zap group mishpati logo

כיצד מגיעים למצב של חדלות פירעון והאם זה תמיד הפתרון הנכון?

לאחר שעסקים רבים בישראל הצליחו בקושי רב להרים את עצמם לאחר משבר הקורונה, הגיעה המלחמה בדרום ובצפון והכניסה רבים לבור כלכלי שמצריך הליך של חדלות פירעון. עו"ד איציק עזרן מסביר על משמעות ההליך

28.03.24
תאריך עדכון: 31.03.24
4 דק'
כיצד מגיעים למצב של חדלות פירעון והאם זה תמיד הפתרון הנכון?

חדלות פירעון הוא הליך משפטי שבא להיטיב עם האזרח במדינת ישראל שנקלע לחובות ולהוציאו לדרך כלכלית חדשה בחייו. עם זאת, האם זהו המוצא האחרון למי שנמצא בבור כלכלי?

עו"ד איציק עזרן, המתמחה בדיני חדלות פירעון והוצאה לפועל, מסביר מהי משמעות הליך חדלות פירעון ומציין כי הסתבכות כלכלית יכולה לקרות לכולם.

עו"ד עזרן, כיצד בעלי עסקים מגיעים למצב של חובות גדולים כל כך? האם זה יכול לקרות לכל אחד?  

"מצד אחד, גם בעל עסק מצליח, מנוסה ואחראי יכול להתרסק בתקופות בהן אין לו שליטה. אם הוא נאלץ לסגור את העסק שלו, נתקע עם סחורה וכו'. מצד שני, קשה לי להאמין שאדם מן היישוב, שלא מחפש  הרפתקאות כלכליות, יגיע אי פעם למצב של חדלות פירעון. הסתבכות כלכלית יכולה להגיע כתוצאה מהסיבות הבאות:

ניהול עסקי לקוי "לא כל בעל עסק ואפילו אם הוא גאון בתחומו, מבין בניהול ויודע לנהל את העסק בצורה חכמה, לקבל החלטות נכונות, לשלם ליועצים מקצועיים נכונים. ניהול שגוי ורצף טעויות עלול להוביל לקריסה כלכלית".

עו"ד איציק עזרן. צילום: זאפ

עו"ד איציק עזרן. צילום: זאפ

 

הוצאות גבוהות ביחס להכנסות - "הוצאות תפעוליות גבוהות, ירידה במכירות או הכנסות נמוכות ביחס להוצאות, השקעות שלא מניבות את התוצאה המיוחלת, הלוואות או הוצאות עם תשלומי ריבית גבוהים – כל אלה עלולים להוביל לגירעון תזרימי ולקשיים בהחזרים".

חוסר נזילות - "בעסק נוצרים לעתים מצבים של קשיים בגבייה, חוסר נזילות פיננסית, אובדן או היעדר של מקורות מימון חיצוניים – כל אלה עלולים להקשות על תשלום חובות במועד שלהם".

עו"ד עזרן מוסיף כי יש גם סיבות חיצוניות שמשפיעות על המצב הכלכלי של העסק, כמו למשל משבר כלכלי עולמי שעלול להשפיע באופן ישיר. 

חדלות פירעון אינה גזירת גורל

"כעו"ד המתמחה בתחום חדלות פירעון", אומר עו"ד עזרן, "אני נתקל מדי יום באנשים ובעצמאיים שנקלעו למשבר כלכלי חמור, רבים מהם סבורים שחדלות פירעון היא סוף פסוק מבחינתם, גזירת גורל בלתי נמנעת".

וזה לא כך?

"ודאי שלא. אפשר להימנע מהליך של חדלות פירעון באמצעות ניהול עסקי אחראי ומחושב הכולל בניית תקציב ריאלי ומעקב אחרי הוצאות והכנסות, הבטחת זמינות של אשראי ותזרים מזומנים תקין וכו'; על ידי תכנון פיננסי מדויק לטווח ארוך - זיהוי ומיפוי סיכונים פוטנציאליים, כגון תחרות, תנודות בשוק, שינויים רגולטוריים ועוד; וכן ניהול סיכונים וגמישות עסקית.

"אנחנו חיים בתקופה שבה יש כל הזמן שינויים וחידושים, ומי שלא יידע לאמץ פתיחות לחדשנות ואימוץ טכנולוגיות חדשות, ולהיפרד ממודלים עסקיים מיושנים ולא מועילים, יישאר מאחור".

האם חדלות פירעון היא המוצא היחיד לאדם השקוע בחובות?

"לא. אם אדם לא מצליח לעמוד בהתחייבויותיו הכספיות, הוא יכול לנקוט בפעולות שונות, בהתאם למצבו וכמובן בהתייעצות עם עורך דין. הוא יכול להגיש בקשה להקפאת הליכים - זהו הליך משפטי שבמסגרתו ניתן לקבל הגנה מפני נושים, הגעה להסדרים נוחים ובמקרים רבים גם מחיקה משמעותית מהחובות. כלומר, להתחיל מחדש".

מתי כדאי להכריז על חדלות פירעון?

"חדלות פירעון היא הליך משפטי שמאפשר לאדם או חברה לקבל הגנה מפני נושים, כאשר החייב אינו מסוגל לשלם עבור ההתחייבויות שיש לו כלפיהם. הליך של חדלות פירעון הוא החלטה משמעותית בעלת השלכות רבות, הן כלכליות והן אישיות.

"לפני שמקבלים את ההחלטה הזו, חשוב להבין מה הן האפשרויות האחרות העומדות לרשות החייבים, מה הם היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן, ורק לאחר מכן לקבל החלטה.

"אם אין אפשרות לעמוד בהחזר החובות, גם לאחר נסיונות שונים שבוצעו, כנראה שהליך חדלות פירעון הוא המוצא היחיד. אם נושים פתחו נגדכם הליכי הוצאה לפועל, עדיין המקרה לא אבוד. ההליך ישאיר אתכם במצב מוגן מפני עיקולים, התראות חוזרות ונשנות ויאפשר לכם להתחיל מחדש, מבחינה כלכלית".   

באילו מקרים לא כדאי לנקוט בחדלות פירעון?

"יש מקרים בהם לא יהיה נכון להיכנס להליך של חדלות פירעון. למשל, אם יש ברשותכם נכס, אתם עלולים לאבד אותו במהלך ההליך. כך גם אם אתם רוצים לשמור על דירוג האשראי שלכם או על המוניטין שלכם בעולם העסקי. במקרים כאלה חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין מוסמך בתחום חדלות פירעון ולא לקבל החלטה לבד. עורך הדין יבחן את מצבכם הכלכלי, יסביר לכם מה האפשרויות העומדות בפניכם וילווה אתכם בדרך המתאימה לכם ביותר".

(צילום ראשי: שאטרסטוק)

עו"ד עזרן איציק

עו"ד עזרן איציק

איציק עזרן ושות' הנו משרד בוטיק המתמחה בשלושה תחומי המשפט האזרחי: הוצאה לפועל וחדלות פירעון, ליווי חברות ונזיקין.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד עזרן איציק

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה