משפטי– זאפ
משפטיגירושין ודיני משפחהגירושין בישראלהצד השני של ט"ו באב: מאחורי הקלעים של גירושי הסלבס

הצד השני של ט"ו באב: מאחורי הקלעים של גירושי הסלבס

מריבות מוגזמות, פיתויים, פפרצי והתערבות תקשורתית - עו"ד שגית ארגמן חושפת את האתגרים הייחודיים בתיקי גירושין של מפורסמים

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי
13.08.24
תאריך עדכון: 13.08.24
9 דק'
הצד השני של ט"ו באב: מאחורי הקלעים של גירושי הסלבס

עו"ד שגית ארגמן. "לפעמים פפרצי אחד בבית משפט עושה את כל העבודה". צילום: מוטי דביר

סביר להניח שעורכת הדין שגית ארגמן לא חשבה בזמן לימודי המשפטים על תרחיש שבו היא תיאלץ לספוג גידופים מצד מעריצים של המיוצג שלה (או מעריצים מהצד שממנו הוא מתגרש), אבל כנראה שאי אפשר להימלט מזה כשמייצגים לקוחות מפורסמים עם פרופיל תקשורתי גבוה.

ט"ו באב תכף פה (יום האהבה, למתקשים או לרווקים) וכל הכתבות תנצנצנה במיליון אורות זוהרים של רומנטיקה ואושר, כולל אימג'ים של חיוכים וגומות ומבטים מאוהבים ונעורים. אבל אנחנו רוצים לקחת את הפנס האפרורי יותר, פנס היומיום המייאש, ולהאיר את הצד האחורי של הבמה. החלק החשוך, המאובק, המקום שמצמיח את השדים והמפלצות. הצד השני של כל מה שמוכרים לכם בחלונות הראווה, בדובונים האדומים, בפריכות המרשרשת של נייר הצלופן ומוזיקת הפתיחה של הקומדיות הרומנטיות. ומה יותר ניפוץ כל החלומות, מאשר ההארדקור עצמו – כשהסלבס - לרוב סמלי היופי, הנעורים והכסף – מתגרשים, מתנערים מהפנטזיה הזוהרת ולפעמים מתרסקים על מדרכת המציאות הצינית ובעיקר, הסקרנית לדעת מה בעצם קרה שם.

אז מה בעצם קורה שם? מה שונה בגירושין של סלבס לעומת גירושין של זוגות רגילים? כדי לרדת לעומק העניין כינסנו לשיחה את עורכת דין הסלבים שגית ארגמן, שייצגה כמה מהשמות המפורסמים במדיה הישראלית, כמו בן אל תבורי, לירז ארז (בת זוגו של אליקו) ורבים אחרים.

שגית, ספרי לנו קצת על עצמך.

"אני עורכת דין במשרד ארגמן - משרד משפחתי שלנו שהוקם לפני 17 שנה על ידי אחי ואנוכי, אני בתחום המשפחה ומשפחה להט"בית ואחי בתחום של פציעות ספורט ופציעות בכלל. איכשהו, בשנים האחרונות, המשרד התחיל לייצג סלבס, זה הפך להיות מין משרד כזה שמגיעים אליו. בנוסף, יש לי תכנית רדיו, אני מנחה קורסים של גישור משפחתי וחברה בלשכת עורכי הדין בוועדות בתחום המשפחה. ב-1 בספטמבר, אגב, אני עולה עם תכנית חדשה ב-102 FM, על משפחה במובן הרחב. לא רק גירושים אלא גם להט"בים, חד הוריות, הורות משותפת ועוד".

בואי נדבר על ט"ו באב. האם יש עלייה בפנייה לגירושין בתקופה של לפני או אחרי יום האהבה?

"אין לי איזו סטטיסטיקה בעניין, אבל שמתי לב שזוגות שנמצאים בתהליך אצלי להסכמי ממון לפני חתונה, דווקא בשבוע של יום האהבה הם לא מתקשרים איתי. כשאני שואלת אותם למשל מה עם כל ההערות שצריכים לשלוח להסכם, הם עונים לי, 'תני לי לעבור את יום האהבה'. הם לא מתעסקים עם הסכמי ממון בשבוע הזה ולא קוראים את הטיוטות שאני שולחת להם".

מה לדעתך הסיבות הנפוצות ביותר לגירושין בקרב זוגות מפורסמים?

"שאלה טובה. לרוב מדובר בחוסר יציבות שמתבטאת לא רק בפירוק הנישואים, אלא גם בהמשך, כשנלחמים למשל על זמני שהייה עם הילדים. יש הרבה פיתויים כשאתה מפורסם, הרבה הודעות באינסטגרם ששולחות מעריצות ולפעמים זה קצת גולש ועלול לפגוע ביציבות הזוגית. דרך אגב, זה לא רק אצל סלבס - 90% מהתיקים אצלנו במשרד הם על רקע של בגידות. זה לא אומר שזאת בהכרח הסיבה העיקרית. פעמים רבות אנשים חיים המון זמן ביחד והיחסים שלהם לא טובים אבל אין להם אומץ לקום ולפרק; אנשים חיים בבינוניות ולא מאושרים המון שנים. הטריגר בסוף הוא כשמכירים מישהו והוא זה שעוזר לפעמים לצאת ממערכת היחסים".

את רואה הבדלים משמעותיים בין גירושים של סלבריטאים וגירושים של זוגות רגילים?

"בסופו של דבר, הסיבות לפירוק אצל הסלבס מוקצנות יותר כי כמו שאמרתי, יש להם חיי לילה ויש גם הרבה פייק ניוז, ואלה דברים שבן אדם שאינו מפורסם לא נאלץ להתמודד איתם. בהליך המשפטי זה אפילו יותר מסובך, כי יש ברכוש רכיב שנקרא מוניטין, שאצל סלבס צריך לתת את הדעת - איך מעריכים את המוניטין שלהם? כמה כסף הם אמורים לקבל מהופעות עתידיות? ועוד. עולות שאלות משפטיות קשות ומסובכות יותר לעתים מאשר בגירושים רגילים. בנוסף, לסלבס אין בדרך כלל לו"ז קבוע, ולכן יותר קשה ויותר מאתגר להגיע להסכמים עבורם בעניין הילדים - זה מאוד מאתגר".

אז היית אומרת שזה כאב ראש רציני לטפל בסלבס?

"אני יכולה להגיד לך שכאשר אנחנו מגיעים לבית משפט, קופצים עלינו פפרצי ולא נותנים לנו אפילו רגע לנשום. זה מאוד לא נעים ומתעצם עם החוויה של להגיע לבית משפט. אני מגיעה עם הסלבס האלה ועוד קופצים עליהם ורוצים תמונות, והם צריכים גם להתאמץ ולהיות מנומסים - זה מאוד קשה. בנוסף, כעורכת דין אני חשופה יותר לתלונות בגלל שהכל בחוץ. קחי לדוגמה את אורטל עמר - שלוש תלונות היא הגישה נגדי, ופרסמו את זה בכל מקום.

צילום מוטי דביר

עו"ד שגית ארגמן. "בחיים לא דאגתי כל כך ללקוח שלי כמו שדאגתי לבן אל". צילום: מוטי דביר

"מצד שני, זו גם עבודה שמביאה פרסום. בעוד עורכי דין משלמים עשרות אלפי שקלים על פרסום, לפעמים פפרצי אחד בבית משפט עושה את כל העבודה. אז אני לא יכולה להתלונן ולהגיד שיש בזה רק רע, יש גם טוב".

לגבי היחס שדיברת עליו בבית משפט ובתקשורת – אני מניחה שזה תלוי בתדמית של הלקוח, לא? לדוגמה, אם דמות אהובה תתגרש, אני מניחה שבאיזשהו מקום העמדה של השופט תהיה מוטה לטובתו?

"קשה לי להגיד שהעמדות של השופטים מוטות, חלילה. ההנחה היא שלא ואני מאמינה שיש לנו שופטים טובים בישראל. עם זאת, גם השופטים מכירים מפורסמים ובסוף השופט הוא גם בן אדם".

פונים אלייך לגבי הלקוחות שלך?

"בפרשת הקלטות של בן אל קיבלנו אינספור סמסים, הודעות ופניות. אנשים פנו אלי באופן אישי. חלק קיללו וחלק בירכו. היו כאלה שתמכו וכאלה שהביעו עמדה נחרצת נגד. זה ממש משפיע עלינו באופן ישיר. מה שהדמות שאנחנו מייצגים עושה משפיע עלינו ישירות. גם במקרה של לירז (של אליקו), שכעת בשלום בית והכל טוב ביניהם, אנחנו קיבלנו פרגון בלתי נתפס ברחובות. הלכתי לאיזושהי הרצאה וכולם אמרו לי, 'וואו, איזה מזל שאת איתה, תשמרי עליה, היא הולכת לאיבוד והוא יעשה ממנה קציצות'. היא נתפסה כצד הטוב והמסכן בסיפור".

מה הפתיע אותך ביחסי זוגות סלבריטאים?

"מצד אחד, הריבים שלהם לגמרי רגילים - קנאה, רכושנות על הילדים. מצד שני, הכל הופך להיות מוקצן בגלל התקשורת. היה מקרה אחד שתו (הבן של בן אל) אושפז בבית חולים. מעריצה של בן אל ראתה את תו ומיד דיווחה לבן אל, שלא ידע מזה. יעצתי לו לא לעשות מזה סיפור, למרות שאורטל היתה אמורה לשתף אותו, והוא אכן נהג באחריות, הלך לבית החולים וביקר את הילד.

"אני לא יודעת איך זה הגיע לתקשורת, שמיד ניפחה את הכותרות – 'אורטל העבירה את הילד לבית חולים בלי שאבא שלו ידע', 'אורטל קיבלה החלטות רפואיות בעצמה'. עכשיו מה קורה? זה מתחיל לחמם את הבן אדם. גם אם בהתחלה הוא קיבל החלטה להיות רגוע, לבלוע את הצפרדע ולא לעשות עניין, פתאום כולם מחממים, כולם כותבים, ואז זה הופך להיות מפלצת. אז הבסיס הוא אותו בסיס אצל כל הזוגות, המריבות אותן מריבות, אבל אצל הסלבס התוצאה היא הר געש".

יש איזה מקרה מסוים שהשפיע עליך באופן אישי?

"אני חושבת שפרשת הקלטות. אני בדרך כלל מתנתקת מהלקוחות שלי כשאני מגיעה הביתה, כי אחרת אני לא יכולה להכיל את כל הסיפורים שאני שומעת במסגרת העבודה. בפרשת הקלטות, בן אל היה במצב כל כך קשה שאני חושבת שבאמת ישבתי רועדת בבית, חלילה לשמוע שקרה לו משהו, שהוא עשה לעצמו משהו. אני בחיים לא דאגתי כל כך ללקוח שלי כמו שדאגתי לו. זה היה מטורף ואכזרי מאוד".

קורה לך שאת נותנת להם עצות אישיות, מהחיים שלך?

"את יודעת זו שאלה מדהימה והתשובה תפתיע אותך, כי אני ממש פסיכולוגית עבורם. ייעוץ משפטי יכול להסתיים ב'אוקיי, ישבת איתי, אמרתי לך הכל, מה המזונות, מה המשמורת, מה הרכוש', הכל, אבל התמיכה שאני מעניקה להם במהלך הגירושין והפרידה היא הדבר האמיתי. אנחנו יכולים להיות כמו רובוטים ולהגיד אוקיי, אני רק העורכת דין שלך, אבל מה שהם חווים, מה שהם עוברים, זו רכבת הרים משוגעת.

"אני עצמי התגרשתי לפני 12 שנים ואני נותנת הרבה עצות גם מהחיים היומיומיים שלי, מהניסיון עם הילדים שלי, עד כמה חשוב להישאר בקשר טוב עם הצד השני. אני תמיד אומרת, 'הנישואים הם קצרים, אבל בסוף הגירושים הם לנצח'. אתה תמיד תראה את הגרושה שלך'.

"פעמים רבות אני רואה את ההורים של הזוגות המתגרשים מחממים מהצד, ואני אומרת להורים האלה, סבים וסבתות, תשימו לב שאם חס וחלילה יקרה משהו לבן שלכם, פרודתו תהיה הקשר היחיד שלכם לנכד. אם אתם לא תשמרו על יחסים טובים איתה, אתם לא תראו את הנכד שלכם. זה מזעזע אותם. בסוף, כשזוג מתגרש, צריך לשים לב לא לשרוף את הכלים והגשרים. אני תורמת הרבה מהחיים שלי כגרושה".

קרה לך שבגלל הטיפול בזוגות מפורסמים חטפת רפש באופן אישי?

"בטח, ברור. בואי תראי את הטוקבקים סביב אורטל, מה כותבים עלי שם. דברים נוראיים".

איך את מאזנת את זה עם עצמך, עם היומיום שלך, עם המשפחה, איך מתגברים על זה?

"קודם כל אני כבר לא נכנסת לקרוא תגובות וטוקבקים. בהתחלה הייתי קוראת וזה היה גומר אותי – 'מה? וואו, כאילו זה כל כך לא נכון!'. אני כבר לא קוראת, ואת יודעת מה, אני לומדת לשים את זה בצד. גם אליקו, בתקופה שהיה הבלגאן עם לירז, פרסם פוסט שהיה מכוון אליי, והעברתי את זה, אמרתי לעצמי, בסדר, זה חלק מהעניין, בחרת לייצג סלבס, את לא אומרת להם לא, אז תביאי בחשבון שזה חלק מהמחיר".

זה לפעמים גורם לך לחשוש לעצמך, לילדים? מפחדת שמישהו יעבור את הגבול?

"לא, זה לא הגיע למצב שהרגשתי מאוימת. הילדים שלי לפעמים קצת חווים הצקות בבית ספר, אם פתאום יש עניין סביב זה, אבל לא משהו היסטרי".

האם את לפעמים שואלת את עצמך למה הייתי צריכה את כל זה? למה לא בחרתי להיות מורה ליוגה בגליל?

"זה קורה לי הרבה, זה כמו רכבת הרים. לפעמים כשיש הצלחות ויש הסכם טוב שנחתם או פסק דין טוב שקיבלתי, אני בהיי של כמה ימים ואני אומרת, 'אני במקום הנכון'. אבל לפעמים כשאני מתעסקת כל היום בפירוק של משפחות וכל היום ברפש הזה, אני אומרת לעצמי למה, למה הייתי צריכה את זה? מצד שני, אני לא יודעת מה אני יכולה לעשות אחרת. מבחינתי, זה מה שאני יודעת לעשות וטוב לי. אני במקום שלי לגמרי".

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?