משפטי– זאפ
משפטימיסיםארנונה וצדק חלוקתי

ארנונה וצדק חלוקתי

אף אחד לא שש לשלם את הארנונה. אך האם אכן קיים חוסר צדק חברתי בקביעת תעריפי הארנונה ברשויות השונות?

14.05.12
תאריך עדכון: 14.05.12
3 דק'
ארנונה וצדק חלוקתי

מיסוי הארנונה אמור להיות פשוט לחישוב, עם תעריף קבוע לכל מ"ר בניה או קרקע. ואולם, מתברר שכלום לא פשוט כשמדובר בארנונה.
ריבוי המחלוקות בשנים האחרונות, שמביא עימו עשרות ומאות פסקי דין, מעיד על כך שהשיטה הולכת וקורסת וזועקת לשינוי.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום ארנונה

ארנונה היא מס רגרסיבי (ככל שאתה "עשיר" יותר, תשלם פחות, בשונה מפרוגרסיבי - ככל שעולה ההכנסה המס עולה גם הוא [כגון מס ההכנסה - עד מדרגה מסוימת]), שאינו מתייחס למצב הכלכלי או לשווי הנכס. מס זה אף אינו תלוי בהנאה הנזקפת לנישום מהשירותים השונים המסופקים על ידי הרשות המקומית (בתי המשפט קבעו שארנונה משלמים על השירותים שאתה מקבל, ואולם, מעבר לרמת הצהרת העקרונות אין בכך ממש). הארנונה נעדרת אספקט כלשהו של צדק חלוקתי, שוויון אופקי (מי שיש לו יותר ישלם יותר) או אנכי (מי שבאותו מצב כלכלי ישלם אותו דבר), שוויון כלכלי או חברתי.

לא פעם טוענים הנישומים להיעדר סבירות התעריף, קרי, הכיצד יתכן שתשלומי הארנונה בפריפריה כה גבוהים? ומדוע הארנונה למגורים בדימונה מחושבת על-פי תעריף הזהה לזה של כפר שמריהו?

"סיווגי אב"
משרד הפנים קבע לרשויות מספר "סיווגי אב" בעלי טווח תעריפים. במסגרת המתחם הזה קובעות הרשויות המקומיות את התעריפים (שלמעשה "מקובעים" מאז שנת 1985 ) לפי ראות עיניהן. כך לדוגמא טווח התעריפים לשנת 2012 :
תעריף למגורים - יכול לנוע בין 30 שקלים למ"ר לבין 104 שקלים למ"ר לשנה.
חנות או משרד - בין 60 שקלים למ"ר לבין 333 שקלים למ"ר לשנה.
תעשיה ומלאכה - בין 21 שקלים למ"ר לבין 143 שקלים למ"ר (לתעשיה), ובין 40 שקלים לבין 194 שקלים (למלאכה).
בנקים - בין 400 שקלים למ"ר לבין 1,200 שקלים למ"ר לשנה.
קרקע תפוסה - בין 1 אגורה למ"ר לבין 48 שקלים למ"ר לשנה.
בתוך טווח התעריפים האמור, קבעה כל רשות מקומית את התעריפים המתאימים לה, כאשר החל משנת 1985 כל שינוי דורש אישור של משרד הפנים ומשרד האוצר.

טענת "חוסר סבירות" בתעריפים מחייבת השוואה בין רשויות מקומיות שונות, כאשר כיום מקובל לערוך השוואה בין רשויות באותו אשכול סוציו-אקונומי, בהתאם לחלוקה לאשכולות שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
עם זאת, מעט מאוד תיקים בטענת "חוסר סבירות" הצליחו בבתי המשפט. לפיכך, תחושת אי הצדק, או חוסר השוויון המלווה כל משלם ארנונה נותרת חסרת מענה בהשוואה בין רשויות, ולעיתים גם בתוך אותה רשות בין סיווגים שונים או בין מחזיקים שונים. במצב המשפטי השורר כיום קשה עד מאוד להביא לביטול סיווג ארנונה בשל חוסר שוויון.

• בין שירותי המשרד: בדיקה להפחתת מיסוי עירוני, ייעוץ וחוות דעת, ייצוג בכל הערכאות.
• טלפון: 03-9736666 דוא"ל: office@dayanlaw.co.il

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?