משפטי– זאפ
משפטיהוצאה לפועלמחיקת וגביית חובותדרך החתחתים של "הנוסע המתמיד" - סיפורו של חייב שזכה לפריצת דרך

דרך החתחתים של "הנוסע המתמיד" - סיפורו של חייב שזכה לפריצת דרך

מה יעשה מי שהמערכת הולכת נגדו, שהטראומה וחיי היומיום לא מאפשרים לו לפתוח דף חדש, גם לא כלכלי? זהו סיפורו של א', הלקוח שלי, שרק בזכות ההתעקשות שלנו זכה סוף סוף באמון בית המשפט

30.09.24
תאריך עדכון: 30.09.24
5 דק'
דרך החתחתים של "הנוסע המתמיד" - סיפורו של חייב שזכה לפריצת דרך

בעולם המשפטי, לעתים אנו נתקלים במקרים מורכבים שדורשים התמדה, אמפתיה ויצירתיות. אחד המקרים הללו, שליווה אותי לאחרונה, הוא סיפורו של א', לקוח שכונה על ידי הנאמן בתיק חדלות הפירעון שלו כ"הנוסע המתמיד".

א', נשוי ואב לארבעה ילדים, מתגורר עם משפחתו בדרום הארץ. במשך שנים רבות נאבקו א' ואשתו בחובות כבדים, כשבמקביל התמודדו עם קשיים נפשיים משמעותיים כתוצאה מהמצב הבטחוני באזור מגוריהם. הפוסט-טראומה ממנה סבלו הקשתה עליהם לתפקד ולעבוד באופן קבוע, מה שהחמיר את מצבם הכלכלי.

א', שאותו ליוויתי, ניסה ארבע פעמים להגיש בקשה להליך חדלות פירעון (פשיטת רגל לשעבר). בכל פעם הבקשות בוטלו בשל אי עמידה בתנאי ההליך - מה שמכונה בשפה המשפטית "ניצול לרעה של ההליך". החובות הצטברו לסכום מדהים של מעל מיליון שקל וכל הנסיונות הקודמים לסיים את החובות עלו בתוהו.

הסיפור האנושי מאחורי "ניצול לרעה של הליך משפטי"

בעולם המשפטי, המונח "ניצול לרעה של הליך משפטי" עולה לעתים קרובות יותר ממה שאנחנו עשויים לחשוב. אבל מהי המשמעות האמיתית שלו? בעיקרון, הוא מתייחס לשימוש לרעה בהליכים משפטיים עם מניע נסתר או באופן שאינו מתכוון על ידי החוק. זה יכול לכלול הגשה חוזרת ונשנית של בקשות לחדלות פירעון או פשיטת רגל ללא כוונה אמיתית, או יכולת למלא אחר הדרישות שנקבעו על ידי בית המשפט.

אללוף

עו"ד לילך אללוף. "לאורך המסע שלי עם א', ראיתי את הנטל הרגשי והפסיכולוגי שהחוב מטיל"

אבל כפי שציינתי, אצל א', הסיפור היה עמוק ומורכב יותר. בשל מצבו הנפשי שלו ושל אשתו, ההתמודדות עם הטראומה ועם המצב הבטחוני המקשה, הם לא הצליחו להרים את הראש מעל המים. המצב הנפשי השפיע באופן חמור על יכולתם לעבוד באופן עקבי ולנהל את כספיהם, מה שהפך את העמידה בתנאי בקשות חדלות הפירעון שלהם לכמעט בלתי אפשרית. החוב שלהם תפח ליותר ממיליון שקל וללא דרך ברורה לפתרון, הם מצאו את עצמם תקועים במעגל קסמים.

כשאנחנו מדברים על חובות, אנחנו לרוב מתמקדים במספרים ובהיבטים המשפטיים, אבל יש צד אנושי שחשוב להבין. אחד הגורמים המשמעותיים ביותר המשפיעים על יציבות פיננסית הוא בריאות הנפש, במיוחד מצבים כמו PTSD. בישראל, אנשים רבים, במיוחד אלה החיים בדרום, מתמודדים עם איומים בטחוניים מתמשכים. כשאתה מתמודד עם תסמינים כמו הפרעות שינה, חוסר יכולת להתרכז והיעדר יציבות נפשית, החזקת עבודה קבועה הופכת לכמעט בלתי אפשרית. המצב של א' ואשתו הוא תזכורת חדה לכך שחובות אינם תמיד תוצאה של בחירות פיננסיות גרועות.

חוב הוא לא רק מספר

כעורכת דינם, הבנתי שנדרשת גישה שונה. בדיון שהתקיים לאחרונה הצגתי בפני בית המשפט את מצבם הקשה של בני הזוג ואת הקושי היומיומי בהתמודדות עם מצבם הנפשי. הדגשתי את הצורך בהתחשבות מיוחדת נוכח הנסיבות הייחודיות של המקרה. לשמחתי הרבה, בית המשפט גילה אוזן קשבת והבנה למורכבות המצב. בהחלטה תקדימית הופחת החוב באופן משמעותי: מסכום של מיליון שקל לסך של 42,000 שקל לבעל ו-21,000 שקל לאישה.

מקרה זה מדגיש את החשיבות של התמדה, הן מצד הלקוחות והן מצד עורכי הדין המייצגים אותם. הוא מראה שגם במצבים שנראים חסרי תקווה תמיד יש מקום לנסות שוב, להציג את הדברים בצורה שונה ולבקש מבית המשפט להתחשב בנסיבות הייחודיות של כל מקרה.

לאורך המסע שלי עם א', ראיתי את הנטל הרגשי והפסיכולוגי שהחוב מטיל. כל בקשת חדלות פירעון שנכשלה הוסיפה למתח ולייאוש שלו. עם זאת, סיפורו גם הדגיש עבורי את החוסן של אנשים שממשיכים לחפש פתרונות למרות הסיכויים. תפקידנו כיועצים משפטיים הוא לנווט במורכבויות אלו, לספק תמיכה ולטעון לפתרון הוגן המתחשב בצד האנושי של החוב.

הניצחון המשפטי בעניינו של א' ומשפחתו זה לא היה רק על הפחתת חוב; היה זה על הכרה בצד האנושי של מאבקים כלכליים ובחשיבות החמלה בהליך המשפטי. הוא חיזק את הרעיון שעל המערכת המשפטית להתחשב בהקשר המלא של מצבו של הפרט, במיוחד כאשר מעורבות בעיות בריאות הנפש.

התמודדות עם חובות אינה רק עניין של מספרים; היא נוגעת לאנשים. לאורך המסע הזה עם, ראיתי עד כמה חמלה היא חיונית בתהליך המשפטי. כאשר אנו מביטים מעבר לדו"חות הכספיים ומבינים את הקשיים האישיים, כמו חיים עם פוסט-טראומה, זה משנה את הגישה שלנו. עלינו לזכור שכל תיק מערב בני אדם המתמודדים עם קשיים אמיתיים.

חמלה במערכת המשפט אינה חולשה

חמלה במערכת המשפט אינה חולשה; היא חוזקה. היא מאפשרת לנו לגבש פתרונות שהם הוגנים ואנושיים. במקרה האחרון שלנו, נכונות בית המשפט לשקול את אתגרי בריאות הנפש של לקוחותינו הובילה להפחתה משמעותית בחוב והציעה להם התחלה חדשה. על ידי קידום אמפתיה והבנה, אנו יכולים להפוך את מערכת המשפט לצודקת ותומכת יותר עבור אלה שזקוקים לה ביותר.

א', "הנוסע המתמיד" שלי, אמנם עבר מסע ארוך ומפרך, אך בסופו של דבר הגיע ליעד - פתרון שיאפשר לו ולמשפחתו להתחיל דף חדש. זוהי תזכורת לכולנו, עורכי הדין, על הכוח שיש בידינו לחולל שינוי משמעותי בחייהם של אנשים ועל החשיבות של אמונה בלקוחות שלנו, גם כשהדרך נראית ארוכה ומפותלת.

(צילום ראשי: אילוסטרציה שאטרסטוק)

עו"ד אללוף לילך

עו"ד אללוף לילך

משרד עו"ד אללוף – שירות משפטי מקצועי ומותאם אישית

הוצאה לפועל, דיני משפחה וגירושין, הסכמי מכר, חוזי שכירות, רכישת דירה יד שניה, מחיקת חובות, גביית חובות, ייצוג חייבים, הסכמי ממון, ירושות וצוואות

האם מאמר זה עזר לך?

צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
עו"ד אללוף לילך

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה