משפטי– זאפ
משפטיגירושין ודיני משפחהדיני משפחהסעיף חדש בייפוי כוח מתמשך: איך הוא ישפיע על הכסף שלכם?

סעיף חדש בייפוי כוח מתמשך: איך הוא ישפיע על הכסף שלכם?

ביצוע השקעות בכספי הממנה: הסעיף החדש בטופס ייפוי כוח מתמשך מעניק אפשרויות ברורות להשקעת כספי הממנה. מה זה אומר ואיך זה ישפיע על כספי הממנה?

12.09.24
תאריך עדכון: 12.09.24
5 דק'
סעיף חדש בייפוי כוח מתמשך: איך הוא ישפיע על הכסף שלכם?

ייפוי כוח מתמשך (יכ"מ) הוא כלי משפטי שהופך פופולרי יותר ויותר בשנים האחרונות. זהו מסמך שמאפשר לכל אחד מאיתנו לקבוע מראש מי יטפל בעניינינו אם נגיע למצב שבו לא נוכל לעשות זאת בעצמנו, בין אם עקב בעיה רפואית, תאונה או מצב אחר. הטופס המדובר מעניק הרבה כוח בידי מיופה הכוח, אבל עד כה סוגיית ניהול הכספים והשקעתם לא היתה ברורה דיה. בדיוק בגלל זה נוסף לאחרונה סעיף חדש לטופס יכ"מ שמבהיר את הנושא ונותן לממנה אפשרויות בחירה ברורות יותר.

מהו ייפוי כוח מתמשך? 

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי שנערך על ידי אדם (הממנה) שמבקש להבטיח את ניהול ענייניו במצב שבו לא יוכל לעשות זאת בעצמו בעתיד. בטופס זה, הממנה בוחר מיופה כוח – אדם מהימן שהוא מגדיר לטפל בענייניו האישיים, הרפואיים והכספיים במידת הצורך.

ייפוי כוח מתמשך נועד לתת שקט נפשי. הוא מאפשר לאנשים לבחור מראש את מי שהם רוצים שיעשה החלטות בשמם, במצבים שבהם הם לא יהיו מסוגלים לקבל החלטות בעצמם. מדובר בכלי חשוב, במיוחד כאשר מדובר בניהול כספים ונכסים, שלעתים דורשים התערבות בזמן מהיר והחלטות מושכלות.

ביצוע השקעות בכספי הממנה - מה חשוב לדעת לאור הסעיף החדש? 

הסעיף החדש בטופס ייפוי כוח מתמשך מתייחס ישירות לביצוע השקעות בכספי הממנה, נושא שעד כה לא זכה להתייחסות מספקת. בעקבות הוספת הסעיף, כל ממנה שממלא טופס ייפוי כוח מתמשך יידרש לבחור אחת משלוש אפשרויות שיקבעו כיצד יושקעו הכספים בעתיד.

שלוש האפשרויות לבחירה:

שיקול דעת מוחלט למיופה הכוח - זו האפשרות הראשונה, שנבחרת כברירת מחדל בטופס. במקרה הזה, מיופה הכוח יוכל להשקיע את הכספים לפי שיקול דעתו, מבלי הגבלות או תנאים מוקדמים.

ביצוע השקעות בהתאם לתקנות (בתקנות הכשרות המשפטית והאפוטרופסות) - השקעת כספים בידי אפוטרופוס או מיופה כוח), התשפ"ד- 2024. כאן, מיופה הכוח יידרש לפעול לפי תקנות והנחיות מוגדרות. לדוגמה, אלו שנקבעות על ידי רשות שוק ההון או בנק ישראל. אפשרות זו מציבה מסגרת ברורה לפעילותו של מיופה הכוח ומגנה על הממנה מפני החלטות פזיזות.

ביצוע השקעות בהתאם למגבלות המפורטות ביכ"מ - האפשרות השלישית נותנת לממנה אפשרות להגדיר מראש מגבלות והנחיות ספציפיות להשקעות, שאותן מיופה הכוח יהיה חייב ליישם.

בכל הקשור ל"ביצוע השקעות בהתאם לתקנות", חשוב לדעת שאם בית המשפט מורה לאפוטרופוס לפעול לפי הנחיות שניתנו מראש לגבי השקעות כספיות, עליו לפעול בהתאם להנחיות אלו. אם אין הנחיות כאלו, תקנות השקעת כספים מגדירות כיצד להשקיע את הכסף של האדם.

תקנה 3 לתקנות השקעת כספים קובעת שבמידה שאין הנחיות מוקדמות, יש להשקיע את הכספים לפי המועדים שבהם יידרשו לצורכי האדם – במהלך שנתיים, יותר משנתיים, או תוך שישה חודשים ממועד ההשקעה.

מיופה הכוח ישקיע את הכספים לפי שיקול דעתו ובהתאם לצרכים של האדם, תוך התחשבות בגילו ובנכסיו. עליו לבדוק את ההשקעות מדי שנה לפחות כדי לוודא שהן עונות לצרכים. בנוסף, האפוטרופוס או מיופה הכוח צריכים לשתף את האדם בהחלטות ככל האפשר ולפעול לפי רצונו.

אם מיופה הכוח חושב שהשקעה מסוימת תשמור על הקרן ותניב רווחים, הוא יכול להגיש בקשה לאישור השקעה זו, גם אם היא לא לפי תקנה 3. אם האפוטרופוס הכללי לא מאשר את הבקשה, היא תועבר לבית המשפט.

איך זה ישפיע על הממנים? 

השינוי החדש בטופס ייפוי הכוח המתמשך מעניק לממנים אפשרות לשלוט באופן ישיר יותר על ניהול כספם בעתיד. עד כה, אנשים שמינו מיופה כוח לא תמיד הבינו את ההשלכות הפיננסיות של מינוי זה, במיוחד כאשר מדובר בהשקעת הכספים שלהם. הסעיף החדש מבטיח שכל ממנה יוכל לבחור את המסלול המתאים לו ביותר.

מי שמעדיף לתת אמון מלא במיופה הכוח יוכל לבחור באפשרות הראשונה ולהעניק לו שיקול דעת מוחלט. לעומת זאת, מי שרוצה להבטיח שההשקעות ייעשו לפי תקנות ברורות או מגבלות שהוא עצמו מגדיר, יוכל לבחור באחת משתי האפשרויות האחרות.

למה הוסיפו את הסעיף החדש? 

הוספת הסעיף החדש נועדה להבהיר נושא שהפך להיות מרכזי בשנים האחרונות - השקעות כספים על ידי מיופה הכוח. לא מעט מקרים בעבר הראו שהיעדר הנחיות ברורות בנוגע להשקעות הוביל למחלוקות ולמצבים מורכבים בין הממנה, המשפחה ומיופה הכוח.

במטרה למנוע מצבים כאלה בעתיד, הוחלט להוסיף את הסעיף החדש, שמאפשר לכל ממנה לבחור בצורה מדויקת איך ישקיעו את כספיו. זהו צעד חשוב שמחזק את השקיפות והשליטה של הממנה בניהול ענייניו הכספיים, גם כאשר הוא אינו יכול לעשות זאת בעצמו.

הסעיף החדש בטופס ייפוי כוח מתמשך הוא תוספת חיובית למי שמעוניין לשלוט בצורה טובה יותר בניהול כספיו בעתיד. בין אם אתם מעוניינים לתת אמון מלא במיופה הכוח ובין אם אתם מעדיפים לקבוע כללים ברורים מראש – עכשיו יש לכם את הכלים לכך. חשוב לעדכן את מיופה הכוח ולהיות בטוחים שבחרתם את האפשרות המתאימה ביותר לצרכים שלכם.

מדוע חשוב לפנות לאיש מקצוע?

חשוב לזכור שייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי מורכב וההחלטות הנוגעות לו עשויות להשפיע על חייכם וחיי הקרובים אליכם. לכן, מומלץ לפנות לעורך דין מנוסה בתחום שילווה אתכם בתהליך ויוודא שכל ההחלטות שלכם ייושמו בצורה הנכונה ביותר.

עורכת הדין דפנה (הורביץ) כהן, בעלת ניסיון רב בעריכת ייפוי כוח מתמשך ובתחום דיני המשפחה, כאן לשירותכם. היא תלווה אתכם באופן אישי ומקצועי ותוודא שכל הפרטים חשובים מתואמים במדויק עם רצונותיכם.

לפרטים נוספים וייעוץ צרו קשר: 052-3274456, 08-9470686, daphnac@netvision.net.il

(צילום ראשי: שאטרסטוק)

דפנה (הורביץ) כהן  , משרד עו"ד

דפנה (הורביץ) כהן , משרד עו"ד

עו"ד דפנה (הורביץ) כהן - מומחיות רב-תחומית במשפט האזרחי והמנהלי

רשויות מקומיות, משפט מנהלי, מקרקעין ונדל"ן, דיני משפחה וגירושין, ייצוג בבית משפט, הפקעות, מכרזים, העברת זכויות דירה, הסכמי מכר, פינוי בינוי / בינוי פינוי, חוזי שכירות, רכישת דירה יד שניה, הסכמי שהות, ייפוי כח מתמשך, ייפוי כח, הסכמי חלוקת עזבון, מזונות, הסדרי ראייה, אבהות, הסכמי ממון, ירושות וצוואות, אפוטרופסות, אלימות במשפחה, ידועים בציבור, חלוקת רכוש, בית דין רבני, גירושין, מיסוי מקרקעין

האם מאמר זה עזר לך?

צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
דפנה (הורביץ) כהן  , משרד עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה