משפטי– זאפ
משפטיגירושין ודיני משפחהצוואות וירושות - מדריכים משפטייםמאחורי הקלעים של סכסוכי ירושה: שיחה עם עו"ד גיא קמרי

מאחורי הקלעים של סכסוכי ירושה: שיחה עם עו"ד גיא קמרי

גיא קמרי, עורך דין מוביל בתחום דיני הירושה, על המורכבויות, האתגרים והפתרונות בניהול מחלוקות משפחתיות סביב צוואות

08.09.24
תאריך עדכון: 08.09.24
5 דק'
מאחורי הקלעים של סכסוכי ירושה: שיחה עם עו"ד גיא קמרי

בעולם שבו יחסי משפחה מיתרגמים לא פעם לכסף וכוח, סכסוכי ירושה הם לעתים קרובות זירת קרב רגשית ומשפטית כאחד. מאחורי הכותרות הסנסציוניות והדרמות המשפחתיות, מסתתר עולם מורכב של חוקים, תקדימים ואתגרים אנושיים. בראיון עם עו"ד גיא קמרי, עורך דין מוביל בתחום דיני הירושה, אנו צוללים לעומקם של הנושאים המרכזיים המעסיקים את העוסקים בתחום ומגלים כיצד מתמודדים עם הסוגיות הרגישות ביותר בחיי המשפחה והממון.

אחת הסוגיות המורכבות ביותר בתחום דיני הירושה היא ההתמודדות עם טענות של השפעה בלתי הוגנת או חוסר כשירות מנטלית של המצווה. "כאשר מבקשים לפסול צוואה או להתנגד לה, לרוב מדובר במקרים שבהם אחד היורשים קיבל חלק גדול יותר מהאחרים או שמישהו הודר לחלוטין מהצוואה", מסביר עו"ד קמרי. "השאלה המרכזית היא האם הצוואה משקפת את רצונו האמיתי והחופשי של המצווה".

איך בוחנים מה היה הרצון האמיתי של המנוח?

"בהתמודדות עם טענות של השפעה בלתי הוגנת או חוסר כשירות מנטלית, אנחנו נוקטים במספר צעדים. ראשית, אנחנו בודקים את המצב הרפואי של המצווה בעת עריכת הצוואה. מסמכים רפואיים מהתקופה הרלוונטית יכולים לספק תמונה ברורה יותר לגבי מצבו הקוגניטיבי והנפשי של המצווה.

קמרי גיא

עו"ד גיא קמרי. "תביעות משפטיות יכולות לפרק משפחות, ולכן רוב האנשים מנסים להגיע לפשרה לפני שהם פונים לבית המשפט"

"שנית, אנחנו מסתמכים על חוות דעת מקצועית, רצוי מפסיכו-גריאטר, שנערכה ביום עריכת הצוואה או בסמוך לו. זהו כלי חשוב ביותר. המומחה בודק את המצב הקוגניטיבי, הפיזי והסוציאלי של המצווה, ומעריך את יכולתו להבין את משמעות הצוואה ותוצאותיה. חשוב להבין שבית המשפט אינו יכול לבחון 'כליות ולב' ולדעת בוודאות מה היה מצבו המנטלי של המצווה ברגע נתון. לכן, חוות דעת מקצועית מיום עריכת הצוואה היא כלי חשוב ביותר להערכת כשירותו של המצווה".

"בנוסף, אנחנו בוחנים את נסיבות עריכת הצוואה. אנו בודקים את מידת המעורבות של היורשים בתהליך. האם אחד מהם בחר את עורך הדין? האם הם נכחו בחדר בזמן החתימה? האם הם שילמו עבור השירות המשפטי? כל אלה יכולים להעיד על השפעה אפשרית.

מה קורה במצב שבו קיימות מספר צוואות או צוואות סותרות?

"ככלל, הצוואה האחרונה היא זו שתקפה. עם זאת, ריבוי צוואות יכול להעיד על חוסר גמירות דעת או על מצב של בלבול אצל המצווה. זה יכול לשמש כאינדיקציה לכך שהמצווה לא היה בטוח לגבי רצונותיו, במיוחד אם הצוואות נערכו בתדירות גבוהה או בפרקי זמן קצרים. במקרים כאלה, בתי המשפט נדרשים לבחון את נסיבות עריכת כל אחת מהצוואות, את התוכן שלהן ואת מצבו של המצווה בכל אחד מהמועדים הרלוונטיים. זה תהליך מורכב שדורש ניתוח מעמיק של ראיות ועדויות".

מה עושים כשעולה טענה לזיוף הצוואה?

"כשעולה טענה כזו, אנו פונים למספר כלים משפטיים וטכניים. ראשית, מזמינים בדיקת גרפולוג מומחה להשוואת חתימות. שנית, אוספים דוגמאות חתימה של המצווה מתקופות סמוכות למועד עריכת הצוואה לצורך השוואה. בנוסף, ניתן להביא עדים המכירים את חתימתו של המצווה. אין ודאות מוחלטת בתיקים כאלה אלא רק ודאות משפטית המבוססת על מכלול הראיות והעדויות".

למרות המורכבות והאתגרים, עו"ד קמרי מדגיש את החשיבות של עריכת צוואה: "הצוואה מאפשרת למצווה להחליט כיצד לחלק את רכושו באופן שאינו בהכרח שוויוני. למשל, הוא יכול לבחור לדאוג יותר לבן זוגו מאשר לילדיו, או להתחשב בצרכים מיוחדים של אחד היורשים. בנוסף, הצוואה מאפשרת להתנות תנאים ולתת הוראות ספציפיות לגבי העיזבון, מה שיכול למנוע סכסוכים עתידיים".

בשנים האחרונות, גם עולם הצוואות והירושות מתמודד עם אתגרים שונים שהטכנולוגיה המודרנית מזמנת לו, ובין השאר התמודדות עם ראיות דיגיטליות ומקורות מידע מודרניים.

כיצד מתמודדים עם ראיות דיגיטליות?

עו"ד קמרי: "כיום אנו נדרשים להתמודד עם ראיות דיגיטליות שלא היו קיימות בעבר. למשל, ניתן לעקוב אחרי תכתובות טקסט בין המצווה ליורשים כדי לנסות להבין את טיב היחסים ביניהם או לחפש ראיות להשפעה בלתי הוגנת. יחד עם זאת, במקרים רבים אנו עדיין נעזרים בעדויות של שכנים וחברים כדי לשפוך אור על מצבו של המצווה. למשל, בתיק שעסק בטענה להשפעה בלתי הוגנת על מצווה מבוגרת, הבאנו עדויות משכנים וחברים כדי להראות שהיא היתה פעילה חברתית ויצאה מביתה באופן קבוע, מה שסתר את הטענה שהיתה מבודדת ותלויה באופן מוחלט באחד היורשים".

איך מנהלים תיקים הכוללים נכסים עסקיים או קניין רוחני כחלק מהעיזבון?

"כאשר העיזבון כולל נכסים מורכבים כמו עסקים פעילים או קניין רוחני, נדרשת התייחסות מיוחדת. במקרים כאלה, לעתים קרובות יש צורך במינוי מנהל עיזבון מקצועי שיכול לנהל את העסק או הנכסים הרוחניים עד להשלמת הליכי הירושה. זה יכול להיות תהליך ארוך ומורכב, במיוחד כשמדובר בעסקים גדולים או בנכסים רוחניים בעלי ערך רב".

חלק מהסכסוכים, מסביר עו"ד קמרי, מתרחשים עוד בחייו של המצווה, במיוחד כשמדובר בנכסים מיוחדים כמו נחלות חקלאיות. "במושבים למשל, יש את המושג של 'בן ממשיך', שממונה עוד בחיי ההורים לקבל את הנחלה לאחר מותם. לעתים ההורים מתחרטים או שהאחים האחרים לוחצים לשינוי ההחלטה. אלה סכסוכים מורכבים במיוחד כי יש כללים מיוחדים לגבי העברת משקים חקלאיים".

למרות המורכבות והרגישות של סכסוכי ירושה, עו"ד קמרי מדגיש את חשיבות נסיונות הפשרה והגישור. "בסופו של דבר, מדובר במשפחות. תביעות משפטיות יכולות לפרק משפחות, ולכן רוב האנשים מנסים להגיע לפשרה לפני שהם פונים לבית המשפט", הוא מסביר. "עם זאת, לפעמים דווקא הגשת התביעה היא מה שמניע את הצדדים להגיע לפשרה. זה כמו עם ילדים קטנים שלפעמים צריך להראות להם שאתה רציני כדי שיקשיבו לך".

(צילום ראשי: שאטרסטוק)

קמרי ושות' משרד עו"ד

קמרי ושות' משרד עו"ד

קמרי ושות' - משרד עורכי דין בוטיקי ומוביל בתחום צוואות וירושות

דיני משפחה וגירושין, הסכמי חלוקת עזבון, ירושות וצוואות

האם מאמר זה עזר לך?

צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
קמרי ושות' משרד עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה