משפטי– זאפ
משפטיאקטואליה משפטיתמשבר בעליון: עשרה שופטים מסרבים למועמדות לנשיאות שכפה עליהם השר לוין

משבר בעליון: עשרה שופטים מסרבים למועמדות לנשיאות שכפה עליהם השר לוין

לשכת עורכי הדין תוקפת את יוזמת שר המשפטים להציב את כל שופטי העליון למועמדים לנשיאות, עקב התנגדות השר למועמד המוביל: "ניסיון של השר לשבש פסק דין של בית המשפט העליון ואת הליך בחירת נשיא בית המשפט העליון"

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי
25.09.24
תאריך עדכון: 25.09.24
8 דק'
משבר בעליון: עשרה שופטים מסרבים למועמדות לנשיאות שכפה עליהם השר לוין

עו"ד עמית בכר, יו"ר לשכת עורכי הדין בישראל. "המהלך של לוין שערורייתי ומעיד על אדם שאיבד עשתונות ואת הדרך". צילום: ללא קרדיט

בשבועות האחרונים נראה כי הסערות הפוליטיות רודפות זו את זו, אך קשה להימנע מכך שברוב הסערות עומדות אותן דמויות. ואכן, הסערה הפוליטית-משפטית האחרונה התחוללה בעקבות החלטתו של שר המשפטים יריב לוין להציע את כל שופטי בית המשפט העליון כמועמדים לנשיאות העליון, בשל התנגדותו למועמד השופט יצחק עמית, שזוכה לרוב  הקולות בוועדה לבחירת שופטים.

עשרה מתוך 12 שופטי העליון הגיבו במהירות והסירו את מועמדותם באמצעות מכתבים לחברי הוועדה לבחירת שופטים. מהלך זה הותיר את השופטים יוסף אלרון ויצחק עמית כמועמדים היחידים במרוץ לתפקיד. בתגובה, גורמים בסביבת השר לוין האשימו את השופטים בשיבוש חמור של הליכי הבחירה, בעוד שראש לשכת עורכי הדין, עמית בכר, תקף את עמדת השר וטען כי היא מהווה ניסיון לייצר כאוס ולבזות את מערכת המשפט.

המחלוקת החריפה מתרחשת על רקע פסיקת בג"ץ המחייבת את השר לוין לכנס את הוועדה למינוי נשיא העליון ובעיצומה של מערכה בטחונית מתוחה בישראל.

בראיון נוקב מותח עו"ד בכר ביקורת חריפה על התנהלותו של שר המשפטים לוין. בכר טוען כי החלטתו של לוין להציע את כל שופטי העליון כמועמדים לתפקיד נשיאות בית המשפט העליון היא "מהלך שערורייתי" ו"ניסיון לייצר כאוס". לדבריו, התנהגות זו מעידה על אדם ש"איבד עשתונות ואת הדרך". בכר מזהיר כי מהלכיו של לוין עלולים לשבש את הליך בחירת נשיא בית המשפט העליון ולפגוע במערכת המשפט כולה.

"כל המהלך של השר לוין מלכתחילה הוא מהלך שערורייתי, ומעיד על אדם שאיבד עשתונות ואת הדרך", אומר יו"ר לשכת עורכי הדין בישראל, עו"ד בכר. "זה לא הגיוני להציע מועמדים שכלל לא הציעו את עצמם ולא רוצים את התפקיד, ואכן עשרה שופטים של בית המשפט העליון הסירו את המועמדות. זהו מהלך שנועד לייצר כאוס, לבזות את שופטי העליון ואת הליך בחירת נשיא בית המשפט העליון.

"לטעמי", אומר עו"ד בכר, "לוין ביזה את עצמו במהלך הזה, אבל ברור שכל הניסיון המגוחך והלא מכובד הוא חלק מהניסיון של השר לשבש את פסק דין של בית המשפט העליון ולשבש את הליך בחירת נשיא בית המשפט העליון, כפי שהוא עושה כבר שנה. אבל זה לא יצליח לו. בסופו של דבר הוועדה לבחירת שופטים תתכנס בעוד כ-45 ימים, תבחר נשיא לבית המשפט העליון ותשים סוף לנסיונות המבישים של השר".

כיצד אתה מפרש את הסרת המועמדות של עשרה משופטי העליון? האם זהו צעד ראוי לדעתך?

"ראשית, זהו צעד מתבקש והוא יותר מאשר ראוי. מה שלא ראוי זה הצעד של לוין שברוב חוצפה גם לא פנה כנראה לכל השופטים ושאל אותם אם הם רוצים או לא להיות מועמדים. השר ניסה לייצר כאוס, לבזות ולייצר מעין ביזוי פומבי לתהליך בחירת השופטים, והשופטים הגיבו באופן הגיוני.

"מטעמו של השר ממשיכים להטיל רפש בצורה מכוערת בשופטי העליון וטוענים שהם לכאורה נקטו בצעד בצורה לא חוקית או מתואמת. אלה כמובן דברי הבל. זה לא נראה לי נכון וגם אם השופטים היו מתייעצים ביניהם, זה היה נחשב לגיטימי בנסיבות אלו. הנסיונות של השר להטיל רפש בשופטים בימים האחרונים הם בלתי נתפסים. הוא צריך להבין שהדרך שהוא מוליך אותנו איננה נכונה ואני לא חושב שמישהו במערכת המשפט צריך לשחק לידיו ולמהלכים המתריסים הללו".

אי פעם קרה מצב כזה?

"למיטב ידיעתי, מעולם לא היינו במצב דומה או אפילו קרוב לזה. לאורך כל השנים, ראשי ממשלת ישראל ומנהיגים מכל המפלגות, במיוחד מהליכוד, כיבדו את מערכת המשפט ואת החלטות בית המשפט העליון. לדוגמה, כשניתן פסק הדין בעניין אלון מורה בתקופת ממשלת בגין הראשונה, שהורה על פינוי היישוב שהוקם על קרקע פרטית, הדבר עורר תרעומת רבה בקרב שרי הממשלה. אולם ראש הממשלה דאז מנחם בגין, בישיבת הממשלה שהתכנסה באותו יום, הכריז בתקיפות שהממשלה תבצע את פסק הדין של בית המשפט, וכך השקיט את העניין.

"זוהי הדרך היחידה שבה ממשלה, ובוודאי שר המשפטים, צריכים להתנהל: לכבד את הכרעות בית המשפט, בין אם הן מוצאות חן בעיניהם ובין אם לאו. לעומת זאת, כיום אנו עדים למצב חסר תקדים שבו שר המשפטים עוסק באופן קבוע בהסתה נגד שופטי העליון, מפיץ רעל וארס ומעורר סכסוך ופלגנות. כל זאת בעת מלחמה, כשהצפון בוער ויורים עלינו מכל עבר. למרות שאף פעם אין זמן מתאים למריבות מכוערות, בוודאי שלא בעת הזאת כשיש המון משימות לאומיות. לצערי, זהו שיאו של תהליך שנמשך כבר שנתיים, שבמהלכן שר המשפטים מנסה לייצר הרס במערכת המשפט".

הטענה של לוין שהוא עושה את זה בגלל המלחמה ושלא צריך לבחור נשיא לעליון בזמן מלחמה.

"זו דמגוגיה זולה לטעון שאין צורך לבחור נשיא לבית המשפט העליון בעת הזו. האמת היא שחייבים לבחור נשיא כיוון שהנשיאה הקודמת פרשה לפני שנה וממלא המקום עומד לפרוש בקרוב. הסיבה האמיתית לעיכוב היא שהשר לא רוצה את המועמד יצחק עמית, למרות שיש לו רוב בוועדה לבחירת שופטים. במקום לכבד את התהליך הדמוקרטי, השר לוקח את החוק לידיו ומסכל את הבחירה.

"הטענה שלא צריך לבחור נשיא בזמן מלחמה היא חסרת בסיס, כי לפי היגיון זה נהיה בלי נשיא תקופה ארוכה דווקא כשצריך מערכת משפט מתפקדת, לרבות נשיא שהוא גם המנהל של המערכת.

"גם הטענה שלוין הציע פשרות היא שקר. מניסיון אישי אני יכול להעיד שבמשך שבועות התקיים דיאלוג ומשא ומתן עם כל הגורמים בוועדה, כולל נציגי השופטים, לשכת עורכי הדין וחברת האופוזיציה ח"כ קארין אלהרר, אך השר מעולם לא הציע פשרה אמיתית. ההצעה האחרונה שלו בכתב זהה להצעה המקורית, ללא שום ויתור. אפשר לדון אם עמדתו צודקת או לא, אבל לקרוא לזה פשרה, זה פשוט לשקר לציבור. כל מה שנעשה כאן הוא ניסיון לייצר כאוס כדי למנוע את הבחירה המתבקשת של נשיא בית המשפט העליון".

לדעתך יש בסיס לחשש של שיבוש של הליכי בחירה?

"השר כבר פועל לשבש את הליכי הבחירה באמצעות יצירת הליך פרובוקטיבי. הוא הציע 'מועמדים' שהיה ברור שלא רצו בכך, ומסביבתו מדליפים שהוא עדיין מתכוון לדון בהסתייגויות של כל העשרה. כל זאת במטרה ליצור מעין פיליבסטר, תהליך שמעולם לא היה בוועדה לבחירת שופטים וכאמור לשבש את הליך הבחירה.

"יתרה מזאת, גורמים מטעמו של לוין מפיצים פניות יזומות לציבור בבקשה להציף את הוועדה בהסתייגויות נגד השופט יצחק עמית. זוהי פוליטיקה זולה, רדודה ומבישה, אך אני בטוח שחברי הוועדה יפעלו בחוכמה ולא יאפשרו למזימה זו להצליח.

"למרות נסיונותיו של השר לשבש את התהליך ולהציף את הוועדה בטענות סרק, הוועדה תתכנס בסמוך למועד שנקבע בפסק הדין, כ-45 ימים מיום הפרסום ברשומות, קרי מיום ראשון החולף, עם או בלי השר, היא תפעל בין אם השר ישתתף ובין אם לאו ותקיים הליך בחירה של נשיא לבית המשפט העליון".

האם הוועדה למעשה תעקוף את סמכויות השר?

"הוועדה לא תעקוף את השר אלא תפעל בהתאם לסמכויותיה החוקיות. לשר אין סמכות לעשות כל מה שהוא רוצה וכל מה שעולה על רוחו. חוק בתי המשפט מגדיר בבירור את תפקידי השר והוועדה. סעיף 7א' לחוק קובע שהשר מכנס את הוועדה ומפרסם ברשומות למינוי שופט, וזה הבסיס לפעולותיו הנוכחיות. אולם, סעיף 7 לחוק מבהיר שסדרי הדיונים והעבודה של הוועדה הם בסמכות הוועדה עצמה, ולא בסמכות בלעדית של השר.

"מרגע שהוועדה תתכנס, השר אינו יכול לפעול באופן חד צדדי כרצונו. הוא אינו רשאי למתוח את הדיונים ללא הגבלה, לבצע פיליבסטר ממושך, או לבזות פומבית את מי שיחפוץ. החוק ברור בעניין זה, וסמכות ניהול הוועדה השוטף אינה בלעדית לשר, במיוחד כאשר קיימת פסיקה של בית המשפט המורה לו לכנס את הוועדה ולהביא לבחירה. אם השר ינסה לסכל את התהליך, הוועדה תוכל, כאמור, לפעול גם בלעדיו".

איך היית ממליץ לפתור את המשבר?

"המשבר הנוכחי במערכת המשפט מתמקד בהתנהלותו של שר המשפטים, שמהווה את המכשול העיקרי לפתרון. הפתרון טמון בשינוי גישתו: אם יחדל מלהתסיס ולייצר כאוס, המצב יתייצב. אולם, כל עוד הוא ממשיך בדרכו הנוכחית בתפקידו כשר המשפטים, המשבר צפוי להימשך.

"הצעד המיידי לפתרון המשבר הספציפי הוא כינוס הוועדה לבחירת שופטים ובחירת נשיא לבית המשפט העליון, בין אם השר ישתתף ובין אם לאו. המשבר הרחב יותר נובע מהתנהלות השר שכוללת החרמת ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, הימנעות מישיבות עבודה חיוניות ואי-חתימה על מינויים בסמכותו. התנהגות זו פוגעת באופן משמעותי בתפקוד מערכת המשפט ובשירות שהיא מעניקה לציבור ולעורכי הדין.

"שר משפטים שמשבש פסקי דין ואינו פועל באופן ממלכתי מערער את יסודות שלטון החוק, ולכן ראוי שראש הממשלה ישקול להעבירו מתפקידו. עם זאת, כל עוד הכנסת מביעה אמון בשר, יש להמשיך בנסיונות לשיתוף פעולה ועבודה תקינה מולו. במקום להתמקד בסכסוכים פנימיים ובמאבקים נגד מערכת המשפט, על השר להקדיש את מאמציו לטיפול בצרכים הדחופים של המדינה בעת הנוכחית".

עו"ד בכר מבקש להזכיר: "אנחנו מדברים בזמן שבו בתי המשפט בחיפה ובצפון למעשה פועלים תחת אש, ולמרות זאת עורכי הדין והציבור צריכים להגיע לבתי המשפט. כבר יומיים נעשות אליו פניות כדי שיוציא צו ויורה על מצב חירום ועל השבתת הפעילות במחוזות הללו. הוא גרר רגליים ועשה זאת רק היום, באמצע היום, ורק ליממה אחת, שזה באמת לעג לרש.

"במקום להתעסק במאבקים פנימיים, על השר להתמקד בצורכי המדינה, לסייע למערכת המשפט במתן שירות לאזרחים ולדאוג לבטחונם ובטיחותם של עורכי הדין והציבור. אלו המשימות שעל שר המשפטים להתמקד בהן במקום לריב עם כולם".

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?