משפטי– זאפ
משפטישונותפיצוי על ביטול טיסהביטולי טיסות חסרי תקדים לישראל: 150 אלף ישראלים תקועים בחו"ל – מה לעשות?

ביטולי טיסות חסרי תקדים לישראל: 150 אלף ישראלים תקועים בחו"ל – מה לעשות?

המתיחות הבטחונית במזרח התיכון הובילה לגל חסר תקדים של ביטולי טיסות לישראל וממנה, כאשר חברות תעופה זרות רבות עצרו את פעילותן בנתב"ג. מה עושים ומה אומר החוק על ביטול טיסות ופיצוי לנוסעים?

מאת: מערכת זאפ משפטי
04.08.24
תאריך עדכון: 04.08.24
8 דק'
ביטולי טיסות חסרי תקדים לישראל: 150 אלף ישראלים תקועים בחו"ל – מה לעשות?

בימים האחרונים אנו עדים לתופעה מדאיגה של ביטולי טיסות חסרי תקדים לישראל וממנה. חברות תעופה זרות רבות החליטו לעצור את פעילותן בנתב"ג בעקבות המתיחות הבטחונית הגוברת באזור. האירועים האחרונים, כולל חיסול בכירי חיזבאללה וחמאס בביירות ובאיראן, ועל רקע האיומים הגוברים, חברות תעופה זרות החליטו "לשמור על בטחון הנוסעים" ולצמצם או להפסיק לחלוטין את טיסותיהן לישראל. מה עושים במצב כאוטי כזה, מה אומר החוק ומה הן אפשרויות הפעולה?

אילו חברות תעופה טסות לישראל ואיזו מהן ביטלה טיסות?

ברשימה המעודכנת של חברות התעופה שביטלו או צמצמו את טיסותיהן לישראל נמצאות:

קבוצת לופטהנזה, הכוללת את חברות סוויס, אוסטריאן איירליינס ובראסלס איירליינס, הודיעה על ביטול כל הטיסות לישראל עד 8 באוגוסט. גם אייר אינדיה ביטלה את טיסותיה לישראל עד לתאריך זה. חברות התעופה האמריקאיות יונייטד ודלתא הודיעו על ביטול טיסותיהן מניו יורק לישראל לשבוע הקרוב לפחות. חברת וויזאייר ביטלה את כל טיסותיה לימים הקרובים. אגיאן איירליינס, חברת התעופה הלאומית של יוון, כמו גם חברת ITA האיטלקית, הודיעה על ביטול טיסותיה מישראל ואליה עד 6 באוגוסט.

שלוש חברות תעופה ספרדיות - ויולינג, אייר אירופה ואיבריה אקספרס - הודיעו על ביטול הטיסות שלהן אל ומישראל לימים הקרובים. בנוסף, חברות אייר בלטיק, לוט הפולנית ואייר קרואטיה ביטלו מספר טיסות. חברת פליי דובאי ביטלה חלק מטיסות הלילה שלה אך ממשיכה בטיסות היום.

יש לציין כי חברות התעופה הישראליות - אל על, ארקיע וישראייר - ממשיכות לפעול כרגיל ואף מתגברות טיסות ליעדים מסוימים בניסיון לסייע לישראלים התקועים בחו"ל.

מצוקת הישראלים התקועים בחו"ל

המצב הנוכחי יצר משבר אמיתי עבור ישראלים השוהים בחו"ל. על פי ההערכות, ישנם כ-150 אלף ישראלים המתקשים בצורה כזו או אחרת לחזור לארץ בימים אלה. רבים מהם מוצאים את עצמם תקועים ביעדים שונים ברחבי העולם, ללא אפשרות ממשית לחזור הביתה בטווח הקרוב. הדבר יוצר מצוקה רגשית, לוגיסטית וכלכלית עבור משפחות רבות.

ישראלים רבים נאלצים להאריך את שהותם במלונות או בדירות שכורות, דבר המוביל להוצאות בלתי מתוכננות. חלקם עלולים למצוא את עצמם ללא מקום לינה או ללא אמצעים כלכליים מספיקים להמשך השהייה. בנוסף, יש אנשים שנדרשים לחזור לארץ בדחיפות עקב התחייבויות משפחתיות, עבודה או מצבים רפואיים, והעיכוב בחזרתם עלול ליצור בעיות משמעותיות.

נסיונות הסיוע

משרד החוץ, בניסיון לסייע לאזרחים אלה, פתח סקר מיוחד לישראלים השוהים בחו"ל. מטרת הסקר היא לאסוף מידע שיסייע לרשויות הישראליות במציאת פתרונות וטיסות מסחריות חלופיות. זהו צעד חשוב, אך רבים עדיין חשים חסרי אונים מול המצב המורכב.

חברות התעופה הישראליות מנסות לסייע על ידי תגבור טיסות ליעדים מרכזיים, במיוחד ליוון וקפריסין, שמשמשות כנקודות מעבר עבור הישראלים. עם זאת, הביקוש עולה על ההיצע, ומחירי הטיסות לעתים מאמירים, דבר המוסיף לקושי הכלכלי של הנוסעים התקועים.

זכויות הנוסעים על פי החוק

במצב מורכב זה חשוב להבין את הזכויות המוקנות לנוסעים על פי חוק. החוק הישראלי, באמצעות חוק שירותי תעופה, מעניק זכויות מסוימות לנוסעים במקרה של ביטול טיסות. עם זאת, יש לשים לב כי במקרים מסוימים, חברות התעופה עשויות להיות פטורות מפיצוי.

על פי החוק הישראלי, נוסע שטיסתו בוטלה זכאי לפיצוי כספי אם הטיסה יצאה ממדינה זרה והמריאה לישראל, המריאה מישראל אל מדינה זרה, או היתה טיסת פנים בארץ. אם הטיסה מופעלת על ידי חברת תעופה ישראלית, יחול החוק הישראלי בלבד. במקרה של סירוב חברת התעופה לשלם פיצויים, ניתן לתבוע אותה לפי החוק הישראלי בתוך ארבע שנים מיום האיחור בטיסה.

עם זאת, הנוסע לא יהיה זכאי לפיצוי כספי אם הטיסה התבטלה עקב נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטת חברת התעופה ולא ניתן היה למנוע את ביטול הטיסה גם אם חברת התעופה היתה עושה כל שביכולתה. נסיבות מיוחדות יכולות לכלול תנאי מזג אוויר קיצוניים ובלתי צפויים, מצב בטחוני – כמו עכשיו, סגירת שדה תעופה ועוד. אולם, כאמור, גם במקרה של נסיבות מיוחדות, על חברת התעופה להוכיח שעשתה כל שביכולתה כדי למנוע את הביטול.

הטבות והחזרים במקרה של ביטול טיסה

במקרה של ביטול טיסה, הנוסע זכאי להטבות הבאות: מזון ומשקאות בהתאם לזמן ההמתנה לטיסה הבאה, שירותי תקשורת, שירותי לינה והסעה משדה התעופה ואליו במקרה שנדרשת שהייה של לילה אחד או יותר עד לטיסה הבאה.

בנוסף, הנוסע זכאי לבחור בין החזר של סכום כרטיס הטיסה ששילם לבין כרטיס טיסה חלופי, כאשר גובה הפיצוי הכספי נקבע לפי מרחק הטיסה. אם הנוסע בחר בכרטיס טיסה חלופי, הפיצוי יהיה נמוך יותר, בתנאי שמועד הנחיתה של הטיסה החלופית בהשוואה לטיסה המקורית לא עלה על מספר השעות שנקבע בחוק.

חשוב לציין כי הנוסע לא יהיה זכאי כלל לפיצוי כספי אם קיבל הודעה מראש על ביטול הטיסה והוצעה לו טיסה חלופית העומדת בתנאים מסוימים, כגון הודעה שניתנה יותר מ-14 ימים לפני מועד הטיסה המקורי.

במקרה של טיסה עם חניית ביניים (קונקשן), החוק מעניק זכויות נוספות. למשל, נוסע שרכש כרטיס לטיסה עם חניית ביניים, ובחר בהחזר כספי ולא בכרטיס חלופי, יקבל את כל הסכום ששילם עבור הכרטיס גם אם נמנע ממנו לעלות רק לקטע אחד של הטיסה, בתנאי שמתקיימים תנאים מסוימים כמו שהות ביעד הביניים של עד 24 שעות והטיסה נרכשה כהזמנה אחת.

ביטול טיסות - חוקי האיחוד האירופאי

חוקי האיחוד האירופאי מעניקים זכויות דומות לנוסעים, אך עם הבדלים מסוימים. חוקים אלה חלים על טיסות בתוך האיחוד האירופאי, טיסות שיוצאות ממדינות האיחוד אל מדינות שאינן חברות באיחוד, וטיסות שיוצאות ממדינות שאינן חברות באיחוד אל מדינות שהן חברות באיחוד (רק אם חברת התעופה שייכת למדינה חברה באיחוד). גם כאן, יש חריגים לחובת הפיצוי, כגון ביטול עקב נסיבות חריגות שאינן בשליטת חברת התעופה.

אמנת מונטריאול, החלה על טיסות בינלאומיות בין מדינות החברות באמנה, מחייבת חברות תעופה לפצות נוסעים עבור נזק שנגרם בגין ביטול הטיסה. הפיצוי ניתן עבור נזק ממשי שנגרם עקב הביטול, כגון הפסד ימי עבודה, הוצאות לינה נוספות, או הפסד טיסת המשך.

כיצד נרתמות חברות התעופה הישראליות?

