משפטי– זאפ
משפטידיני נזיקין ופיצוייםביטוח לאומיהמדריך לעצמאים: כל מה שאתם צריכים לדעת על ביטוח לאומי

המדריך לעצמאים: כל מה שאתם צריכים לדעת על ביטוח לאומי

עו"ד ונוטריון אסף ברק חושף את הסודות, הזכויות והמלכודות בעולם הביטוח הלאומי לעצמאים

24.09.24
תאריך עדכון: 24.09.24
8 דק'
המדריך לעצמאים: כל מה שאתם צריכים לדעת על ביטוח לאומי

בעולם העסקי המורכב של ימינו, להיות עצמאי זו משימה מאתגרת. אחד האתגרים המשמעותיים ביותר הוא התנהלות מול המוסד לביטוח לאומי. ואכן, עצמאים רבים חשים שלמרות שהם משלמים לא מעט מיסים, הם לא מקבלים מספיק הגנה מביטוח לאומי במקרים רבים. למעשה, חלק מחוסר מימוש הזכויות נובע מחוסר מודעות ולא עקב חוסר או שלילת זכויות.

בראיון מיוחד, עו"ד ונוטריון אסף ברק, מומחה בתחומי נזיקין, תאונות דרכים וביטוח לאומי, מפרט את כל מה שעצמאי חייב לדעת כדי לנווט בבטחה במבוך הביורוקרטי של הביטוח הלאומי.

ברק אסף

עו"ד ונוטריון אסף ברק, מומחה בתחומי נזיקין, תאונות דרכים וביטוח לאומי. צילום: נתי חדד

עבור כל עצמאי, הבנת המערכת המורכבת של הביטוח הלאומי היא קריטית. המידע שמספק עו"ד ברק מהווה מפת דרכים חיונית להתנהלות נכונה ומודעת מול המוסד לביטוח לאומי ומאפשר לעצמאים למקסם את זכויותיהם תוך מילוי חובותיהם החוקיות. 

עו"ד ברק, מהי ההגדרה של "עצמאי" לפי הביטוח הלאומי?

"על פי הגדרת המוסד לביטוח לאומי, עצמאי הוא מי שעוסק במשלח ידו 20 שעות בשבוע בממוצע לפחות (ללא תלות בהכנסתו), מי שהכנסתו החודשית הממוצעת ממשלח ידו שווה או עולה על 50% מהשכר הממוצע (כלומר בערך 6,300 שקל) או מי שעוסק במשלח ידו 12 שעות בשבוע בממוצע לפחות והכנסתו החודשית הממוצעת ממשלח ידו שווה או עולה על 15% מהשכר הממוצע (כלומר כ-1,900 שקל).

"מי שיש לו עסק שאינו עונה על התנאים האמורים נחשב כלפי הביטוח הלאומי כעצמאי שאינו עונה להגדרה, והוא אינו משלם דמי ביטוח כעצמאי, אלא משלם דמי ביטוח כמי שיש לו הכנסה שלא מעסק".

כיצד מחושבים דמי הביטוח הלאומי עבור עצמאים?

"דמי הביטוח הלאומי מחושבים כאחוזים מסך ההכנסה. עד הכנסה השווה ל-60% מהשכר הממוצע במשק (הכנסה של עד 7,500 שקל), שיעור דמי הביטוח הוא 2.87%. על הכנסה שמעל סך זה ישולמו דמי ביטוח לאומי בשיעור של 12.83%. לעצמאים בגיל צעיר או מעל גיל פרישה יש שיעורי דמי ביטוח נמוכים יותר.

"בנוסף, הביטוח הלאומי גובה ביטוח בריאות בשיעור של 3% על מדרגת ההכנסה הראשונה ו-5% על מדרגת ההכנסה השנייה".

כלומר, ככל שעצמאי מרוויח יותר הוא ישלם יותר דמי ביטוח לאומי?

"כן, אבל בכך העצמאי אינו שונה מעובד שכיר. בשני המקרים היקף ההכנסה משפיע על סך דמי הביטוח".

אילו זכויות וקצבאות זכאים לקבל עצמאים מהביטוח הלאומי?

"תשלום דמי הביטוח מקנה לעצמאי זכאות לקצבאות כגון: נכות כללית, נכות לנפגעי עבודה, תגמולי מילואים, דמי לידה, אזרח ותיק ועוד, אך לא מקנה זכאות לדמי אבטלה. סוגיה כאובה זו, של אי תשלום דמי אבטלה לעצמאים, גורמת למרמור ולתסכול אצל העצמאים,  וארגוני העצמאיים מנהלים מאבק זה שנים רבות בניסיון לשנות את הוראות החוק בעניין".

מה קורה אם העצמאי אינו מדווח באופן אמיתי על הכנסותיו?

"המחוקק יצר תמריץ לעצמאי, לדווח באופן אמיתי על הכנסותיו, שכן הקצבאות מחושבות כאחוזים מההכנסה המדווחת. לכן עצמאי שחלילה יעלים הכנסות ולא ידווח על מלוא רווחיו, זכויותיו ייפגעו והוא יקבל קצבה נמוכה. אני רואה את זה לעתים בפסקי דין במקרים של תאונות עבודה. העצמאי שהעלים הכנסות יקבל גם קצבאות נמוכות יחסית מביטוח לאומי וגם יקבל פחות פיצוי בתביעות ההמשך כנגד המזיק, שגם בהן, חלק מהפיצוי נקבע על פי רכיב של אובדן הכנסה לעתיד".

איך מתבצע הרישום הראשוני של עצמאי בביטוח הלאומי?

"רישום ראשוני מתבצע על פי הצהרת המבוטח. כיום מדובר בהליך מקוון וניתן גם לבצעו במקביל לפתיחת תיק במס הכנסה. יש לזכור כי על עצמאי מוטלת החובה לפתוח תיק  גם במע"מ. בדרך כלל פתיחת התיקים מבוצעת על ידי רו"ח, או לפחות בליווי של רו"ח או יועץ מס.

"בעניין זה ולאחר שכבר הזכרנו שיש קצבאות המשולמות על ידי הביטוח הלאומי כנגזרת להכנסה המדווחת, אני רוצה להסב את תשומת לב המבוטחים לבעייתיות שעלולה להיווצר בתקופה הראשונה של פתיחת העסק בהקשר זה, לפעמים מתוך חוסר מודעות של איש המקצוע בנושא תשלומי המס.

"הרבה פעמים בעת פתיחת עסק, הבעלים מנסה לצמצם הוצאות עד שהעסק מתייצב ומניב הכנסה ראויה. אחת השיטות שמבוטחים נוקטים בה, לעתים בעידוד של רו"ח או יועץ מס, היא להצהיר כי להערכתם בתקופה הראשונה של העסק, המבוטח יעבוד בעסק החדש פחות מ 12 שעות שבועיות וירוויח פחות מהרף המינימלי המחייב תשלום דמי ביטוח. כך בתקופת ההרצה של העסק המבוטח עדיין לא ייחשב לעצמאי כלפי ביטוח לאומי ולא יהיה חייב בתשלום דמי ביטוח.

"יש גם כאלה שמדווחים על הכנסה צפויה נמוכה וכך משלמים דמי ביטוח נמוכים. אני מניח שהמייעצים לפעול כך אינם מנסים לרמות חלילה, אלא באמת ובתמים מעריכים כי בתקופה הראשונה של העסק לא יהיו לעסק הכנסות גבוהות, וממילא לא יהיה כדאי בשלב זה להשקיע בעסק שעות רבות, וברור למבוטחים כי לאחר מספר חודשי הכנסה, כאשר העסק יתחיל להרוויח, דמי הביטוח ישולמו במלואם.

"אולם, פעולה בדרך זו עלולה ליצור לעצמאי בתחילת דרכו בעיה קשה, אם חלילה ייפגע בתאונת עבודה וייאלץ להגיש תביעה לנכות. שכן עקב דיווח על הכנסה נמוכה, המבוטח יקבל דמי פגיעה ומענקי נכות נמוכים, או שאולי אפילו תביעתו תידחה בהעדר הגדרה של מבוטח עצמאי. לכן, לפחות מבחינת הקצבאות שהן תלויות בגובה הכנסה, תמיד כדאי לדווח על ההכנסה הריאלית הגבוהה, ואז במקרה פגיעה חלילה, גם הקצבה תהיה גבוהה בהתאם".

מה הם המועדים לתשלום דמי ביטוח לאומי עבור עצמאים?

"דמי ביטוח לאומי משלמים ב- 15 לכל חודש. למי שמשלם באמצעות האינטרנט, תשלום עד 18 לחודש עדיין נחשב לתשלום במועד".

מהי המשמעות של "מקדמות" בביטוח לאומי לעצמאים וכיצד הן מחושבות?

"סך דמי הביטוח החודשיים נקבע לפי הכנסתו של המבוטח לפי השומה האחרונה שנמצאת בידי הביטוח הלאומי, כלומר התשלום לשנת 2025 ייקבע לרוב לפי ההכנסה השנתית שנקבעה לשנת 2023 (לפי דיווח שהוגש לרשות המיסים בשנת 2024).

"התשלום הינו בגדר מקדמה בלבד, שכן לאחר שתיקבע שומה סופית על ידי רשות המס לשנת 2025, (ככל הנראה במהלך שנת 2026), הביטוח לאומי יבצע התחשבנות עם המבוטח, יחזיר כספים עודפים או ידרוש יתרת תשלום לפי ההכנסה שנקבעה בשומה הסופית".

כיצד משפיעה עבודה כשכיר במקביל לעיסוק כעצמאי על חובות וזכויות בביטוח לאומי?

"אדם שעובד כשכיר ובמקביל יש לו עסק עצמאי משלם ביטוח לאומי עבור כל עיסוק בנפרד. הביטוח הלאומי קבע שיעורי מס ספציפיים לעובד כאמור".

מה הן האפשרויות העומדות בפני עצמאי לערער על קביעת דמי ביטוח?

"ערכאת הערעור על החלטות המוסד לביטוח לאומי הוא בית הדין לעבודה, ובמסגרת זו גם עצמאי שסבור שקופח ע"י המוסד לביטוח לאומי יוכל להגיש תביעה לבית הדין. בין אם מדובר על עצם הסיווג כעצמאי, בין אם מדובר על סך התשלום שחויב לשלם כדמי ביטוח, או סך הגמלה שקיבל כנגזרת להכנסתו, ובין אם מדובר בתביעה לגופה של החלטה בהתייחס למשך התקופה שאושרה לתשלום הגמלה.

"מובן שתביעות לבית הדין לא מומלץ להגיש ללא קבלת ייעוץ משפטי קונקרטי מעורך דין המתמחה בהגשת תביעות מול המוסד לביטוח לאומי. חשוב לציין כי תביעות כנגד המוסד לביטוח לאומי מוגשות לבית הדין ללא תשלום אגרה".

איך מתמודד הביטוח הלאומי עם עצמאים שהכנסתם אינה קבועה או עונתית?

"עצמאי חייב בדיווח חודשי. בעסק עונתי, יהיו לעסק הכנסות גבוהות בחלק מהשנה והכנסות נמוכות בחלק אחר של השנה. הדבר לא פוטר מחובת דיווח ותשלום דמי ביטוח גם בעונה שבה יש לעסק הכנסות נמוכות.

"חשוב לציין כי כשביטוח לאומי מחשב קצבה לעובד עצמאי, הוא מתחשב בהכנסה שנתית, וכך ביטוח לאומי מנסה לצמצם את השפעת ההכנסה העונתיות. לעתים המהלך מיטיב עם המבוטח, למשל במקרה של פגיעה בתקופה בה אין הכנסות לעסק, ולעתים המהלך פוגע בעסק, למשל במקרה של פגיעה בעונה בה ההכנסות גבוהות".

עו"ד ברק מציין כי התייחסות המוסד לביטוח לאומי להכנסה השנתית של עצמאי עלולה לגרום לעצמאי לנזקים והפסדים גם במקרה של מי שאינו בעל עסק עונתי. "לאחרונה", הוא מספר, "טיפלתי בתביעה של מתווך עצמאי, שלמרבה הצער חלה במחלה קשה ולא עבד כלל משך מספר חודשים. העצמאי הגיש למוסד לביטוח לאומי תביעה לנכות כללית, אך הביטוח הלאומי דחה את התביעה וטען כי כל הכנסת המבוטח במשך שנה שלמה ובחלוקה ל-12 חודשים מניבה תוצאה של הכנסה חודשית ממוצעת שעולה על הסך המקסימלי הקבוע בחוק המאפשר תשלום קצבת נכות.

"העצמאי לא התייאש והגשנו תביעה לבית הדין לעבודה. במהלך הדיון, המוסד לביטוח לאומי לא התכחש לכך שהיו חודשים בהם העצמאי לא דיווח על הכנסות, אך הביטוח הלאומי ניסה לטעון כי אין לקבל את מהימנות הדיווח וכי קיים חשש שהעצמאי דחה דיווח על הכנסות כדי ליצור מצג כאילו לא הרוויח מאום באותם חודשים. בית הדין דחה את עמדת הביטוח הלאומי וקבע כי העצמאי זכאי לקבל את קצבת הנכות".

כיצד משפיעה פשיטת רגל של עצמאי על חובותיו וזכויותיו בביטוח לאומי?

"השאלה חורגת ממדיני הביטוח לאומי ופולשת לתחום דיני חדלות פירעון. באופן כללי ניתן לומר כי המוסד לביטוח לאומי יהפוך לנושה, כמו יתר הנושים בעסק, ויקבל מעמד מועדף לעומת רוב הנושים לעניין קבלת תשלומים מקופת הנאמן בפשיטת הרגל. כלפי הביטוח הלאומי, כמו לגבי יתר הנושים, מתן צו הפטר יבטל את אפשרות הביטוח הלאומי לגביית חובות שמועדם קודם לתאריך מתן הצו".

*אין באמור בכתבה זו כדי להוות יעוץ משפטי מחייב, ובכל מקרה יש להתייעץ עם עו"ד המתמחה בדיני ביטוח לאומי

ברק אסף - משרד עו"ד ונוטריון

ברק אסף - משרד עו"ד ונוטריון

משרד עורכי הדין אסף ברק מציע מקצועיות, מומחיות, נאמנות ויושרה בפסיפס רחב של תחומי משפט.

דיני עבודה, אובדן כושר עבודה, רשלנות רפואית, רשלנות רפואית, ביטוח לאומי, תביעות בבית משפט, תביעות חברות ביטוח, נזיקין ותאונות, נוטריון, משפט מסחרי, מקרקעין ונדל"ן, תביעות כספיות, תאונות אישיות, מחלות קשות, סיעוד, טיפול מול משרד הבריאות, פנסיה נכות, פנסיה רפואית, ביטוח לאומי, תביעות כנגד משרד הבטחון, תביעות ביטוח, נזקי גוף, תאונות עבודה, תאונות דרכים, צוואה נוטריונית, תצהיר נוטריוני, ייפוי כוח, תרגום נוטריוני, הקמת חברות ועסקים, הסכמי מכר, חוזי שכירות, רכישת דירה יד שניה, חוזי עבודה, פיצויי פיטורין, זכויות עובדים, ייפוי כח מתמשך, ייפוי כח, ירושות וצוואות, אפוטרופסות, ילד נכה, גמלת זקנה, פטור ממס הכנסה, מוגבלים בניידות, נפגעי תאונות, נכות כללית, נפגעי עבודה, אובדן כושר עבודה

האם מאמר זה עזר לך?

צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
ברק אסף - משרד עו"ד ונוטריון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה