משפטי– זאפ
משפטימשפט מסחריכשייפוי כוח מתמשך פוגש את העולם העסקי

כשייפוי כוח מתמשך פוגש את העולם העסקי

מאז נכנס לשימוש ייפוי כוח מתמשך, הוא צבר תאוצה ורבים עורכים אותו כדי להבטיח את עתידם. עו"ד דני חי, המגיע דווקא מהדין המסחרי, מסביר מדוע אסור לבעלי חברות ודירקטורים לוותר עליו

02.09.24
תאריך עדכון: 02.09.24
7 דק'
כשייפוי כוח מתמשך פוגש את העולם העסקי

מאז כניסתו לתוקף של חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון מס' 18), התשע"ו-2016, המאפשר הכנת ייפוי כוח מתמשך, חלה עלייה משמעותית במספר הישראלים הבוחרים באפשרות זו. לפי נתוני משרד המשפטים, נכון לסוף שנת 2023, למעלה מ-140,000 ישראלים הפקידו ייפוי כוח מתמשך. זוהי עלייה של כ-40% לעומת השנה הקודמת, המעידה על המודעות הגוברת לחשיבות המסמך.

לדברי עו"ד דני חי, העוסק בדין המסחרי, במהלך השנים ישראלים רבים הבינו עד כמה חשוב לערוך ייפוי כוח מתמשך, הבנה שהתחזקה בעקבות התפרצות מגפת הקורונה ואירועי שבעה באוקטובר. "יחד עם זאת", הוא אומר, "דווקא אנשי עסקים, בעלי משרות בתאגיד, בעלי מניות, דירקטורים ובעלי חברות, עדיין לא הפנימו כמה חשוב לערוך את המסמך הזה דווקא בעניינם".

עורך דין חי

עו"ד דני חי. חשיבות ייחודית של ייפוי כוח מתמשך עבור נושאי משרה בחברות. צילום: איאן רהובין

"אומרים", מסביר עו"ד חי, שמרבה כסף מרבה דאגות, אבל כאן אנחנו לא מדברים על כסף אלא על קבלת החלטות. ברגע שאדם הופך לא כשיר להחליט החלטות, והוא בתפקיד שמחייב אותו להחליט אותן, מי יעשה זאת במקומו? את הסוגיות הקריטיות והרגישות האלו פותר המסמך המשפטי של ייפוי כוח מתמשך".

שליטה בחיים

רובנו מעוניינים להחליט את ההחלטות שלנו בצורה עצמאית ולקבוע לבד את גורלנו. אך מה עושים כאשר איננו מסוגלים עוד להחליט החלטות שכאלו? על כך בדיוק מבקש לענות מסמך של ייפוי כוח מתמשך.

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי המעניק לאדם מהימן, הידוע כמיופה כוח או שלוח, את הסמכות לקבל החלטות בשם האדם שיצר את המסמך, הידוע כממנה. בניגוד לייפוי כוח רגיל, שהופך לבטל אם הממנה מאבד את כשירותו, ייפוי כוח מתמשך נשאר בתוקף גם אם הממנה מאבד את היכולת לקבל החלטות עבור עצמו.

"המטרה העיקרית של ייפוי כוח מתמשך היא להבטיח שרצונותיו של הממנה יכובדו כאשר הוא כבר לא יוכל לנהל את ענייניו", אומר עו"ד חי. "זה יכול לכלול החלטות על טיפול רפואי, כספים ועניינים אישיים אחרים. על ידי הכנת ייפוי כוח מתמשך, אנשים יכולים להימנע מהתהליך המורכב והארוך לעתים קרובות של מינוי אפוטרופוס דרך מערכת בתי המשפט".

למעשה, כך לפי עו"ד חי, אחד היתרונות המשמעותיים של ייפוי כוח מתמשך הוא שהוא מציע יותר גמישות ושליטה בהשוואה לאפוטרופסות. הממנה יכול לציין בדיוק אילו סמכויות יהיו למיופה הכוח ובאילו נסיבות סמכויות אלו ייכנסו לתוקף. זה מאפשר גישה מותאמת אישית שיכולה לענות על הצרכים וההעדפות הייחודיים של הממנה.

עו"ד חי מציין שייפוי כוח מתמשך יכול לכסות מגוון רחב של החלטות. למשל, הוא יכול לכלול הוראות לטיפול רפואי, כמו הסכמה לטיפולים או סירוב להליכים מסוימים. החלטות כספיות עשויות לכלול ניהול חשבונות בנק, תשלום חשבונות או טיפול בהשקעות. "הממנה", הוא אומר, "יכול גם לפרט את העדפותיו בעניינים אישיים, כמו סידורי מגורים ושגרת טיפול יומיומית.

"חשוב לציין כי ייפוי כוח מתמשך חייב להיערך בעוד הממנה כשיר מנטלית. זאת, כדי להבטיח שהוא מבין במלואו את ההשלכות של המסמך ויכול לקבל החלטות מושכלות לגבי מי יפעל בשמו ואילו סמכויות יהיו לו".

נתונים עדכניים מצביעים על כך שהשימוש בייפויי כוח מתמשכים בישראל נמצא במגמת עלייה. לפי משרד המשפטים הישראלי, חלה עלייה משמעותית במספר ייפויי הכוח המתמשכים המוגשים מדי שנה, המשקפת מודעות וקבלה גוברות של כלי משפטי זה. מגמה זו משקפת דפוסים עולמיים, כאשר במדינות כמו ארה"ב ובריטניה ניכר אימוץ מוגבר של ייפויי כוח מתמשכים כחלק מתכנון עיזבון מקיף.

איך עורכים ייפוי כוח מתמשך?

כאשר מדובר במינוי מיופה כוח בייפוי כוח מתמשך, ישנם מספר גורמים חשובים לשקול. עו"ד דני חי מדגיש את חשיבות בחירת אדם אמין המסוגל להתמודד עם האחריות הכרוכה בתפקיד זה. מיופה הכוח צריך להיות אדם שמכיר היטב את הממנה ומבין את העדפותיו וערכיו.

ראשית, חשוב להגדיר בבירור את סמכויות מיופה הכוח. זה כולל פירוט אילו החלטות הוא מורשה לקבל, אם זה רפואי, כלכלי או שניהם. הגדרות ברורות עוזרות למנוע בלבול ומבטיחות שמיופה הכוח יוכל לפעול בביטחון וביעילות.

שיקול נוסף הוא האם למנות מיופה כוח אחד או מספר מיופי כוח. אם ממנים מספר מיופי כוח, חשוב להחליט אם הם יעבדו יחד במשותף או בנפרד. מיופי כוח משותפים חייבים לשתף פעולה ולהסכים על החלטות, מה שיכול להיות מועיל לבקרה ואיזון אך עלול להאט את תהליך קבלת ההחלטות. מיופי כוח נפרדים יכולים לפעול באופן עצמאי, מה שיכול להיות יעיל יותר, אך זה דורש רמה גבוהה של אמון בין מיופי הכוח.

חי גם ממליץ לתכנן מראש פתרון למחלוקות אפשריות ולקבוע מנגנונים ליישוב סכסוכים מראש. "לדוגמה", הוא אומר, "אם יש מחלוקת בנושא רפואי, לבן הבכור עשויה להיות המילה האחרונה, בעוד שהבת יכולה להחליט בעניינים כספיים. במצבים מורכבים יותר, התייעצות עם מומחה בתחום הרלוונטי יכולה לספק פתרון אובייקטיבי. בסופו של דבר, המטרה היא להבטיח שהמיופה כוח או מיופי הכוח שמונו יוכלו לפעול לטובת מייפה הכוח, תוך שמירה על שקט נפשי ורציפות, במיוחד בעתות אי-כשירות".

שיקולים מיוחדים לנושאי משרה בחברות

עו"ד דני חי מדגיש את החשיבות הייחודית של ייפוי כוח מתמשך עבור נושאי משרה בחברות. בניגוד לייפוי כוח מתמשך רגיל, המתמקד בעניינים אישיים ומשפחתיים, נושאי משרה בחברות חייבים לשקול את המשכיות הפעילות העסקית. כאשר דמות מפתח בחברה הופכת לבלתי כשירה, הדבר עלול ליצור ואקום תפעולי משמעותי. ייפוי כוח מתמשך מוכן היטב מבטיח שמישהו אמין ומוכשר ייכנס לתפקיד מבלי להפריע לעסקים.

עו"ד חי מסביר שנושאי משרה בחברות צריכים לכלול הוראות ספציפיות בייפוי הכוח המתמשך שלהם הקשורות לתפקידיהם בחברה. כך, חשוב שיציינו מי יהיה בעל הסמכות לקבל החלטות, לחתום על מסמכים ולנהל את הפעילות היומיומית. "מיופה הכוח", הוא מוסיף, "יכול להיות שותף עסקי, עובד מהימן, או אפילו בן משפחה עם יכולת עסקית מספקת. הכנה זו עוזרת לשמור על יציבות וביטחון בקרב בעלי העניין, כולל עובדים, לקוחות ומשקיעים".

יתר על כן, עו"ד חי ממליץ שהסדרים אלה יגובו במסמכים הפנימיים של התאגיד. משמעות הדבר היא עדכון החלטות הדירקטוריון והסכמי בעלי המניות כדי לשקף את הוראות ייפוי הכוח המתמשך. "לדוגמה", מפרט עו"ד חי, "אם דירקטור בחברה מחליט שבנו יקבל על עצמו את אחריותו, יש לציין זאת במפורש בתקנון החברה או במסמכים דומים. התאמה זו מונעת קונפליקטים פוטנציאליים ומבטיחה מעבר חלק של סמכות".

עו"ד חי גם מדגיש את הצורך של נושאי משרה בחברות לחשוב על סכסוכים פוטנציאליים בין מיופי כוח. הוא מציע לקבוע מנגנונים ברורים ליישוב מחלוקות, כגון מינוי מומחה חיצוני במצבים קריטיים. לדוגמה, אם יש מחלוקת לגבי החלטה פיננסית משמעותית, ייפוי הכוח המתמשך עשוי לקבוע התייעצות עם יועץ פיננסי או גורם ניטרלי אחר. גישה פרואקטיבית זו יכולה למנוע הסלמה של קונפליקטים ולהגן על האינטרסים של החברה.

"ייפוי כוח מתמשך", מסכם עו"ד חי, "אינו רק מסמך אישי אלא כלי עסקי חיוני עבור נושאי משרה בחברות. על ידי תכנון קפדני והבטחה שכל מסמכי החברה מסונכרנים, נושאי משרה יכולים להגן על החברות שלהם מפני אי כשירות בלתי צפויה ולהבטיח המשך פעילות חלקה".

כיצד ייפוי כוח מתמשך מתממשק עם צוואה?

"ייפוי כוח מתמשך וצוואה הם שני מסמכים נפרדים, אבל חשוב שיהיו מתואמים. ייפוי הכוח עוסק בניהול ענייני האדם בעודו בחיים, בעוד הצוואה קובעת מה יקרה לרכושו לאחר מותו. חשוב לוודא שאין סתירות בין שני המסמכים".

מהו התהליך המומלץ להכנת ייפוי כוח מתמשך?

"התהליך צריך להיות מתון ומעמיק. אני ממליץ על מספר פגישות, לעתים אפילו בבית הלקוח, כדי לאפשר חשיבה מעמיקה וקבלת החלטות מושכלת. חשוב להתייעץ עם עורך דין בעל ניסיון בתחום, שיכול לתת ערך מוסף בהיבטים המשפטיים והפיננסיים. בנוסף, חשוב לערוך זאת כאשר עדיין צלולים. זהו מסמך חשוב שמונע המון סכסוכים וחילוקי דעות ומייצר שקט נפשי לאנשים".

לדברי עו"ד חי, תהליך לעריכת ייפוי כוח מתמשך מאפשר לעורכים אותו לשקול היטב את צעדיהם. "אלו החלטות מאוד חשובות שישפיעו על המשך חייהם ולכן אין להחליט על הדברים בצורה חפוזה אלא באמת להעמיק ולהגיע למסקנות הנכונות. זוהי גם הסיבה שבגינה חשוב מאוד שאיש מקצוע, שיש לו ראייה רחבה בנושא – גם בעניינים האישיים אך בוודאי בנושאים הכספים והפיננסיים – יסייע בעריכת המסמך".

(צילום ראשי: שאטרסטוק)

עו"ד דני חי

עו"ד דני חי

עו"ד דני חי – ייעוץ, גישור וייצוג בדיני משפחה, מקרקעין ומשפט מסחרי

משפט מסחרי, מקרקעין ונדל"ן, דיני משפחה וגירושין, בוררות עסקית, מזונות, ירושות וצוואות, אפוטרופסות, חלוקת רכוש, גירושין, גישור

האם מאמר זה עזר לך?

צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
עו"ד דני חי

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה