משפטי– זאפ
משפטיגירושין ודיני משפחהכשהאב במילואים: איך שומרים על הסדרי הראייה עם הילדים?

כשהאב במילואים: איך שומרים על הסדרי הראייה עם הילדים?

אזרחים רבים נקראים לשירות מילואים ממושך בעקבות המלחמה, דבר שמציב אתגר בקיום הסדרי הראייה עם הילדים. כיצד מתמודדים עם המצב, מהן החלופות האפשריות ומדוע חשוב להיעזר בעורך דין

30.09.24
תאריך עדכון: 30.09.24
4 דק'
כשהאב במילואים: איך שומרים על הסדרי הראייה עם הילדים?

בימים אלה כשאזרחים רבים נקראים למילואים במסגרת צו 8 בעקבות המלחמה, נוצרות סיטואציות מורכבות הנוגעות להסדרי הראייה בין הורים לילדיהם. כאשר האב אינו יכול למלא את חובותיו כהורה בשל שירות מילואים, עולות שאלות רבות לגבי האופן שבו יש לקיים את הסדרי הראייה וכיצד יש להתמודד עם המצב המשפטי המורכב.

במצבים בהם האב נקרא למילואים ואינו מסוגל למלא את חובותיו כהורה, הדבר הראשון שחשוב להבין הוא שיש דרכים לנהל את המצב מבלי לפגוע בזכויותיו כהורה. הסדרי הראייה נועדו לשמר את הקשר בין ההורה לילדיו גם כשהמציאות מציבה אתגרים. במצב שבו האב במילואים ממושכים, קיימות אפשרויות להמשיך בקיום הסדרי הראייה בעזרת צד ג' (כמו סבים וסבתות) או במסגרת מרכז קשר.

מה קורה כאשר אם המשפחה טוענת שהאב מהווה סיכון?

האתגר הגדול ביותר במצבים כאלה נובע כשאם טוענת שהאב עלול להוות סיכון לילדים בעקבות מצב נפשי שנגרם ממלחמה או פוסט טראומה. אם בית המשפט מוצא טענה זו מוצדקת, הוא עלול להטיל מגבלות על הקשר בין האב לילדיו ולאפשר את הסדרי הראייה רק תחת פיקוח של צד שלישי או במסגרת "מרכז קשר". במקרה כזה, על האב לשתף פעולה ולפעול בצורה אחראית על מנת לשמור על הקשר עם ילדיו, כל זאת בהסכמה ובהבנה שזכויותיו כהורה נשמרות, אך באופן מבוקר.

האם מותר לאב להפר הסדרי ראייה עקב שירות מילואים?

באופן עקרוני, לאב יש חובה לקיים את הסדרי הראייה כפי שנקבעו בצו בית המשפט או בהסכם בין בני הזוג. עם זאת, שירות מילואים עלול להציב אותו במצב שבו אינו יכול לקיים את הסדרי הראייה כרגיל. במצב כזה, ההיגיון והשכל הישר אומרים שאין מדובר בהפרה מכוונת ויש לפנות לגורמים המשפטיים המתאימים על מנת להתאים את הסדרי הראייה לתקופה המורכבת הזו.

מה עושים כאשר האב נמצא במילואים ממושכים?

במקרים קיצוניים, בהם אזרח נקרא לשירות מילואים ממושך, כמו שמונה או עשרה חודשים רצופים, הדבר דורש התערבות משפטית. כאשר האב אינו יכול למלא את תפקידו כהורה במהלך תקופה ממושכת, יש לפנות לבית המשפט או לעורכי הדין כדי לדון בהסדרי הראייה מחדש. במקרים רבים, בית המשפט ייעתר להתאמת הסדרי הראייה לתקופה שבה האב נעדר, וניתן למצוא פתרונות חלופיים כמו העברת האחריות לזמנית לסבים וסבתות או בני משפחה אחרים. גם במקרים כאלה, יש חשיבות רבה לתיאום בין ההורים כדי למזער את הפגיעה בקשר שבין הילדים להורה המשרת.

מה כדאי לעשות ומה לא לעשות?

הדבר החשוב ביותר הוא לשמור על תקשורת פתוחה ומכבדת בין בני הזוג, במיוחד כאשר יש ילדים בתמונה. על האב לוודא כי כל החלטה לגבי שינוי הסדרי הראייה נעשית בשיתוף עם האם ובליווי גורמים משפטיים כדי למנוע אי הבנות או עימותים משפטיים. מצד שני, לא כדאי לאב לנסות להפר את הסדרי הראייה או להתעלם מהם ללא תיאום מתאים, כיוון שהדבר עלול להוביל לסנקציות משפטיות ולפגוע בזכויותיו כהורה.

איך יוצאים מהפלונטר?

בכל מקרה שבו קיימת מורכבות בנוגע להסדרי ראייה בעקבות שירות מילואים, חשוב להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני משפחה. עורך הדין יוכל להמליץ על פתרונות משפטיים מתאימים, כגון פנייה לבית המשפט לשינוי זמני של הסדרי הראייה, או בקשה להארכת זמני הראייה עם האב לאחר שובו מהשירות. קיימים מקרים בהם האב יוכל לבקש לראות את ילדיו במסגרת שירותו הצבאי, אם כי פתרון זה דורש התארגנות מוקדמת ותיאום עם גורמי הצבא והאם.

פנייה לעורך דין בתחום דיני המשפחה היא הכרחית במצבים מורכבים אלה. עורכי הדין יוכלו ללוות את האב בתהליך המשפטי, להמליץ על פתרונות יצירתיים ולהגן על זכויותיו כהורה גם במצבים קשים כמו שירות מילואים ממושך.

עו''ד אריה לרנר, בעל משרד עורכי דין המתמחה בענייני משפחה וירושה, הוא הכתובת הנכונה לייעוץ וליווי בתהליכים מסוג זה.

טל': 05463423290, alerner.adv@gmail.com

(צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)

אריה לרנר-משרד עורכי דין

אריה לרנר-משרד עורכי דין

עו"ד אריה לרנר, בעל תואר ראשון במשפטים, מנהל משרד פרטי בב"ש העוסק בתחום המשפט האזרחי. שירותי המשרד כוללים ייעוץ וייצוג משפטי, ייצוג מול בתי משפט לענייני משפחה, בתי דין רבניים וכן בתי המשפט המחוזיים, עריכת הסכמי גירושין, הסכמים לחיים משותפים וכן הסכמי ממון.

הוצאה לפועל, דיני משפחה וגירושין, מחיקת חובות, גביית חובות, צו עיכוב יציאה מהארץ, ייצוג חייבים, ייצוג זוכים, מזונות, הסדרי ראייה, הסכמי ממון, אפוטרופסות, חלוקת רכוש, גירושין

האם מאמר זה עזר לך?

צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
אריה לרנר-משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה