משפטי– זאפ
משפטיגירושין ודיני משפחהגישור בגירושין – לסיים את מערכת היחסים בהסכמה

גישור בגירושין – לסיים את מערכת היחסים בהסכמה

פירוק התא המשפחתי הוא אף פעם לא קל, בפרט כשיש ילדים בתמונה. לדברי עו"ד דניאל לוין, מומחה לדיני משפחה, זה בדיוק הזמן לשנות את התפישה ולחתור להסכם במסגרת הליך גישור

20.07.24
תאריך עדכון: 20.07.24
4 דק'
גישור בגירושין – לסיים את מערכת היחסים בהסכמה

האם עצרתם לחשוב מדוע הליך גירושין הוא כל כך מורכב וקשה? מדוע אנחנו מוכנים לצאת למלחמת עולם באדם שעד לאחרונה היה "אהבת חיינו", מי שהתרגשנו כשהחלטנו להתחתן עימו ומי שעמד לצידנו מתחת לחופה? אותו אדם שעימו הבאנו יחד ילדים ונשבענו שתמיד נאהב ונהיה זה לצד זה - דווקא נגדו החלטנו לצאת אל הקרב, עד זוב דם.

לדברי עו"ד דניאל לוין, מומחה לדיני משפחה, פירוק התא המשפחתי הוא אף פעם אינו דבר קל, בפרט כשיש ילדים בתמונה. "בין אם אנחנו מונעים מכעס עצום, שהלך והצטבר במהלך השנים, בין אם אנחנו חשים, בצדק או שלא בצדק, נבגדים ומבקשים נקמה, ובין אם מתוך סיבות אנוכיות כאלו ואחרות, אנחנו מונעים בעיקר מהרגש", הוא אומר.

במרבית הפרידות, אומר עו"ד לוין, הכוח המניע את פירוק היחסים הוא רגש, והוא לרוב סוער. "זה הזמן להתפכח", הוא מוסיף, "לשנות את התפישה ולפעול בצורה אחרת. במלחמה, כפי שאנחנו יודעים, יש בעיקר מפסידים אך אם נפעל בצורה מושכלת ונגיע להבנות ולפשרות, כולם ייצאו מנצחים".

אף שככל הנראה מדובר בעצה קשה ליישום, עו"ד לוין מדגיש שהכל עניין של גישה והרבה מאוד עבודה פנימית. "אני אופטימיסט במהותי אבל אני יודע שזה לא תמיד עובד, וגם אם אתה פועל מהשכל, הצד השני יפעל מהרגש. קל לתת לרגש להשתלט עלינו, בייחוד בתקופת פרידה, כשפתאום כל המשקעים מהעבר שבים וצצים. תעצרו את זה, תנשמו עמוק ותחליטו שאל הכעס והנקמה תחזרו בהמשך, במידת הצורך. תנו הזדמנות לגישור, להגיע להבנות בצורה מושכלת. לפעול מהראש ולא מהבטן. כך תהיו כשידכם על העליונה, מול כל הגורמים, ובאופן הזה גם כל הפרטים החשובים מבחינתכם ימצאו את דרכם להסכם הגירושין".

מה זה בכלל אומר גישור במשפחה וגירושין?

"גישור במשפחה וגירושין משמעו להגיע להסכם גירושין, הסכם פרידה, באמצעות מגשר. כאן, בניגוד לבית המשפט או לבית הדין הרבני, מי שמנצח על ההליך הוא המגשר, שמסייע ופעיל בניהול המשא ומתן עם הצדדים, בניסיון להגיע לפשרות ולהבנות בכל הנוגע לחלוקת הרכוש, דמי המזונות וזמני השהות של הילדים, או כל נושא אחר שבמחלוקת".

מה הם היתרונות בגישור?

"בגישור, הצדדים כותבים בעצמם את פסק הדין שלהם. הם מחליטים עבור עצמם מה טוב ומה נוח להם, על מה נכון להתעקש ועל מה לוותר, 'תן וקח'. כשמגיעים להתדיינות בבית משפט או בבית הדין הרבני, זה לא כך. הצדדים בעצם נותנים לצד שלישי שלא מכיר אותם או את ילדיהם, ולא מודע לצרכים שלהם, להכריע עבורם בדברים הכי חשובים בחיים, ולעתים ההחלטות של שופט או דיין גרועות לשני הצדדים, כשגם הצד שכביכול ניצח מרגיש תסכול מפסק הדין.

"בגישור יש שליטה מסוימת על כיוון ההסכם והוראותיו. בבית המשפט, לעומת זאת, לעתים זה כמו רולטה ואין לדעת כיצד יחליט השופט. חשוב גם לציין, כי בדרך כלל זוגות שהתגרשו בגישור שומרים על יחסים תקינים לאחר הפרידה, בעוד שזוגות שהתגרשו אחרי הליך בבית משפט או ביה"ד הרבני, לא אחת הגיעו למצב של שנאה תהומית וחוסר תקשורת בסיסית, וכשיש ילדים זה קטסטרופה עבורם".

אחד היתרונות הברורים של גישור בגירושין נוגע לחיסכון בעלויות, כמו גם חיסכון בזמן. "להתגרש", אומר עו"ד לוין, "עולה לא מעט כסף. ליווי של עורך דין, מימון של הליכים, וההוצאות הולכות ומצטברות. זמן הוא גם כסף, והתנהלות בבתי המשפט או בתי דין, העמוסים גם ככה, יכולה להימשך שנים ארוכות. עדיף להשקיע את הכספים האלה בדברים טובים יותר, למשל בצורכי הילדים, וכך גם לגבי הזמן שמתבזבז.

"מעבר לכך, התנהלות בבתי המשפט משך תקופה ארוכה מונעת מהצדדים להמשיך הלאה בחייהם ולפתוח דף חדש. הליך גישור, לעומת זאת, הוא הליך קצר באופן יחסי, ובוודאי שבסופו של דבר גם זול יותר".

לדברי עו"ד לוין, החשוב מכל בהליך גישור הוא המקצועיות והיצירתיות של המגשר. |הניסיון שלו מאפשר לו לחשוב על הסוגיות שעלולות לייצר בעיות בהמשך הדרך וגם להוביל לפתרונות מוסכמים. יחד עם זאת חשוב לציין, כי במסגרת גישור, כולנו מתפשרים וכולנו מוותרים על משהו".

מה צריך לכלול הסכם גירושין?

"על הסכם גירושין לכלול סוגיות רלוונטיות לפרידה ולחיים שאחריה. למשל, חלוקת הרכוש, שאלת הסדרי השהייה של הילדים ותשלום מזונותיהם ועוד. להסכם יש חשיבות גדולה להמשך הדרך ולכן הוא צופה פני עתיד. הוא לא רק קובע את חלוקת הרכוש ואת זמני השהות עם הילדים כעת, בהווה, אלא גם מנסה לפתור מראש סוגיות שייתכן ויעלו בהמשך הדרך".

זו גם הסיבה שקיימת חשיבות גדולה למי שעורך את ההסכם. "יש בשוק כל מיני סוגים של מגשרים אולם רק עו"ד המתמחה במשפחה וגירושין ובעל ניסיון בתחום הופך את כתיבת ההסכם למלאכת אמנות של ממש, כך שלא תישאר כל סוגיה שהיא ללא מענה", מסכם עו"ד לוין.

(צילום ראשי: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?