר בבוז.

"בדו"ח מודי'ס צוין כי קיים חשש להמשך תפקוד נאות של המוסדות הממשלתיים, שזה חמור מאוד. אז אם שר האוצר מתבטא בתקשורת ואומר שלא אכפת לו שיורידו דירוג או שהם, כותבי הדו"ח, לא מבינים שום דבר, זה מזיק ועושה רק רע".

האם לדעתך הרפורמה המשפטית תיושם בסופו של דבר?

"אין תשובה ברורה לשאלה הזו. אם מתייחסים לראיון של ראש הממשלה בערוץ 14, אז עושה רושם שהוא ויתר, אבל שרים אחרים בממשלתו אומרים שהחקיקה תימשך. קשה לי לראות איך הקואליציה ממשיכה בטירוף הזה, אבל ראינו הרבה דברים מטורפים. אני יכול להעריך שהסיכוי שכל החקיקה הזה תימשך הוא קטן, אבל מי יודע. יחד עם זאת, אני כן חושב שצריך רפורמות במערכת המשפט אבל לא באופן הזה".

ישראלים רבים חוששים מהעתיד ולא רוצים להשקיע כאן. כשנטוע פחד בחברה, פחות אנשים מוכרים וקונים בתים ופחות מבזבזים באופן כללי, לכן יש ירידה בהכנסות, הגוררת ירידה בגביית מיסים"

האם יש דרך לחזות את ההמשך אחרי "הכרטיס הצהוב" שהוצא לנו?

"אם הממשלה הנוכחית תמשיך לחוקק את החוקים הללו בכוח, זה יצביע על אובדן העצמאות של המערכת המשפטית. בעקבות זאת, יירדו המון דירוגים והמצב הכלכלי יהיה נוראי ורק ילך ויחמיר. מנגד, אני לא יודע מה קורה אצל הנשיא כרגע - אולי מסתמן שם פתרון, אבל מה שברור הוא שראש הממשלה בהחלט רוצה לרדת מהעץ, אבל לא בטוח שנותנים לו חבל לרדת ממנו.

 "מה שבטוח", הוא חוזר ואומר, "שאם הממשלה תמשיך להתנהל באותו אופן, תמשיך להתעקש על דברים בזויים כמו שליטה מלאה בוועדה למינוי שופטים וחוקי התגברות ועוד מיני חוקים הזויים, אז נחטוף את מה שמגיע לנו".

בימים האחרונים דווח על ירידה בגביית מיסים ברבעון הראשון של 2023 – איך זה קשור למצב במדינה?

"זה כמובן מתקשר למצב במדינה. ישראלים רבים חוששים מהעתיד ולא רוצים להשקיע כאן. כשנטוע פחד בחברה, פחות אנשים מוכרים וקונים בתים ופחות מבזבזים באופן כללי, לכן יש ירידה בהכנסות, הגוררת ירידה במיסים", מסביר תמיר. לדבריו, "בנוסף, גם עליות הריבית של בנק ישראל גורמות לכך שאנשים פחות לוקחים משכנתאות ופחות רוכשים בתים. התחזקות הדולר, לצד זאת, גוררת עליית מחירים. אני מקווה שהמעגל הזה ייסגר בקרוב, למרות שצפויות עליות ריבית נוספות בהמשך". 

"בנימה אישית אני יכול לומר, שמפחיד אותי שהקואליציה תמנה שופטים. לכן, זה הכרחי לצאת לרחובות, למחות ולהפגין"

מי אשם לדעתך במצב, הממשלה והחקיקה המהירה והחד צדדית, כפי שצוין בדו"ח מודי'ס, או המחאה הציבורית שמשקפת את הנעשה כאן לעולם כולו?

"אני יכול להקביל את זה לאדם שמכניס אריה לחדר מלא אנשים ומפחיד אותם, ואז הוא מאשים את האנשים בפחד שלהם. מי שהכניס את האריה לחדר זו הממשלה, אז אי אפשר לכעוס על אנשים שלא רוצים את האריה בחדר או שבורחים מפניו. כל אנשי המקצוע טוענים שהרפורמה הזו רעה ביותר לכלכלה, ויותר מחצי מהעם לא רוצה בה, אז אין טעם להמשיך עם זה. בנימה אישית אני יכול לומר, שמפחיד אותי שהקואליציה תמנה שופטים. לכן, זה הכרחי לצאת לרחובות, למחות ולהפגין".

אם היית שר האוצר, באילו צעדים היית נוקט עכשיו?

"הייתי הולך לראש הממשלה ולשר המשפטים, יושב ליד החדר שלהם ומבקש שיוציאו הודעה חד משמעית, שהמהפכה המשפטית מבוטלת! זה מה שהייתי עושה. כל עוד זה לא יקרה, שר האוצר יכול לעשות שמיניות באוויר ודבר לא יעזור - דירוגי האשראי של ישראל ימשיכו במגמת ירידה".

בתמונה אלדד תמיר. צילום: שריי עוז

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה