zap group mishpati logo

דרכון חדש מהבית? כל הפרטים על התיקון החדש לחוק שמאפשר הנפקה מרחוק

בשורה לנוסעים לחו"ל: כעת ניתן לחדש דרכון מהבית, באופן דיגיטלי ומבלי לעמוד בתורים המתישים של לשכת האוכלוסין. הכל על הפיילוט של משרד הפנים

מאת: מערכת זאפ משפטי
01.05.24
תאריך עדכון: 01.05.24
5 דק'
דרכון חדש מהבית? כל הפרטים על התיקון החדש לחוק שמאפשר הנפקה מרחוק

מעתה ניתן להגיש בקשה לדרכון או לתעודת זהות ביומטריים באופן מקוון. צילום: שאטרסטוק

אתם צריכים לחדש את הדרכון ומתלבטים האם לבזבז זמן יקר בתור בלשכת האוכלוסין? החל מ-30 באפריל 2024 נכנס לתוקף תיקון חדש לחוק שמאפשר לראשונה לאזרחים בגירים להגיש בקשה לדרכון או תעודת זהות ביומטריים באופן מקוון, מבלי להגיע פיזית ללשכה. מדובר בפיילוט ראשוני שיימשך חצי שנה ויבחן האם ראוי להפוך אותו לקבוע. להלן כל הפרטים החשובים שכדאי להכיר.

התנאים להגשת בקשה מקוונת להנפקת דרכון ביומטרי

לפי החוק החדש, רק אזרחים העונים על כל התנאים הבאים יוכלו להגיש בקשה מקוונת לדרכון ביומטרי חדש:

מעל 18גיל בלבד - הנפקה מרחוק של דרכונים ותעודות זהות מיועדת לבגירים בני 18 ומעלה. קטינים יצטרכו להמשיך ולהגיע פיזית ללשכה עם הוריהם כדי להנפיק או לחדש דרכון. 

חובה להיות בארץ - החוק החדש מאפשר להגיש בקשה לדרכון רק לאזרחים הנמצאים בישראל בעת הגשת הבקשה המקוונת. מי שנמצא בחו"ל לא יוכל ליהנות מהשירות המקוון ויידרש להגיע ללשכה בהתאם.

דרכון ביומטרי קודם בלבד - רק מי שהנפיק דרכון ביומטרי קודם, במהלך גילאי 21-60, ואישר לשמור את טביעות האצבע שלו במאגר הביומטרי, יורשה להנפיק דרכון חדש באופן מקוון.

הדרכון הקודם עומד לפוג - החידוש המקוון מיועד אך ורק למי שהדרכון הביומטרי הנוכחי שלו עומד לפקוע בשנה הקרובה או שכבר פג בחצי השנה האחרונה.

תהליך הגשת הבקשה המקוונת

המבקשים שיעמדו בכל התנאים הנ"ל יוכלו ליהנות מתהליך פשוט וידידותי להנפקת הדרכון החדש:

> המבקש יידרש להיכנס לאתר האינטרנט של רשות האוכלוסין וההגירה (רלב"ד) מכתובת ישראלית וללחוץ על "הגשת בקשה לדרכון ביומטרי מרחוק".

> לאחר מילוי הפרטים האישיים והזדהות, יתבקש המבקש להעלות תמונת פנים עדכנית ככל הניתן שתהיה דומה למראה שלו כפי שהוא נשמר במאגר.

> הבקשה תיבדק ותאושר ברשות האוכלוסין והמבקש יקבל אישור על כתובתו בדואר ישראל.

> לאחר מספר שבועות יגיע הדרכון החדש של המבקש בדואר לכתובתו בארץ, ללא כל צורך בהגעה למשרד.

חשוב לציין: הדרכון שיונפק במסגרת התהליך המקוון יהיה דרכון ביומטרי לתקופה של חמש שנים בלבד.

יתרונות הנפקה מקוונת של דרכון

המהלך להנפקת דרכונים מרחוק נועד להגשים מספר מטרות חשובות:

הקלה על האזרחים ומניעת תורים - התורים הארוכים בלשכות האוכלוסין הפכו בשנים האחרונות לבעיה כרונית שמטרידה רבים. ההנפקה המקוונת תקל על האזרחים את התהליך ותמנע את הצורך להגיע פיזית למשרד והמתין בתור שעות ארוכות.

