משפטי– זאפ
משפטידיני נזיקין ופיצוייםנכות כלליתמי זכאי לקצבת נכות כללית?

מי זכאי לקצבת נכות כללית?

המוסד לביטוח לאומי מציב קריטריונים מסוימים לקבלת קצבת נכות. עו"ד דוד עשור, מומחה לתביעות ביטוח, מסביר מי זכאי, באילו תנאים ואיך צולחים את הוועדות הרפואיות

15.07.24
תאריך עדכון: 15.07.24
4 דק'
מי זכאי לקצבת נכות כללית?

קצבת נכות כללית היא קצבה המשולמת למי שעקב נכות גופנית, שכלית או נפשית, נפגעה יכולתו להשתכר. הקצבה משולמת על ידי הביטוח הלאומי למי שעומד בתנאים מסוימים והינו בעל נכות רפואית בשיעור של לפחות 60%.

נכון לשנת 2024 סכום הקצבה המלאה הוא 4,291 שקל לחודש, אך גובה הקצבה נקבע בהתאם להחלטת הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי.

מי זכאי לקצבת נכות כללית ומה הם התנאים לקבלתה?

"לקצבה זכאי מי שעקב נכותו הרפואית נפגע כושרו להשתכר בלפחות 50%", מסביר עו"ד דוד עשור, מומחה לתביעות ביטוח. לדבריו, "כאשר מדובר על עקרות בית, הן תהיינה זכאיות לקצבה במידה שכושר התפקוד במשק הבית צומצם ב-50%. זאת, לתקופה העולה על 90 ימים ובמידה שמתום התקופה הזו הנפגע/ת אינם זכאים לקבלת דמי מחלה".

עו"ד דוד עשור

עו"ד דוד עשור. "לייצוג בוועדה הרפואית יש משקל רב, שיכול להכריע האם תקבלו זכאות למענק או לקצבה". צילום רובי קוטר

לדברי עו"ד עשור, יש שיעור נכות מינימלי שבגינו ניתן לקבל קצבת נכות כללית והוא עומד על 60%. "יחד עם זאת", הוא מבהיר, "כאשר אחד הליקויים עומד על 25% נכות, יכול הנכה לקבל קצבת נכות במידה שהנכות המשוקללת היא בשיעור 40% בלבד".

מה הם תנאי הזכאות וגובה הקצבה?

התנאי לזכאות לקצבה הוא שהנכה אינו עובד או שההכנסה שלו, הן כשכיר והן כעצמאי, נמוכה מ-60% מהשכר הממוצע (7,522 שקל נכון לשנת 2024).

במידה והנכה עומד בתנאים לזכאות, הוא רשאי להגיש תביעה לקבלת גמלת נכות למוסד לביטוח לאומי. לאחר הגשת התביעה הוא יזומן לוועדה הרפואית בביטוח הלאומי לצורך קביעת אחוזי הנכות. לאחר מכן תיבחן דרגת אי כושר להשתכר. הדרגות האפשריות הן: 60%, 65%, 74% ו-100%, כאשר דרגת אי כושר של 75% נחשבת לזכאות לקבלת קצבה מלאה.

עו"ד עשור: "אם הקצבה מאושרת, יקבל הנכה גמלת נכות בהתאם למצבו כפי שנקבע בביטוח הלאומי. נכון לשנת 2024, סכום הקצבה לדרגת אי כושר של 100%, כלומר קצבה מלאה, עומד על 4,291 שקל ואילו סכום הקצבה לדרגת אי כושר של 60% עומד על 2,476 שקל".

איזה משקל יש לדיון בוועדות הרפואיות?

"לייצוג בוועדה הרפואית יש משקל רב, שיכול להכריע בין זכאות לקבלת מענק או קצבה לבין אי קבלתה. בפסיקה נקבע כי רק עורכי דין רשאים לייצג בפני הוועדות הרפואיות ועל כן, בהינתן האפשרות הזו, כדאי ואף חשוב ביותר לפנות להליך הזה מיוצגים ומלווים על ידי עורך דין המתמחה בתחום".

האם ניתן לערער על החלטת המוסד לביטוח לאומי?

"בוודאי. בתוך 60 יום ממועד קבלת ההודעה על החלטת הוועדה הרפואית לנכות כללית, ניתן להגיש ערר לגבי שיעור אחוזי הנכות הרפואית כפי שנקבעה. הדיון בערר יתנהל בוועדה הרפואית לעררים והיא זו שמוסמכת לאשר או לשנות את אחוזי הנכות שנקבעו על ידי הוועדה הרפואית לנכות כללית. גם על החלטת הוועדה הרפואית לעררים ניתן לערער בפני בית הדין האזורי לעבודה. בנוסף, מי שהגישו בעבר תביעה לקצבת נכות ומסיבות שונות מעוניינים לבחון מחדש את זכאותם, יכולים לעשות זאת בתביעה חוזרת".

האם לא כדאי לפנות לחברות המתמחות במיצוי זכויות?

"ביכולתן של חברות למיצוי זכויות לספק שירותים שונים עבור התובע, אך לא את השירות המשמעותי כמו ייצוג בוועדות הרפואיות, שלב מכריע בהליך, כמו גם פנייה לבית הדין או ערעור על החלטות הוועדה הרפואית".

לסיכום, ההתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי היא לא פעם מתסכלת ומסורבלת וכרוכה בביורוקרטיה מעיקה. "זוהי סיבה נוספת", אומר עו"ד עשור, "מדוע מומלץ ואף קריטי לעתים לקבל ייעוץ וליווי מקצועי עוד בטרם הפנייה למוסד לביטוח לאומי ובוודאי שגם לאחריה. ליווי מקצועי יסייע לתובע בבניית התיק הרפואי, הצגת העובדות הרלוונטיות והחשובות וכמובן גם בהמשך, בהכנה לוועדה הרפואית וייצוג במהלכה. סיוע של עורך דין עשוי להיות הגורם שיכריע בין קבלת התביעה לבין דחייתה והוא מעלה את הסיכוי למיצוי זכויות בצורה הטובה ביותר".

(צילום ראשי: שאטרסטוק)

דוד עשור-משרד עו"ד

דוד עשור-משרד עו"ד

משרדו של עורך הדין דוד עשור - כאן כדי לסייע. עם שנים של ניסיון ואינספור לקוחות מרוצים, עזרנו לאנשים להחזיר את השליטה על חייהם, באמצעות ייצוג מקצועי ומהימן בנסיבות שונות. משרדנו מתמחה במגוון תחומים לרבות: ענייני הוצאה לפועל, נושאים הקשורים לביטוח לאומי, ייעוץ והכוונה בתיקי תאונות דרכים, מומחיות בדיני עבודה, נזיקין ועוד.

אובדן כושר עבודה, ביטוח לאומי, תביעות חברות ביטוח, נזיקין ותאונות, ייצוג בבית משפט, משרד הבטחון ונכי צה"ל, תאונות אישיות, מחלות קשות, סיעוד, טיפול מול משרד הבריאות, פנסיה נכות, פנסיה רפואית, ביטוח לאומי, תביעות כנגד משרד הבטחון, תביעות ביטוח, נזקי גוף, תאונות עבודה, תאונות דרכים, ילד נכה, גמלת זקנה, פטור ממס הכנסה, מוגבלים בניידות, נפגעי תאונות, נכות כללית, נפגעי עבודה, אובדן כושר עבודה

האם מאמר זה עזר לך?

צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
דוד עשור-משרד עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה