קיבלתם דו"ח על מהירות? למרות שבחודשים האחרונים חזרה המשטרה לאכוף את עבירות המהירות באמצעות מצלמות א3, אל תמהרו לשלם אותו. ייתכן שהדו"ח איננו מוצדק, ועורך דין מיומן לדיני תעבורה יוכל לסייע לכם לבטלו.
על רקע התהפוכות שעברו מצלמות המהירות בשנים האחרונות, כדאי בכל מקרה לנקוט בחשדנות בריאה כלפי דו"חות ממצלמות מהירות א3. יש להיעזר במומחים בעניין זה, לקרוא כיצד מתייחסים אליהן בתי המשפט ולא להזדרז לשלם דו"חות.
בשנים האחרונות טענו יותר ויותר נהגים כי דו"חות שקיבלו על בסיס המצלמות אינם מדויקים, אולם נקודת המפנה בכל הנוגע למצלמות אירעה בשנת 2018
מה הסיפור עם מצלמות המהירות א3?
מצלמות המהירות א3 מתוצרת החברה ההולנדית גאטסו הוצבו בכבישי ישראל לפני כמעט עשר שנים. בשנים האחרונות טענו יותר ויותר נהגים כי דו"חות שקיבלו על בסיס המצלמות אינם מדויקים, אולם נקודת המפנה בכל הנוגע למצלמות אירעה בשנת 2018.
בעקבות פסק דין של בית הדין לתעבורה בעכו, קועקעה אמינות המצלמות באופן משמעותי. במסגרת אותו הליך משפטי התברר כי מומחה מטעם מכון התקנים שהכשיר את המצלמות והעיד כי נכח בכמה ניסויים שלהן שנערכו בחו"ל, לא דיבר אמת בביהמ"ש. על רקע זה, פסק בית הדין לתעבורה כי המדינה לא הוכיחה את אמינות מצלמות א3, ובעקבות זאת הנהגים, שהיו צד להליך, זוכו מהעבירות שבהן הואשמו בכתב האישום. במקביל, הגיעה המדינה להסדרי טיעון מקלים עם אלפי נהגים שהואשמו בעבירות מהירות על סמך מצלמות א3.
קיראו עוד בנושא >>> מנהיגה מונעת ועד שלילה - כל מה שצריך לדעת על שיטת הנקודות של משרד התחבורה
בעקות פסק הדין הדרמטי, הנחתה הפרקליטות את המשטרה בשנת 2018 להפסיק לאכוף את עבירות המהירות המבוססות על המצלמות, ואולם, כמה חודשים לאחר מכן חזרה בה המשטרה והודיעה כי היא מחזיקה בחוות דעת הקובעת כי המצלמות אמינות ומדויקות. אף שהמשטרה הודיעה כי תחזור לאכוף את עבירות המהירות, בפועל - במשך חודשים ארוכים – היו עסוקים כחולי המדים רק בתיעוד עבירות המהירות של נהגים, אך לא נשלחו אליהם דו"חות.
כל זה השתנה ביולי 2019, אז הודיעה המשטרה כי היא מחזיקה בחוות דעת מקצועית של הטכניון המבססת את אמינות המערכת. על רקע זה טענה המשטרה כי קיבלה אישור מהפרקליטות לחזור ולאכוף עבירות מהירות באמצעות מצלמות א3 ולחזור לחלק דו"חות לנהגים סוררים.
למדינה יש הכנסות כבדות מהמצלמות בהיקף של מאות מיליונים שקלים לאורך שנים, מה שמעורר את החשד שלמדינה היה תמריץ משמעותי להשיב את המצלמות לפעולה בכל מחיר
אז מה הבעיה עם המצלמות כרגע?
המשטרה אמנם חזרה לחלק דו"חות על בסיס מצלמות המהירות, אך יש איתן לא מעט בעיות. ראשית, המשטרה מתבססת על חוות דעת של הטכניון באשר לאמינות המצלמות, אך חוות דעת זו מעולם לא נחשפה במלואה לציבור, ומשכך קשה לבחון את טיבה. שנית, למדינה יש הכנסות כבדות מהמצלמות בהיקף של מאות מיליונים שקלים לאורך שנים, מה שמעורר את החשד שלמדינה היה תמריץ משמעותי להשיב את המצלמות לפעולה בכל מחיר. שלישית, ברור כי בכל הנוגע לדו"חות עבר שהתבססו על המצלמות קיים קושי מהותי בהטלת עונשים משמעותיים על נהגים, וניתן להוביל להקלה משמעותית בסעיפי האישום שלהם ובעונש או לבטלן.
כל מה שצריך לדעת על שיטת הנקודות של משרד התחבורה>>
נכון להיום מתנהלים הליכים נוספים שמבקשים להוכיח כי המצלמות אינן מהימנות ולא מודדות את מהירות הנסיעה של נהגים בצורה מדויקת
האם חוות הדעת ביחס לתקינות המצלמות היא סוף פסוק?
ממש לא. לאחר פסק דינו של בית הדין בעכו, שערער על אמינות המצלמות, הוגשו תביעות נוספות בעניין ונכון להיום מתנהלים הליכים נוספים שמבקשים להוכיח כי המצלמות אינן מהימנות ולא מודדות את מהירות הנסיעה של נהגים בצורה מדויקת. כך למשל, מתנהל כעת הליך בנושא בבית הדין לתעבורה בבאר שבע. לפני כמה חודשים דחה בית הדין את בקשת המשטרה להביא עדות מרחוק של נציג יצרנית המצלמות ההולנדית ודרש כי הוא יתייצב בבית המשפט באופן פיזי לעדות מטעם התביעה.
התיק, במסגרתו נבחנת אמינות המצלמות, נחשב לעקרוני, ולפיכך הוא נקבע לדיון בהרכב של שלושה שופטים. ההחלטה בדבר הצורך להביא לעדות נציג מחו"ל לדיון על אמינות המצלמות עשויה לעורר קושי חדש בפני המשטרה, שספק אם תוכל לעמוד בו בתיקים עתידיים.
הכותב הוא עורך דין ותיק לדיני תעבורה, המייצג לקוחות רבים בתחומים אלה