משפטי– זאפ
משפטיזכויות עובדים ודיני עבודהדיני עבודהמחלת בן זוג, היעדרות ודיני עבודה - המדריך המלא

מחלת בן זוג, היעדרות ודיני עבודה - המדריך המלא

חוק דמי מחלה מאפשר לכל עובד לקבל עד חודשיים ימי היעדרות עקב מחלת בן זוג. מה זה אומר בפועל ואיך זה משפיע על הזכויות של העובד במקום העבודה?

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי
26.07.24
תאריך עדכון: 26.07.24
7 דק'
מחלת בן זוג, היעדרות ודיני עבודה - המדריך המלא

אף עובד לא רוצה לדמיין מצב שבו יצטרך לנצל את ימי החופשה שלו, שאותם תכנן מן הסתם לבלות בכיף עבור מטרה כל כך מדכאת כמו טיפול בבן הזוג שחלה. לרוע המזל, אלה דברים שיכולים לקרות לכל אדם, בכל גיל ובכל סיטואציה. נכון שהיעדרות בשל מחלת בן זוג שתפס איזה וירוס וצריך שיישארו איתו בבית, יבשלו לו מרק ויצפו איתו בכמה טלנובלות, לא יכול לשבש את הקריירה של בן זוגו, לפחות לא באופן קריטי, אך מה קורה במצבים בהם בן או בת הזוג לקו במחלה קשה, שעבורה בן זוגם ייאלץ לקחת עשרות ימי חופשה ולפדות את כל ימי המחלה שלו עצמו? האם הוא מסכן את עצמו בפיטורין, ומה קורה אם המעסיק מסרב לתת לו לפדות את ימי המחלה והחופשה שלו?

עו"ד בוריס מריאקרי ממשרד עו"ד כפיר זאב, המתמחה ביחסי עבודה ובדיני עבודה, עונה לשאלות החשובות בנושא:

מה הן הזכויות החוקיות של עובד להיעדר מהעבודה בשל מחלת בן זוג?

"לכל עובד הזכות להיעדר מעבודתו במשך עד שישה ימים בשנה בשל מחלת בן זוג, על חשבון ימי המחלה הצבורים. כלומר, לאותו עובד המבקש להיעדר צריכה להיות מראש יתרת ימי מחלה אשר אותה יכול לנצל לצורך היעדרות זו.

בוריס

עו"ד בוריס מריאקרי. צילום: M-Studio Group

"בנוסף, עובד זכאי להיעדר עד שבעה ימים בשנה עקב הריון או לידה של בת זוגו או ליווי בת הזוג לטיפולים או בדיקות בקשר להריון על חשבון ימי המחלה, וכן שלושה ימים נוספים לאחר הלידה, על חשבון ימי חופשה. בחלק ממקומות העבודה יש הסכם הקיבוצי שמאפשר להיעדר לתקופות ארוכות יותר, ובמקרה שכזה ההסכם הקיבוצי הוא הקובע".

האם קיים הבדל בין זכויות עובדים במגזר הציבורי לעומת המגזר הפרטי בנושא זה?

"זכאות לתשלום עבור מחלת בן זוג בחוק חלה הן על עובדים במגזר הפרטי והן על עובדים במגזר הציבורי. במקום עבודה במגזר הפרטי שבו קיים הסכם קיבוצי מיוחד, הסכם זה יכול להוסיף על זכויות העובד לעניין היעדרות, אך לא לגרוע מהן.

עובדי מדינה כפופים לתקנון שירות המדינה הקובע כללים אחרים לעניין אופן צבירת ימי מחלה וקבלת תשלום דמי מחלה".

כמה זמן עובד רשאי להיעדר מהעבודה לצורך טיפול בבן זוג חולה?

"הנחיות שניתנו לאחרונה על ידי נציב שירות המדינה, מאפשרות לעובד המטפל בבן זוג או בקרוב משפחה בעל מוגבלות, או חולה במחלה קשה, לבקש הקלות נוספות. בין היתר, ניתן לאשר לעובד, במקרים ובתנאים מסוימים, לנצל עד 24 ימי מחלה מתוך מכסת ימי המחלה שלו לצורך טיפול בבן המשפחה החולה, וכן לעבוד מרחוק או לעבוד במשרה חלקית ועוד".

האם העובד זכאי לתשלום עבור ימי ההיעדרות? ואם כן, באילו תנאים?

"במקרה של מחלת בן זוג, הזכאות היא להיעדרות על חשבון ימי המחלה, ולכן התשלום שנקבל הוא על פי אותם כללי תשלום של היעדרות עקב מחלה. במקרה זה, עבור היום הראשון אין העובד זכאי לתשלום, ומהיום השני והשלישי להיעדרות - התשלום הוא בגובה של 50% העבודה היומי. מהיום הרביעי והלאה להיעדרות - התשלום הוא בגובה שכר עבודה יומי רגיל. במידה שקיים הסכם קיבוצי במקום העבודה שקובע זכאות אחרת לתשלום, ההסכם הקיבוצי הוא הקובע".

לאילו זכויות נוספות זכאי מי שמטפל בבן זוג חולה?

"בן הזוג החולה עשוי להיות זכאי לקצבה בהתאם למצבו הרפואי, התפקודי וכושר העבודה שלו. בן הזוג החולה עשוי להיות זכאי לדמי תאונה אם נפגע בתאונה, לקצבת נכות או לקצבת סיעוד. בן הזוג המטפל עשוי להיות זכאי לנקודות זיכוי ממס ההכנסה, במקרה שבו הוא מפרנס את בן הזוג החולה ולבן הזוג החולה נקבעה נכות בשיעור משמעותי".

האם קיימים פיצויים נוספים להם עשוי להיות זכאי עובד המטפל בבן זוג חולה?

"התפטרות עקב מחלת בן זוג נחשבת לפיטורים בכל הנוגע לזכויות ולפיצויים, כך שבמקרה שכזה העובד עשוי להיות זכאי לפיצויי פיטורים מלאים, בכפוף לעמידה ביתר תנאי החוק. בעניין זה, על העובד להודיע למעסיק מראש על כוונתו להתפטר ולתת למעסיק הזדמנות להתאים את תנאי העבודה למצבו של העובד, טרם ההתפטרות".

שאלה שמטרידה אנשים רבים שנאלצים לטפל בבני זוגם החולים: האם יש הגנה חוקית מפני פיטורים לעובד הנעדר בשל מחלת בן זוג?

"ככל שהעובד עמד בתנאי הזכאות ונעדר על חשבון ימי המחלה שלו, למעסיק אסור לפטר את העובד במשך תקופת ההיעדרות".

מה הן הדרישות החוקיות להוכחת מחלת בן הזוג בפני המעסיק?

"הזכות להיעדרות היא בגין מחלה שבעטיה בן הזוג מתקשה לבצע פעולות יומיומיות כגון לבישה ואכילה ללא עזרה.  כתנאי למימוש הזכות, המעסיק רשאי לדרוש מהעובד לחתום על מסמך הצהרה, במסגרתו העובד מצהיר כי אכן הוא נעדר מעבודתו בשל טיפול בבן זוג, וכן רשאי לדרוש ממנו בנוסף אישור מחלת בן זוג - אישור רפואי המעיד על מחלתו של בן הזוג. האישור הרפואי צריך להתייחס במפורש לתלותו של בן הזוג בעזרת הזולת. כשמדובר בהיעדרות הקשורה להריון ולידה של בת הזוג, ההיעדרות כפופה אף היא לאישור רפואי ולהצהרה של העובד שנעדר עקב סיבה זו".

האם קיימים הבדלים בזכויות בין אנשים נשואים לידועים בציבור בהקשר זה?

"כיוון שהזכאות בחוק הינה באשר לבני זוג (במנותק מהסטטוס המשפטי) וכיוון שהמגמה בחוק ובפסיקה היא להשוות את מעמדם של בני זוג נשואים למעמדם של ידועים בציבור, אין מניעה כי הזכאות תחול גם על ידועים בציבור".

מה קורה במצב שבו העובד נדרש להיעדר לתקופה ארוכה יותר מהמותר בחוק?

"עובד במצב כזה יכול לפנות למעסיק ולבקש את רשותו להיעדר לתקופה נוספת על חשבון ימי המחלה או ימי החופשה שלו, או לבקש לצאת לחופשה ללא תשלום. במידה שאין בידי העובד יתרת ימי מחלה, אפשרות נוספת היא לבקש לנצל ימי מחלה עתידיים (כלומר להיכנס ליתרה שלילית של ימי מחלה). מובן שהמעסיק אינו מחויב להיענות לבקשת העובד".

האם יש זכויות מיוחדות לעובדים שבני זוגם חולים במחלות כרוניות או סופניות?

"עובדים לבני זוג החולים במחלה ממארת (סרטן) רשאים להיעדר עד 60 ימים בשנה על חשבון ימי המחלה או החופשה שלהם, לבחירתם. הזכאות מותנית בוותק עבודה של שנה אצל אותו מעסיק".

כיצד משפיעה היעדרות בשל מחלת בן זוג על זכויות פנסיוניות של העובד?

"כשמדובר בהיעדרות על חשבון ימי המחלה (או ימי החופשה של העובד, במקרה של מחלה ממארת של בן זוג), המעסיק מחויב להמשיך ולהפקיד תשלומים לקרן הפנסיה של העובד בגין כל תקופת ניצול ימי המחלה ו/או החופשה".

מה הן האפשרויות העומדות בפני עובד אם המעסיק מסרב לאפשר לו להיעדר לטיפול בבן זוג חולה?

"העובד יכול לפנות בתביעה לבית הדין האזורי לעבודה באזור השיפוט שבו נמצא מקום העבודה. התביעה יכולה להיות מוגשת באופן עצמאי על ידי העובד, גם ללא עורך דין, באמצעות מילוי טופס תביעה".

דיני עבודה - מחלת בן זוג במחלה כרונית

החוק הישראלי מכיר בחשיבות הטיפול בבן זוג חולה ומעניק זכויות מסוימות לעובדים במצב זה. תקנות דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת בן זוג) (תשנ"ח-1998) מאפשרות לעובד לנצל עד 60 ימי מחלת בן זוג בשנה מתוך מכסת ימי המחלה שלו. במקרים של אשפוז או מחלה כרונית, הזכאות עשויה להתרחב.

חשוב לציין כי זכויות אלו שונות מהזכויות הניתנות במקרה של לידה או מחלת ילד. הביטוח הלאומי אינו מעניק תשלום ימי מחלת בן זוג ישיר עבור ימי מחלת בן זוג, אך דיני העבודה מחייבים את המעסיק לשלם עבור ימים אלה בהתאם לחוק.

במקרים קיצוניים של מחלה ממושכת, עובד עשוי אף להיות זכאי להתפטר בנסיבות המזכות בפיצויים. חשוב להכיר את הזכויות הללו ולדעת כיצד לממש אותן בעת הצורך, תוך שמירה על איזון בין צורכי המשפחה וחובות העבודה.

(צילום ראשי: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?