מענה במצבי חירום - במהלך מלחמת חרבות ברזל עלתה הבעיה של אזרחים רבים שהיו זקוקים למסמכי זיהוי חדשים במהירות אך לא יכלו להגיע ללשכות. היכולת המקוונת נועדה לתת מענה במצבים דומים.

שיפור השירות לאזרח – לדברי שר הפנים משה ארבל, שצוטט באמצעי התקשורת, המהלך נועד "לשפר את השירות לאזרחי ישראל" ולקדם את יעילות ונגישות השירותים הממשלתיים.

טרם ידוע האם הניסיון הראשוני, שנועד להימשך חצי שנה בלבד, יימשך לטווח הארוך או שמא ההנפקה המקוונת תבוטל לאחר תקופת הפיילוט. הכל יהיה תלוי בהצלחת התהליך ובחוות הדעת של הרשויות.

מגבלות ההנפקה המקוונת

חשוב להכיר גם את המגבלות של ההנפקה המקוונת. ההנפקה המקוונת לא מיועדת לקטינים מתחת לגיל 18, ולכן הוריהם יצטרכו להמשיך ולהגיע פיזית עם ילדיהם ללשכה על מנת לחדש את דרכונים של קטינים.

כמו כן, אין אפשרות להוצאת ויזה לארה"ב - הדרכונים שיונפקו מרחוק באופן מקוון יהיו תקפים לתקופה של עד חמש שנים בלבד. דרכונים אלה לא יאפשרו כניסה לארה"ב באמצעות מסלול הפטור מויזה, שכן הוא דורש תוקף של עשר שנים לפחות. המבקשים לנסוע לארה"ב יצטרכו לפיכך להגיע ללשכת האוכלוסין להנפקת דרכון ארוך טווח יותר.

כמו כן, התהליך המקוון מאפשר רק חידוש של הדרכון הקיים עם אותם הפרטים שהיו בדרכון הקודם. לא ניתן יהיה לשנות שם, תאריך לידה או פרטים אחרים דרך הבקשה המקוונת.

בנוסף, כאמור בשלב זה, החוק שאושר מאפשר את ההנפקה המקוונת רק כהוראת שעה למשך חצי שנה. בתום התקופה תבחן הממשלה האם להאריך אותה בחצי שנה נוספת או להפסיק את השירות ולחזור למתכונת ההנפקה הרגילה.

מדוע הוחלט על הנפקת דרכון מקוונת?

ההחלטה להנהיג את אפשרות ההנפקה המקוונת של דרכונים הגיעה בעקבות כמה גורמים מרכזיים. במהלך מלחמת חרבות ברזל רבים נזקקו לדרכונים חדשים בהנפקה מהירה אך נתקלו בקשיים לקבל שירות. במשרד הפנים הבינו שנדרש פתרון למצבי חירום ומלחמה. היכולת המקוונת אמורה לאפשר מענה מהיר גם במצבים כאלה.

בנוסף, תופעת התורים והעומסים הכבדים בלשכות האוכלוסין הפכה בשנים האחרונות לבעיה כרונית שמטרידה אזרחים רבים. מטרת החוק החדש היא לצמצם ככל הניתן את הצורך להגיע פיזית ללשכות על מנת להקל על האזרחים.

זאת ועוד, המגמה העולמית של מעבר לשירותים דיגיטליים, במקום שירות פרונטלי, מונחת גם בבסיס החלטת משרד הפנים. מטרת החוק היא לקדם נגישות וזמינות של שירותי המשרד לאזרחים.

התיקון לחוק יכול להעניק גם מענה לעולים חדשים, אשר נתקלים לעתים בקשיים ביורוקרטיים בהסדרת מעמדם, כאשר מחסור במסמכי זיהוי עלול להקשות עליהם.

עמדת משרד הפנים

במשרד הפנים, בראשותו השר משה ארבל (ש"ס), תומכים בחוק החדש ורואים בו דרך לשפר את נגישות ורמת השירות לאזרחים בכל הנוגע להנפקת דרכונים ותעודות זהות. לדברי השר ארבל, מדובר ב"צעד דרמטי וחשוב שממחיש את מאמצי המשרד לתת פתרונות טובים יותר לצרכים של האזרחים".

לסיכום, ההחלטה אם להפוך את היכולת המקוונת להנפקת דרכון לקבועה תתקבל בהמשך, לאור ממצאי תקופת הניסיון שמתחילה עכשיו.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה