משפטי– זאפ
משפטיזכויות עובדים ודיני עבודהמכתב התפטרות - איך לנסח נכון את המכתב?

מכתב התפטרות - איך לנסח נכון את המכתב?

כמה פעמים קרה לכם שרציתם פשוט לקום ולהתפטר? רגע לפני שאתם מגישים את מכתב ההתפטרות, חשוב שתדעו את הפרטים הבאים

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי
26.07.24
תאריך עדכון: 26.07.24
5 דק'
מכתב התפטרות - איך לנסח נכון את המכתב?

כמה פעמים הסתכלתם בעיניים של הבוס שלכם ובמקום לענות לו בנימוס ולבצע את המטלה שהוא הטיל עליכם, התחשק לכם להיעמד מולו בהתרסה ולהגיד לו מה אתם באמת חושבים עליו? ככל הנראה, תרחיש כזה קורה וגם יקרה לכל אחד מאיתנו, לפחות אלה שעובדים כשכירים. רוב האנשים לא נכנעים לתחושת ה"יאללה, לקום עכשיו, להניח מכתב פיטורין על שולחנו של הבוס (ואם הוא בדיוק סועד את ארוחת הצהריים, המכתב יונח ישירות בתוך הצלחת שלו) ולנסוע לים, לשתות שם כמה מרגריטות ולצלול עם דולפינים".

הסיבה לכך שמחשבה כזו חוצה את ראשנו אך גם נשארת שם היא החשש ההגיוני, שאם נתפטר לא נהיה זכאים לזכויות כמו דמי אבטלה, ואם לא נמצא עבודה במהרה נהיה בבעיה. עם זאת ולפני שאתם מבטלים את המחשבה הזו וממשיכים לסבול במקום העבודה שלכם, בידקו אם מגיעות לכם זכויות שאתם לא מודעים להן. לכן, לפני שאתם כותבים את מכתב ההתפטרות שלכם, כדאי שתבינו מה מגיע לכם, ובהתאם, איך לכתוב את מכתב הפיטורין שלכם כך שזכויותיכם יישמרו.

אורנה

עו"ד אורנה שמריהו. צילום: יאיר שגיא

לדוגמה, אם אתם צריכים להגיש מכתב התפטרות עקב מצב בריאותי, או אם עברתם לגור במקום מרוחק מהעבודה שלכם – יש לכם סיבה חוקית טובה להתפטר. גם אישה אחרי לידה רשאית להגיש מכתב התפטרות לצורך טיפול בילד. נוסח מכתב התפטרות חשוב ביותר, ולכן אל תעשו דבר לפני שאתם בודקים מה מצבכם. מכתב התפטרות מותאם לסיטואציה הוא מכתב התפטרות בדין מפוטר. כלומר, למרות שהתפטרתם, מגיעות לכם אותן זכויות כאילו פוטרתם.

עו"ד אורנה שמריהו ממשרד עו"ד אורנה שמריהו לדיני עבודה, ייעוץ משפטי למעסיקים ועובדים, מסבירה בשורות הבאות אילו מרכיבים חשוב לכלול במכתב התפטרות.

"כאשר עובד או עובדת מבקשים לסיים את העסקתם, עליהם להגיש מכתב התפטרות למעסיק, ולהודיע על רצונו לסיים את העסקתו במקום העבודה. במכתב ההתפטרות יש לתת למעסיק ימי הודעה מוקדמת המחושבים על פי הוותק של העובד במקום העבודה", אומרת עו"ד שמריהו.

האם יש הבדל בין התפטרות בעל פה לבין מכתב התפטרות בכתב מבחינה משפטית?

"תמיד עדיף לתעד בכתב, וזה נכון לכל נושא בתחום ההתקשרות עם המעסיק, לא רק להודעת התפטרות אלא גם כל הבטחה של מעסיק ובמיוחד אם ניתנה בעל פה, על מנת להוכיח את אמיתות הדברים".

מהי המשמעות החוקית של הגשת מכתב התפטרות?

"המשמעות החוקית של מכתב התפטרות היא אחת – סיום ההתקשרות החוזית בין העובד לבין המעסיק".

האם אוכל לבטל מכתב התפטרות לאחר הגשתו, ואם כן, באילו תנאים?

"אם התפטרת ולאחר מכן התחרטת, רק בהסכמת המעסיק ניתן יהיה לבטל את ההתפטרות. יחד עם זאת, אם ההתפטרות ניתנה בעידנה וריתחא, קרי ללא מחשבה ובשעת כעס, ניתן לבטל את ההתפטרות תוך 24 שעות מרגע הודעת ההתפטרות. אם הודעת הביטול תינתן לאחר 24 שעות, אין למעסיק החובה לקבל את ביטול הודעת ההתפטרות".

מה הן הטעויות הנפוצות שעובדים עושים בכתיבת מכתב התפטרות?

"לעתים המעסיק מרע את תנאי העבודה של העובד, והעובד מחליט להתפטר מבלי לתת למעסיק התרעה על כוונתו להתפטר אם המעסיק לא יחדל מהרעת תנאי העבודה. התפטרות שכזו, מבלי להעניק למעסיק הזדמנות לבטל הרעה בתנאי העבודה, יכול שתביא לאי תשלום פיצויי הפיטורים שלהם זכאי העובד, אם היה נותן למעסיק התרעה טרם ההתפטרות".

האם יש הבדלים בדרישות החוק לגבי מכתבי התפטרות בענפי תעסוקה שונים?

"אין הבדלים".

מה צריך לעשות עובד אם המעסיק מסרב לקבל את מכתב ההתפטרות?

"מעסיק לא יכול שלא לקבל את מכתב ההתפטרות, כפי שעובד לא יכול לא לקבל את הודעת הפיטורים. לא ניתן לאכוף יחסי עבודה - לא על ידי העובד ולא על ידי המעסיק".

האם מומלץ לפרט את סיבת ההתפטרות במכתב?

"בשונה מהמעסיק, עובד לא חייב לפרט את סיבת התפטרותו, אלא אם הסיבה הינה הרעה בתנאי עבודתו ומשכך, כן כדאי ורצוי לפרט את סיבת ההתפטרות וזאת כמובן לאחר מתן התרעה למעסיק ומתן הודעה מוקדמת על פי חוק".

מה הן ההשלכות המשפטיות של התפטרות ללא הודעה מוקדמת?

"היה ועובד התפטר ולא נתן הודעה מוקדמת למעסיק, המעסיק יכול לקזז משכר עבודתו את התשלום בגין ימי ההודעה המוקדמת שהעובד לא מצא לנכון לתת למעסיק".

האם יש מצבים בהם מכתב התפטרות עלול לפגוע בזכויות העובד? כיצד ניתן להימנע מכך?

"לא מומלץ לעובדת בהריון להתפטר גם אם קיימת הרעה בתנאי עבודתה כי על פי חוק עבודת נשים, אסור למעסיק להרע את תנאי עבודתה של עובדת בהריון. עובדת בהריון שמתפטרת יכולה לאבד את זכויותיה, כגון: דמי אבטלה והפחתת תשלום דמי הלידה".

שאלות ותשובות

איך לרשום מכתב התפטרות?

ציינו תאריך, פנו למעסיק, הודיעו על התפטרות, אם יש סיבה מסוימת שיכולה להעניק לכם אופציית דין מפוטר, ציינו אותה. ציינו תאריך סיום, הביעו תודה, חיתמו. אתם יכולים להוריד מהרשת מכתב התפטרות מוכן ולשנות את הפרטים.

איך כותבים מכתב התפטרות?

בקצרה ובאופן מקצועי. ציינו סיבה (אם רלוונטי), הודו על ההזדמנות, הציעו לסייע במעבר ובחפיפה עם העובד החדש. היו ברורים, חיוביים ותמציתיים - הימנעו מביקורת או תלונות.

איך להגיש מכתב התפטרות?

במייל למנהל הישיר עם עותק למשאבי אנוש, או במסירה אישית. תאמו פגישה קצרה להסבר, אם אפשר וצריך. 

מכתב התפטרות - כמה זמן לפני?

תקופת ההודעה המוקדמת משתנה לפי הוותק בעבודה.

עובדים ותיקים - מי שהשלים שנה ומעלה בתפקידו נדרש להודיע על עזיבתו חודש מראש.

למועסקים פחות משנה, החישוב מורכב יותר -

בששת החודשים הראשונים, יום הודעה לכל חודש עבודה. מהחודש השביעי ואילך, יומיים וחצי הודעה עבור כל חודש נוסף.

חשוב לזכור כי אלו הן דרישות המינימום החוקיות, וייתכן שחוזה העבודה האישי מגדיר תנאים שונים.

(צילום ראשי: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?