משפטי– זאפ
משפטידיני נזיקין ופיצוייםביטוח לאומיחשיבות מיצוי זכויות מול ביטוח לאומי

חשיבות מיצוי זכויות מול ביטוח לאומי

תביעות למוסד לביטוח לאומי כרוכות בביורוקרטיה סבוכה וטרטורים. בדרך לקבלת ההכרה או הפיצויים המיוחלים תידרשו, בין השאר, להציג מסמכים, שלעתים ייפסלו עקב טעויות. כיצד תוכלו לעבור את המהמורות ולמצות את הזכויות המגיעות לכם?

13.07.24
תאריך עדכון: 13.07.24
5 דק'
חשיבות מיצוי זכויות מול ביטוח לאומי

כעורך דין המתמחה בתחום תביעות למוסד לביטוח לאומי, אני נתקל שוב ושוב בבורות ובחוסר ידע בנושא הזכויות המגיעות לכם, ולכל אזרח בישראל, מביטוח לאומי, כל אחד ונסיבותיו. למרבה הצער, חוסר הידע גורם לאנשים רבים להפסיד סכומי כסף ניכרים ולהחמיץ הטבות משמעותיות שהיו יכולים לקבל. 

חוקי ביטוח לאומי הם לא פשוטים וכוללים בתוכם לא מעט תקנות, חוקים והוראות משתנות. אדם שאינו בעל השכלה משפטית והתמחות ספציפית בנושא של תביעות ביטוח לאומי  יתקשה להבין את כל הפרטים והסעיפים הרלוונטיים, ובמיוחד לא יבין מדוע לא קיבל את ההכרה או הפיצויים שביקש. יותר מזה, סביר להניח שהוא כלל לא ידע שמגיעים לו כספים או הטבות ממקורות שונים, לא ידרוש אותם ולכן וגם לא יקבל אותם, כי ביטוח לאומי לא טורח להזכיר לאנשים מה מגיע להם.

כתוצאה מהבלגאן הביורוקרטי שמגיע עם תביעה לביטוח לאומי, ועקב העובדה שמדובר בגוף ממשלתי שנתפס כמלחיץ, אנשים רבים נוטים לקבל את ההחלטות הראשוניות של פקידי ביטוח לאומי כפסיקה סופית, ללא ניסיון להגיש ערעור או לבקש הבהרות. חלקם לא מודעים לעובדה שזכותם לערער, ואחרים סבורים בטעות שלפי החוק הם אינם זכאים להטבות או לפיצויים שדרשו.

התייעצות עם עורך דין לפני הגשת התביעה

הגשת תביעה היא השלב הראשון בדרך הארוכה לקבלת הפיצויים המגיעים לכם, והבעיה מתחילה כשאת הצעד הראשון הזה אתם עושים ללא עורך דין מומחה בתחום.

מה הן התחנות שהתביעה שלכם עוברת מרגע שאתם משגרים אותה למשרדי ביטוח לאומי?

בשלב הראשון, פקידי ביטוח לאומי יבחנו את פרטי התביעה, כולל המסמכים הרפואיים והכלכליים שצירפתם אליה. בשלב זה אולי תקבלו בקשה לתוספת מסמכים או להבהרות נוספות. אם הגשת המסמכים לא היתה מדויקת, אם אין לכם את המסמכים שהתבקשתם לצרף או שאתם מתקשים לספק הבהרות מדויקות לגבי מצבכם, התביעה עלולה לקפוא בנקודת זמן זו.

ליווי של עורך דין טרום ההגשה ידייק את הליך הגשת המסמכים, שכן מלכתחילה הוא יורה לכם לשמור את המסמכים הרלוונטיים, כבר בקרות האירוע שבגללו אתם מבקשים הטבה או פיצויים. בנוסף, הגשה מלווה בעו"ד תחסוך לכם זמן רב מאחר שלא יחסרו מסמכים חשובים בהגשה. נקודה נוספת היא שעורך דין ידע לכוון אתכם למיצוי כל הזכויות שלכם - ייתכן שאתם זכאים לסכומי כסף גבוהים בהרבה מכפי שחשבתם, להטבות שונות ועוד.

בשלב השני תקבלו זימון לוועדה רפואית, שם תתייצבו בפני ועדה רפואית שתבחן את מצבכם הרפואי ותקבע את אחוזי הנכות שלכם. זוהי נקודה חשובה, שכן קביעת אחוזי הנכות תשפיע ישירות על גובה הפיצויים שתקבלו. גם פה חשוב שעו"ד ייצג אתכם, ולא להגיע לוועדה ולאלתר. העובדה שמגיעים לכם פיצויים ושאתם אכן עונים על כל הקריטריונים הנדרשים לא בהכרח אומרת שאתם אכן תקבלו אותם.

בשלב השלישי תתקבל החלטה. במידה שתקבלו כל מה שביקשתם, תמשיכו הלאה. במידה שלא, עורך הדין שלכם יערער.

מיצוי הזכויות שלכם חשוב מאחר שמדובר בכסף שאתם זקוקים לו בשלב זה כדי להשתקם, להבריא ולהמשיך הלאה. זה מגיע לכם! תפקידי כעורך דין הוא להבטיח שלקוחותיי מקבלים את מלוא הסכומים והזכויות המגיעים להם מביטוח לאומי, בהתאם לחוק.

במקרים רבים, אני עד לכך שלקוחות מגיעים אלי לאחר שקיבלו החלטה שלילית מביטוח לאומי בנוגע לתביעה לקצבה, גמלה או הטבה אחרת. לאחר בחינה יסודית של התיק והחומר הרלוונטי, לעתים קרובות אני מגלה שיש בסיס איתן לערער על ההחלטה. במצבים כאלה, אני מכין ערעור מנומק ומקיף, מציג ראיות ומשכנע את הוועדות הרלוונטיות לשנות את ההחלטה המקורית.

עו"ד יגאל אבידן. "אם תביעתכם לביטוח לאומי נדחתה, היו בטוחים שאתם לא חריגים בנוף". צילום: פרטי

מה הן הסיבות לדחיית תביעה בביטוח לאומי?

אם תביעתכם לביטוח לאומי נדחתה, היו בטוחים שאתם כלל לא חריגים בנוף. ביטוח לאומי דוחה תביעות מסיבות מגוונות ולעתים קרובות שלא בצדק או עקב טעויות בהגשה. הנה כמה מהסיבות שגוררות פסילת הגשה או תשובה שלילית:

אי עמידה בתנאי הזכאות - לכל גמלה או קצבה יש תנאי זכאות ספציפיים, הכוללים גיל, ותק עבודה, תשלום דמי ביטוח, מצב רפואי ועוד. אם אתם חורגים מאחד או יותר מהתנאים הללו, התביעה שלכם עלולה להידחות.

אי המצאת מסמכים רלוונטיים - כדי להוכיח שאתם זכאים לקצבה/ פיצויים/ הטבות, עליכם להגיש לביטוח לאומי ניירת רבה: מסמכים רפואיים, תעודות תעסוקה, טפסים רלוונטיים ועוד. אם אין לכם אפשרות לשחזר את כל המסמכים הרלוונטיים, אתם עלולים להיפסל גם אם אתם עומדים בתנאי הזכאות.

טעויות במילוי הטפסים - אחת הסיבות שכל כך חשוב להיות מלווים בעורך דין מומחה בתביעות לביטוח לאומי, היא שאנשים רבים לא ממלאים את הטפסים הרבים בצורה נכונה. הטעויות האלו, גם אם הן שוליות או נראות לכם לא רלוונטיות, עלולות להוביל לפירוש שגוי של התביעה ולדחייתה.

פער בין ממצאים רפואיים למצב הרפואי - טעות נוספת של אנשים שלא מלווים בעורך דין היא חוסר התאמה בין הממצאים הרפואיים לטענות על המצב הרפואי. למשל, במקרים של תביעות לקצבת נכות, ביטוח לאומי בודק את הממצאים הרפואיים, ואם קיים פער משמעותי בין הממצאים הרפואיים לבין טענות התובע, התביעה תידחה. לעתים הפער הוא עקב חוסר הבנה של התובע או הגשה לא נכונה של המסמכים.

יש עוד לא מעט סיבות לכך שביטוח לאומי עלול לדחות את התביעה שלכם. לכן, אם אתם רוצים להגיע למיצוי כל הזכויות שלכם, היוועצו עם עורך דין וצאו לדרך יחד.

(צילום ראשי: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?