בתקופה זו של אי ודאות, חברות התעופה הישראליות - אל על, ארקיע וישראייר - ממלאות תפקיד קריטי. הן לא רק ממשיכות לפעול כרגיל, אלא אף מגבירות את פעילותן בניסיון לענות על הביקוש הגובר. חברות אלו מוסיפות טיסות ליעדים אסטרטגיים, במיוחד ליוון וקפריסין, המשמשות כנקודות מעבר עבור ישראלים רבים.

עם זאת, הגידול בביקוש מול ההיצע המוגבל של טיסות עלול להוביל לעליית מחירים, דבר שמוסיף לקושי הכלכלי של הנוסעים. חשוב שהרגולטורים יפקחו על המצב כדי למנוע ניצול לרעה של המצב ועליית מחירים בלתי סבירה.

כיצד לפעול במקרה של ביטול טיסה?

ראשית, יש ליצור קשר מיידי עם חברת התעופה או סוכנות הנסיעות דרכה הוזמנה הטיסה. במקרים רבים, חברות התעופה יציעו טיסה חלופית או החזר כספי. יש לשמור את כל המסמכים הרלוונטיים, כולל כרטיס הטיסה המקורי, הודעת הביטול וכל תכתובת עם חברת התעופה. כמו כן, במקרה הנוכחי, אפשר לנסות להגיע לארצות מהן חברות ישראליות מפעילות קווים באופן תדיר יותר.

המצב הנוכחי מציב אתגרים ייחודיים בפני נוסעים ישראלים. רבים מוצאים עצמם תקועים ביעדים שונים ברחבי העולם, ללא אפשרות מיידית לחזור הביתה. במקרים אלה, חשוב לפעול בכמה מישורים:

תקשורת עם הרשויות - יש להירשם בסקר שפתח משרד החוץ לישראלים השוהים בחו"ל. מידע זה יסייע לרשויות במציאת פתרונות ובתיאום טיסות חלופיות.

איתור חלופות - בידקו אפשרויות טיסה עם חברות תעופה ישראליות או חברות שעדיין מפעילות טיסות לישראל. שיקלו גם מסלולים עוקפים, כמו טיסה ליעדי ביניים כיוון או קפריסין, ומשם לישראל.

הארכת שהות - אם אין אפשרות מיידית לחזור, יש לדאוג להארכת השהות במקום הלינה הנוכחי. במקרים רבים, מלונות ומארחי Airbnb מגלים גמישות במצבים כאלה.

ניהול כלכלי - היו מודעים להוצאות הנוספות ונסו לתכנן בהתאם. בידקו אם ביטוח הנסיעות שלכם מכסה הוצאות בלתי צפויות עקב ביטולי טיסות.

תמיכה רגשית - המצב עלול להיות מלחיץ ומתסכל. שימרו על קשר עם משפחה וחברים, ואל תהססו לבקש עזרה אם אתם זקוקים לה.

פיצוי ותכנון עתידי של טיסות מישראל ואליה

אם אתם זכאים לפיצוי, יש להגיש תביעה בכתב לחברת התעופה. במקרה של סירוב מצד החברה, ניתן לשקול פנייה לייעוץ משפטי או הגשת תביעה קטנה. חשוב לזכור כי יש תקופות התיישנות שונות לתביעות אלו, תלוי בחוק החל ובמדינה הרלוונטית.

המלצות למתכננים לטוס 

ובכל זאת, אנחנו נמצאים בשיאו של הקיץ, בימי החופש הגדול, ומומלץ לישראלים המתכננים בכל זאת טיסות בעתיד הקרוב לנקוט בצעדי זהירות:

ביטוח נסיעות - רכשו ביטוח נסיעות מקיף הכולל כיסוי לביטול טיסות ולהוצאות בלתי צפויות.

גמישות בהזמנות - ככל האפשר, ביחרו בכרטיסי טיסה ובהזמנות מלון וסידורי לינה הניתנים לשינוי או לביטול ללא עלות או בעלות מינימלית.

מעקב אחרי עדכונים – היו עם היד על הדופק ועיקבו אחרי הנחיות משרד החוץ ועדכוני חברות התעופה לגבי מצב הטיסות.

תכנון חלופי - שיקלו מראש תכניות חלופיות למקרה של ביטול טיסה, כולל אפשרות להאריך את השהות או לחזור ארצה דרך יעדי ביניים.

תקציב חירום - הכינו תקציב נוסף למקרה של הוצאות בלתי צפויות או הארכת שהות כפויה.

חשוב לציין כי למרות האתגרים הנוכחיים, נמל התעופה בן גוריון ממשיך לפעול כרגיל. רשות שדות התעופה מדגישה כי מבחינה בטיחותית ותפעולית, אין מניעה לקיום טיסות סדירות לישראל וממנה. ההחלטה על ביטול הטיסות היא של חברות התעופה עצמן ונובעת משיקולים פנימיים שלהן.

(צילום ראשי: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?