משפטי– זאפ
משפטיזכויות עובדים ודיני עבודהזכויות עובדים בחגי תשרי

זכויות עובדים בחגי תשרי

כשכולנו נשב עם המשפחה סביב שולחן החג העמוס כל טוב, יש אנשים שמסיבות שונות ייאלצו להיות בעבודה - כדאי שיידעו מה הן זכויות העובדים בחגי תשרי

מאת: מערכת זאפ משפטי
22.09.24
תאריך עדכון: 22.09.24
5 דק'
זכויות עובדים בחגי תשרי

תקופת החגים היא תקופה של שמחה והזדמנות להתכנסות משפחתית, אך עבור אנשים מסוימים חוויית החג היא שונה לגמרי, משום שהם עובדים בעבודה שמחייבת אותם להגיע אליה גם בחגים. הסיבות לכך שאנשים עובדים בחג כשכל עם ישראל שובת ממלאכתו וחוגג הן מגוונות, אם זה בגלל שהמקצוע שלהם מוגדר חיוני, ואם זה משיקולים כלכליים או אישיים אחרים. אספנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת לגבי זכויות עובדים בחגי תשרי.

למה אנשים עובדים בחגים?

רוב העובדים שמתייצבים למשמרתם בימי חג הם בעיקר בעלי מקצועות נדרשים של שירות לקוחות, ביטחון, תעבורה וכמובן בריאות. לדוגמה, מוקדני חברת חשמל, שוטרים, רופאים, אחיות וכל צוותי הרפואה, נדרשים להיות זמינים גם בערבי חג ובחגים, שכן השירות שהם נותנים נחוץ סביב השעון.

התמריץ המרכזי שמניע עובדים לקחת משמרות בחגים הוא בדרך כלל התמריץ הכלכלי, שיכול להיות משמעותי ולעתים גם מלווה בהטבות נוספות. מצד שני, משמרות חג בעבודה יכולות להיות מעמסה על כתפי העובדים, שלפעמים נמצאים תחת לחץ של המעסיק לעבוד בחג למרות שהם לא רוצים.

זכויות עובדים בחגי תשרי – עושים סדר

לכבוד חגי תשרי שבפתח ולמען העובדים שצריכים לעבוד גם בימי החג, פנינו לעורכת הדין  שירן הורוביץ הללי, מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד עו"ד ויינברגר ברטנטל, כדי שתעשה לנו סדר בכל מה שקשור לזכויות העובדים בחגים:

האם מעסיק יכול לחייב עובד לעבוד בחג?

עו"ד הורוביץ הללי: "על פי חוק שעות העבודה ומנוחה, עובד רשאי לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי (שבת לעובד יהודי, ושישי, שבת או ראשון לעובד שאינו יהודי). החוק אף קובע כי ההוראות החלות על המנוחה השבועית יחולו גם על חגים, ולכן עובד גם רשאי להודיע למעסיקו שהוא אינו מסכים לעבוד בימי חג.

שירן הורוביץ. צילום ורד פרקש

עו"ד שירן הורוביץ הללי. צילום: ורד פרקש

"במקרים חריגים, למשל כשמדובר במקומות עבודה האמונים על ביטחון המדינה או על ביטחון הציבור (שוטרים, עובדי שירות הביטחון הכללי, עובדי שב"ס), עובדים המועסקים במקצועות חיוניים למשק (ייצור ואספקת חשמל), אנשי צוות אוויר ועוד, העובדים אינם רשאים לסרב לעבוד בימי החג". 

האם עובד יכול להתנגד לצאת לחופשה מרוכזת עליה החליט המעסיק במקום העבודה? 

"הנהגת חופשה מרוכזת (הדממה) בימי החג וחול המועד היא פרקטיקה מקובלת בקרב מעסיקים רבים, ובפרט במגזר הציבורי. מעסיק שמעוניין להוציא את עובדיו לחופשה מרוכזת, רשאי לעשות זאת, גם אם קיימים עובדים שאינם מעוניינים בכך".

ומה אם לעובד אין מספיק ימי חופשה צבורים? 

"במקרה כזה המעסיק לא רשאי לחייב את העובד להיכנס ליתרה שלילית של ימי חופשה, והמשמעות היא שהעובד המסוים יידרש לעבוד גם בימים אלה, או לחלופין המעסיק ייאלץ לשאת בעלות של ימי החופשה הללו על חשבונו, אלא אם גובשה הסכמה אחרת בין הצדדים". 

האם עובד זכאי לתשלום עבור ימי החג גם אם הוא לא עובד בהם?

"עובד ששכרו משולם על בסיס חודשי ולא עובד בחג יהיה זכאי לתשלום משכורתו החודשית המלאה, וזאת מבלי שינוכה יום היעדרותו בגין החג. עובד כזה, שכן יעבוד בחג, יהיה זכאי לתשלום משכורתו הרגילה בתוספת גמול מוגדל.

"לעומת זאת, עובד ששכרו משולם על בסיס יומי או שעתי זכאי לקבלת תשלום נפרד עבור ימי החג, שנקרא דמי חגים, וזאת בהתקיים שלושה תנאים: העובד השלים שלושה חודשי עבודה במקום העבודה, העובד נעדר מעבודתו בעקבות החג, העובד לא נעדר מהעבודה סמוך ליום החג, אלא בהסכמת מעסיקו".

מהו התעריף המגיע למי שנדרש לעבוד בחג?

"העסקת עובד במהלך החג תזכה אותו בתשלום של 150% מהשכר הרגיל. בית הדין הארצי לעבודה קבע כי עובדים יומיים או שעתיים שעבדו במהלך החג שלא מתוך בחירה, יהיו זכאים לתשלום של 150% משכרם, נוסף על זכאותם לדמי חגים. בנוסף, העובדים בחג או בשבת יהיו זכאים לשעות מנוחה חלופיות על פי המשרה שלהם".

האם המעסיק מחויב להעניק לעובדים שי לחג?

"אין הוראת חוק המחייבת להעניק שי לחג לעובדים ולכן המעסיק אינו חייב לעשות זאת. עם זאת, במקום עבודה שבו נהוג להעניק תלושים או שי לחג כדבר שבשגרה במשך שנים ארוכות, ייתכן כי זכות זו תוכר כנוהג מחייב, אשר מהווה חלק מהסכמות הצדדים ליחסי העבודה (גם אם לא נכתב במפורש). ייתכנו מקרים חריגים בנסיבות ספציפיות בהם אי מתן השי ייחשב להרעה מוחשית בתנאי העבודה".

מהו הדין במקרה בו עובד עבד שעות נוספות במהלך יום שבת/ חג?

"בעבור שעות נוספות בימי חג יש לשלם לעובד את תוספת השעות הנוספות (125% עבור השעתיים הנוספות הראשונות ו-150% עבור השעה הנוספת השלישית ואילך) בתוספת גמול עבודה במנוחה שבועית".

ממתי ועד מתי זה נחשב שעות עבודה בחג?

"במקומות עבודה בהם עובדים שישה ימים בשבוע, יום עבודה בערב חג יהיה עד שבע שעות. המשמעות היא שכל שעה מעבר לכך היא שעה נוספת. במקומות עבודה בהם עובדים חמישה ימים בשבוע, יום עבודה בערב חג יהיה בן שמונה שעות, בתשלום של תשע שעות, או יום עבודה של שבע שעות בתשלום של שמונה שעות.

"החוק קובע כי בערב יום הכיפורים העובדים יעבדו שש שעות בתשלום של תשע שעות, ובמקומות עבודה שבהם עבדו בערבי החג שש שעות בתשלום של שמונה שעות, ימשיכו לעבוד כך".

מה לגבי עבודה במוצאי החג?

"עובדים המועסקים במוצאי חג זכאים לשכר רגיל, אולם אם עובד החל לעבוד במוצאי החג בטרם חלפו 36 שעות מאז סיים את עבודתו לפני החג, תיחשב העבודה במוצאי החג לעבודה ביום חג, המזכה את העובד בשכר בגובה 150%".

מה עובד יכול לעשות אם המעסיק לא נותן לו את מלוא הזכויות שלו תמורת עבודתו בחג?

"עובד שחושב שזכויותיו נפגעו וכי לא שולמו לו השכר והזכויות להם הוא זכאי לכאורה, יכול לפנות למינהל הסדרה ואכיפת חוקי עבודה במשרד העבודה ולהגיש דרכם ובאמצעותם תלונה נגד המעסיק".

והעיקר שיהיה חג שמח ושנה טובה לכל העובדים ומשפחותיהם!

(צילום ראשי: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?