משפטי– זאפ
משפטידיני וחוקי תעבורהמהפכת הרישוי: אופניים וקורקינטים חשמליים יחויבו בלוחית רישוי

מהפכת הרישוי: אופניים וקורקינטים חשמליים יחויבו בלוחית רישוי

החל מ-1 באוגוסט 2024, אופניים וקורקינטים חשמליים יחויבו בלוחית רישוי - צעד דרמטי שנועד להגברת הבטיחות והאחריות האישית בכביש, אך גם יטיל מעמסה כבדה על משרד התחבורה

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי
29.07.24
תאריך עדכון: 29.07.24
4 דק'
מהפכת הרישוי: אופניים וקורקינטים חשמליים יחויבו בלוחית רישוי

מהפכה של ממש צפויה להתחולל בתחום התחבורה העירונית בישראל, ולא בטוח שכולם יאהבו אותה. החל מה-1 באוגוסט 2024, כל בעלי האופניים והקורקינטים החשמליים יידרשו לרשום את כלי התחבורה שלהם במשרד התחבורה, ובנוסף, להתקין לוחית רישוי.

התקנה החדשה, שאושרה בוועדת הכלכלה של הכנסת בדצמבר 2023, מסמנת שינוי דרמטי באופן שבו המדינה מתייחסת לאופניים ולקורקינטים החשמליים. עד כה, אופניים וקורקינטים חשמליים נתפסו במידה רבה כאמצעי תחבורה שקופים מבחינה רגולטורית. לא היה ברור האם הם נחשבים לרכב ממונע או מוגדרים כסוג של אופניים, ולכן השינוי הנוכחי מסדיר את מעמדם הרשמי ומבהיר שהמדינה מכירה באופן רשמי בכלים אלה כאמצעי תחבורה לגיטימיים ומשמעותיים.

מהי מטרת החוק?

התקנה החדשה נועדה להסדיר את השימוש הגובר בכלי תחבורה חשמליים קלים, שהפכו לחלק משמעותי מהנוף העירוני בישראל. המטרה היא להגביר את הבטיחות בדרכים, לאפשר אכיפה יעילה יותר ולהגדיר את מעמדם החוקי של רוכבי כלים אלה.

הרוכבים יצטרכו להפנים את אחריותם המוגברת. זה כולל הכרת חוקי התנועה, שמירה על כללי בטיחות ונשיאת אחריות במקרה של עבירות או תאונות. יש לצפות לעלייה באכיפה ובמודעות הציבורית לנושא.

המשמעות של החוק החדש ביחס לרוכבים

דרישת הרישוי החדשה מטילה אחריות ישירה על הרוכבים ומעמידה אותם במעמד שווה לנהגי רכב. בכך, המדינה יכולה לעקוב אחרי אופניים וקורקינטים חשמליים, לזהות בקלות את בעליהם ולאכוף חוקים ביתר קלות. התקנה משקפת שינוי בתפיסה הציבורית והממשלתית – אם פעם ראו את כלי התחבורה האלה כסוג של צעצוע של מתבגרים, הרי שכיום חלחלה ההבנה שמדובר בכלי תחבורה לכל דבר ועניין.

החקיקה מתחברת למה שרבים מהנהגים הרגישו עד כה על הכביש, כאשר נעקפו בפראות על ידי אופניים חשמליים או קורקינט חשמלי, ובהיעדר לוחית רישוי, לא היתה עבורם דרך להתלונן על הרוכב הפרוע, שמסכן את חייו ואת חיי הנהגים האחרים.

החקיקה החדשה תאפשר להגביר את הבטיחות בדרכים ועשויה להשפיע על תכנון עירוני עתידי, עם דגש רב יותר על תשתיות מתאימות לכלים אלה. בסופו של דבר, התקנה מסמנת מעבר מגישה של "אי-התערבות" או רגולציה חלקית, לגישה של הסדרה מקיפה ואינטגרציה מלאה של כלי תחבורה חשמליים קלים במערך התחבורה הכולל, מה שיחייב את הנהגים לרכב באופן בטיחותי ואחראי יותר, ואולי גם תיצור מצב בו הורים לבני נוער כבר לא יאפשרו להם לרכוש ולרכב על כלים אלה באותה קלות כפי שנהוג היה עד כה.

הקמת מערכת רישום - אתגר לוגיסטי מסובך

משרד התחבורה יצטרך להתמודד עם אתגר לא קטן בהקמת מערכת רישום מקוונת יעילה, שתאפשר רישום מהיר של מספר רב של כלים. במקביל, ככל הנראה הוא יצטרך לצאת עם קמפיין הסברה שמטרתו ליידע את ציבור הרוכבים על התקנה החדשה. בנוסף, יידרשו פיתוחים טכנולוגיים כמו מערכות מעקב מתקדמות.

רוכבי הכלים החשמליים יוגדרו כנהגים בכלי ממונע לכל דבר ועניין. משמעות הדבר היא אחריות מוגברת מצידם, כולל הכרת חוקי התנועה, שמירה על כללי בטיחות ונשיאת אחריות במקרה של עבירות או תאונות. הרוכבים לא יוכלו לרכוב על מדרכות - הרכיבה תותר על שבילי אופניים או כביש, ותחול עליהם חובה לציית לכל חוקי התנועה.

המהלך החדש מעורר דיון ער בקרב הציבור והמומחים כאחד. מצד אחד, הוא נועד לשפר את הבטיחות בדרכים על ידי הגברת המודעות והאחריות של הרוכבים ויצירת מסגרת ברורה יותר לאכיפה ומעקב. מאידך, הוא מעלה שאלות מורכבות לגבי אופן יישומו והשפעתו הרחבה. למשל, כיצד תתבצע האכיפה בפועל בסביבה העירונית הצפופה? מה תהיה ההשפעה על חברות השכרת הקורקינטים והאופניים? ומה לגבי העלויות הנוספות שיוטלו על המשתמשים – ברובם בני נוער?

בנוסף עולות שאלות לגבי ההשפעה על הנגישות לתחבורה זו, במיוחד עבור אוכלוסיות מוחלשות או צעירים. המהלך גם מעורר דיון על האיזון בין רגולציה לבין חופש התנועה, ועל האופן שבו ערים צריכות להתאים את עצמן לאמצעי תחבורה מודרניים.  

עונש על רכיבה ללא לוחית זיהוי

לפי המידע שיש כעת בידינו, האכיפה תבוצע בעיקר על ידי משטרת ישראל, עם אפשרות להסמכת פקחים עירוניים בעתיד. הענישה על רכיבה ללא לוחית זיהוי תהיה מדורגת: בשנה הראשונה הקנס יעמוד על 100 שקל, ומהשנה השנייה ואילך יעלה ל-750 שקל. קנסות אחרים, כמו על אי חבישת קסדה, יישארו ללא שינוי. חשוב לציין כי ניתן יהיה לתת דו"חות גם לקטינים מגיל 16 ומעלה.

החוק עשוי להשפיע על שוק הכלים החשמליים –שינויים במכירות, כמו גם שירותים חדשים סביב רישום ותחזוקת הכלים. למרות שאין דרישה לביטוח חובה, ייתכן שחברות ביטוח יפתחו מוצרים חדשים המותאמים לבעלי כלים חשמליים.

ישראל, אגב, אינה המדינה הראשונה המיישמת מערכת רישוי לכלים חשמליים וניתן ללמוד מנסיונן של מדינות אחרות לגבי האתגרים והפתרונות האפשריים.

יש לכם אופניים חשמליים או קורקינט חשמלי? לרישום הכלי שלכם הקליקו פה.

(צילום: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?