משפטי– זאפ
משפטישונותדרכוניםהבהלה הישראלית לדרכון אירופאי

הבהלה הישראלית לדרכון אירופאי

על רקע המלחמה בארץ זינק מספר הישראלים שמבקשים להוציא אזרחות נוספת. עו"ד רון כהנא, המתמחה בהוצאת דרכונים אירופאיים, מעיד: "יש עומס מטורף של בקשות"

04.08.24
תאריך עדכון: 04.08.24
4 דק'
הבהלה הישראלית לדרכון אירופאי

מאז אירועי השבעה באוקטובר שרויה ישראל במלחמה קשה בגבול עם עזה וגם בצפון נמשכים העימותים. על רקע המצב הבטחוני, חוסר הוודאות והפגיעה באמון האזרחים, פונים ישראלים רבים להוצאת דרכונים זרים, בעיקר אירופאיים. לדברי עו"ד רון כהנא, המתמחה בהוצאת אזרחויות אירופאיות, בעיקר במדינות הבלטיות, העומס מורגש היטב: "יש זינוק מטורף במספר הפונים אלינו להוצאת אזרחות זרה, כפולה, ונראה כי העומס רק ילך ויגדל".

בחודש מאי השנה דיווח השבועון הגרמני "דר שפיגל" על זינוק במספר הישראלים המבקשים להוציא דרכון גרמני. הפרסום התבסס על נתונים רשמיים של הממשלה הגרמנית, לפיהם בשליש הראשון של שנת 2024 הוגשו 6,869 בקשות על ידי ישראלים לקבלת אזרחות, לעומת 9,129 בקשות שהוגשו בכל שנת 2023. הערכות הן, שבמידה שמצב זה יימשך, מספר הבקשות בשנת 202 יכפיל את מספר הבקשות שהוגשו אשתקד.

רון כהנא

עו"ד רון כהנא. "בתקופה האחרונה רבים פונים דווקא למדינות הבלטיות כמו ליטא, לטביה ואסטוניה". צילום: פרטי

עו"ד כהנא מעריך כי מספרים דומים ניכרים בממשלות אירופיות נוספות. "אני רואה את זה יום יום במסגרת העבודה שלי", הוא אומר, "מבול הפניות לא פוסק, אלא מתעצם".

האם הסיבה העיקרית לכך היא המלחמה?

עו"ד כהנא: "ללא ספק יש לכך קשר, אבל זו לא הסיבה היחידה. הנהירה של הישראלים לדרכון זר לא התחילה עם מלחמת חרבות ברזל. ראינו את המגמה עוד קודם על רקע הרפורמה המשפטית ובכלל ההבנה שדרכון נוסף, בעיקר כזה המשויך לאיחוד האירופאי, יכול להיות שימושי מאוד ויש לאזרחות זו יתרונות גדולים. מעבר לכך, גם העובדה שכמה ממדינות אירופה שינו את התקנות בשנים האחרונות והקלו על קבלת אזרחות תרמה להגדלת מספר הבקשות".

מה הן המגמות הנוכחיות בבקשות לדרכון אירופאי?

עו"ד כהנא מתמחה בהשגת אזרחות אירופאית משנת 2010. בשנים האחרונות ישראלים רבים מבקשים אזרחות גרמנית, פורטוגלית, רומנית, פולנית ואוסטרית. המגמה משתנה במעט בתקופה האחרונה ורבים פונים דווקא למדינות הבלטיות כמו ליטא, לטביה ואסטוניה.

"הדרכון הליטאי", מסביר עו"ד כהנא, "הפך לדרכון מבוקש מאז הצטרפה המדינה לאיחוד האירופאי בשנת 2004. החקיקה בליטא עברה כמה גלגולים בכל הנוגע למי זכאי להוציא את הדרכון הזה, כשבשנת 2016 נכנס לתוקפו תיקון חוק המאפשר לישראלים להחזיק באזרחות כפולה. כדי לקבל אזרחות ליטאית על המבקש להוכיח כי החזיק באזרחות ליטאית עד ליום 15 ביוני 1940 או כי הוא צאצא, עד שלושה דורות, של אזרח ליטאי".

לדברי עו"ד כהנא, גם הזכאות לאזרחות בלטביה מתבסס על רעיון דומה. "כאן", הוא אומר, "מי שיוכיח שהיה אזרח בתקופה שבין 17 ביוני 1940 לבין 4 במאי 1990 ועזב את לטביה בעקבות גירוש, רדיפה או התעמרות השלטון הסובייטי זכאי לאזרחות, וכך גם צאצאיו.

"ככל שמדובר על הדרכון האסטוני, על המבקש להתאזרח בהצהרה ולהוכיח שהוא צאצא של מי שהיה אזרח אסטוניה בין השנים 1918-1940. גם כאן יוכל המבקש לשמור על אזרחותו הישראלית".

עד כמה קל להוציא אזרחות אירופאית?

"הוצאת אזרחות זרה אירופאית היא אמנם קלה ממה שהיה בעבר, אך עדיין יש לעמוד בתנאי הזכאות ולספק את הראיות הנדרשות להוכחת הזיקה למדינה. זוהי גם הסיבה לכך שמומלץ לפתוח בהליך לאחר היוועצות עם גורם מקצועי ולצאת אליו בליווי צוות מקצועי מיומן, שיכול לספק את המידע והמסמכים הנדרשים באופן שבו אותן מדינות דורשות אותם. כמי שמלווה ישראלים רבים, אני יודע להגיד שבמקרים בהם אין ליווי יעיל ומדויק, הבקשות פשוט אינן מתקבלות, וחבל.

"הצוות שהקמתי במשרדי מיומן בחוקי המדינות הזרות, יודע את הנדרש וכיצד לפעול בהתאם לחוק ובהתאם לזכאות הנדרשת. כשמתעוררים מכשולים, אנחנו יודעים לפרק אותם ולהוביל את הלקוח שלנו לקבלת אזרחות הזרה בדרך המלך".

למה כדאי להוציא דרכון אירופאי, מה הם היתרונות?

"החזקת דרכון אירופאי, במיוחד אסטוני, לטבי או ליטאי, מאפשרת עולם שלם של הזדמנויות להשכלה ולתעסוקה. באמצעות אזרחות אירופאית יכול בעליו להתגורר במדינות האיחוד, לעבוד בהן וללמוד ללא תשלום או בסיוע כספי ניכר. הדרכון הזר פותח את שערי מדינות האיחוד האירופאי, ולמי שמחפש להשקיע, ללמוד ואפילו להשתקע, מדובר בהזדמנות פז".

(בתמונה הראשית, דגלי לטביה, אסטוניה וליטא. צילום: שאטרסטוק)

עו"ד רון כהנא-השגת אזרחות אירופית

עו"ד רון כהנא-השגת אזרחות אירופית

משרד עו"ד רון כהנא – אזרחות אירופית בלחיצת כפתור

דרכון גרמני, דין גרמני, דרכונים זרים, אזרחות, דין ודרכון זר, אזרחות גרמנית, דרכון גרמני

האם מאמר זה עזר לך?

צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
עו"ד רון כהנא-השגת אזרחות אירופית

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה