בחודש ינואר האחרון נכנס לשימוש טופס 161 החדש, המאפשר למעסיקים לדווח על סיום עבודתו של מועסק באמצעות מערכת דיגיטלית ובכך להסדיר את כספי הפיצויים שיקבל בעת העזיבה. בהמשך, העובד מקבל הודעה כי עליו לבחור במסלול הפיצויים המתאים לו.
את הטופס החדש השיקה רשות המיסים וזהו טופס המציע גם ממשק דיגיטלי כדי להקל על פקידי השומה לצד ההקלה על המעסיקים ועל העובדים בעת פרישה ממקום העבודה. הטופס החדש, שעתיד להחליף את הגירסה המסורבלת הקודמת, נועד להקל על העובדים הפורשים בהתמודדות עם הביורוקרטיה הכרוכה בסיום העסקה ומשיכת כספי פיצויים.
עו"ד סרגיי לבקוביץ, העוסק בתחום דיני העבודה ומייצג הן עובדים והן מעסיקים, אומר כי אף שמדובר בטופס שאמור להקל על שני הצדדים, הרי שמגיעות אליו פניות רבות שמבקשות הסברים לגביו.
לדבריו, הטופס החדש מאחד את שני הטפסים הישנים 161 ו-161א', שנדרשו בעבר, לטופס אחד מרוכז ומקיף. בין השינויים הבולטים הוא אינטגרציה דיגיטלית, שכן הטופס יהיה זמין באופן מקוון, מה שיאפשר מילוי והגשה דיגיטלית. בנוסף, אופן וסדר מילוי הטופס מעבירים את האחריות למילוי הפרטים, לבדיקת התקנות של בחירת העובדים וליישום שלהם, במובן מסוים, אל המעסיק. לא זו אף זו, הטופס החדש אמור לייתר במקרים רבים פנייה לפקיד השומה לקבלת אישורי מיסים בנוגע למענקי פרישה.
"טופס 161 הוא כלי קריטי בתהליך הפרישה", מסביר עו"ד לבקוביץ. "הוא מהווה למעשה את ההצהרה הרשמית של המעסיק לגבי תנאי הפרישה של העובד, ומשפיע ישירות על זכויות המס וקבלת הפיצויים".
לדבריו, פישוט הטופס הוא צעד מבורך, אך הוא טומן בחובו גם סיכונים פוטנציאליים. "חשוב מאוד שהעובדים יבינו שפישוט הטופס לא אומר שאפשר למלא אותו בקלות ראש. כל פרט בטופס הזה יכול להשפיע על הזכויות הכלכליות של הפורש לשנים רבות קדימה. גם על המעסיקים ישנה אחריות להכרת הטופס ולמנוע ככל האפשר הפניית העובדים לפקידי שומה שלא לצורך".
עו"ד לבקוביץ מדגיש כי בכל מקרה, גם אם הטופס נראה פשוט יותר, חיוני לבדוק כל פרט בקפידה, שכן טעות או מילוי שגוי של הטופס, גם על ידי המעסיק, יכולים לגרום לעיכובים וטרחה מיותרים. "חשוב לזכור", הוא מוסיף, "שלעובדים יש זכות להתייעץ עם מומחה לפני חתימה על הטופס. אל תהססו לבקש זמן לבדיקה". בנוסף, מדגיש עו"ד לבקוביץ, "גם אם המסמכים הם דיגיטליים, חשוב תמיד לשמור עותק של הטופס המלא והחתום לכל מקרה".
מהו בדיוק טופס 161?
עו"ד לבקוביץ: "טופס 161 הוא טופס מס הכנסה שמשמש להודעת מעסיק על פרישה של עובד ופירוט תשלומים שהעובד זכאי להם, כגון פיצויים ומענקי פרישה".
מה השתנה בטופס החדש?
"הטופס החדש משלב מספר טפסים לאחד, מציע אפשרות למילוי דיגיטלי ומשתמש בשפה פשוטה יותר. המילוי נעשה בשלושה שלבים: המעסיק ממלא את הודעת המעסיק; העובד ממלא את הודעת העובד; בסיום המעסיק ממלא את חלק ג' שהוא חישוב המעסיק והנחיות לקופות גמל".
האם אצטרך למלא את הטופס החדש אם פרשתי לפני כניסתו לתוקף?
"לא, הטופס החדש יחול רק על פרישות עתידיות מרגע כניסתו לתוקף. פורשים קודמים ימשיכו להשתמש בטפסים הקיימים".
האם הטופס החדש ישפיע על הזכויות שלי כעובד פורש?
"לא, הטופס החדש נועד לפשט את התהליך הביורוקרטי בלבד ולא לשנות את הזכויות עצמן. עם זאת, חשוב תמיד לבדוק את הפרטים בקפידה".
האם אצטרך עזרה מקצועית למילוי הטופס החדש?
"הכוונה היא שהטופס יהיה פשוט יותר למילוי עצמאי. עם זאת, במקרים מורכבים תמיד מומלץ להתייעץ עם גורם מקצועי להכוונה. לצד עובדים, גם מעסיקים רבים פונים לקבל הכוונה כדי לסייע לעובדים למצות את זכויותיהם".
האם הטופס החדש יזרז את קבלת הכספים המגיעים לי?
"לפי רשות המיסים, התקווה היא שכן. הפישוט והדיגיטציה אמורים לזרז את תהליך העיבוד והאישור, מה שעשוי להוביל לקבלה מהירה יותר של הכספים".
האם יש דברים שעלי להכין מראש לקראת מילוי הטופס?
"לא, מילוי הטופס בחלקו של העובד נעשה בהתבסס על הפרטים שמילא המעסיק בהודעה מצידו בחלק א'. עם זאת, אם הפרישה תלווה בפרישה לגמלאות, אז ודאי שיש צורך במסמכים נוספים כגון המסלקה הפנסיונית, וזאת כדי לקבל החלטה מושכלת בנוגע לפרישה".
עבור מיליוני העובדים בישראל, הבשורה על טופס 161 החדש מסמנת תקווה לעתיד שבו הפרישה מהעבודה תהיה פחות מלחיצה, לפחות מבחינה ביורוקרטית. נותר לראות האם ההבטחה לפישוט אכן תתממש במבחן המציאות.
"טופס 161", מסכם עו"ד לבקוביץ, "הוא הרבה יותר מסתם ניירת. הוא מסמך משפטי מחייב שמשפיע על העתיד הכלכלי של הפורש, במיוחד אם הפורש טרם הגיע לגיל פרישה. פישוט הטופס הוא צעד חיובי אבל חשוב שהוא ילווה בהדרכה מתאימה ובהבנה מעמיקה של ההשלכות".
(צילום: שאטרסטוק)