לאחרונה התפרסם חוק חדש, אשר מיטיב את זכויותיו של הנוסע אשר התעכב מעל הסביר בשדה התעופה.
מי מאיתנו לא ספג המתנות ארוכות בשדות התעופה אשר נגרמות עקב זילזול בנוסע על ידי חברות התעופה ואשר עושות הכל על גבו של הנוסע, כולל טיסות דחוסות במרווחי מושבים מינימאליים?
רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום צרכנות
למציאת עורך דין בתחום תביעות בבית משפט באינדקס משפטי
על כן, המחוקק יצא לעזרתו של הצרכן, והעניק לו סעד בחוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) התשע"ב – 2012.
במאמר זה נידרש אך ורק לפיצוי בגין איחור בשעת הטיסה.
פיצוי כספי וכרטיס חלופי
בפתח הדברים יצוין, כי טיסה שהמריאה באיחור של 8 שעות, נחשבת לטיסה שבוטלה על ידי חברת התעופה ומזכה בפיצוי של השבת תמורה או כרטיס חלופי.
החוק מגדיר "מארגן טיסה"- אדם ששוכר קיבולת בכלי טיס להובלת הנוסע, ו"מפעיל טיסה" – מפעיל כלי טיס לשם הובלת הנוסע.
על מנת שהנוסע יהיה זכאי לקבל הטבות, הוא כמובן נדרש להתייצב במועד ובדלפק חברת התעופה, לפחות 90 דקות טרם ההמראה.
טיסה שהמריאה באיחור של שעתיים לפחות מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה, מזכה את הנוסע במזון ומשקאות ושירותי תקשורת, זאת גם אם המפעיל אינו אשם.
אם הטיסה המריאה באיחור של 5 שעות ועד 8 שעות, מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה, זכאי הנוסע להשבת התמורה המלאה, או לכרטיס טיסה חלופי.
אם מציעים לנוסע כרטיס חלופי, חובה שיהיה למחרת היום. במקרה שכזה, הוא זכאי גם לקבל שירותי לינה ושירותי הסעה.
כמובן, גם מזון ומשקה ושירותי תקשורת נכללים במסגרת הפיצוי.
יצוין, כי במקרה בו היה איחור עקב שביתה או השבתה מוגנת, הנוסע יהיה זכאי רק למזון ושתייה בלבד.
כך גם לגבי טיסות שהמראתן הוקדמה ביותר מ- 5 שעות ועד 8 שעות- גם נוסע כזה זכאי לפיצוי כספי וגם להשבת תמורה. אלא אם כן, היה זה ביטול מוצדק מסיבות ביטחוניות או השבתות וכיוצ"ב.
בשל טיסה שהמריאה באיחור של 5-8 שעות, זכאי הנוסע להשבת מלוא התמורה, או כרטיס חלופי. וכן לשירותי הסעה, לינה, מזון ומשקה.
חובת גילוי ויידוע
בהתאם לחוק, מתחייב כל מפעיל טיסה או מארגן או שירות נסיעות, לפרסם מודעה המפרטת את זכויותיו של הנוסע במקרים מסוג זה, במקום הנראה לעין ובאותיות ברורות וקריאות.
החוק קובע פיצויים לדוגמה בסכום של עד 10,000 ₪ לגבי מפעיל טיסה או מארגן טיסה, אשר נמנע ולא נתן לנוסע את ההטבות שהוא זכאי להן בניגוד להוראות סעיפי החוק.
בית המשפט יקנוס אותו בפיצויים לדוגמה בנוסף למה שמגיע לנוסע.
כמו כן, מחוייב מפעיל טיסות שכזה ומנהל שדה התעופה לא ייתן היתר להפעלת טיסות, אלא אם כן מינה המפעיל אדם מטעמו לשם סיוע לנוסעים בשדות התעופה.
חובה שהנציג יהיה נוכח בשדה התעופה 3 שעות לפחות טרם מועד ההמראה ועד 30 דקות לאחר ההמראה. זאת, על מנת שציבור הנוסעים יוכל לפנות אליו בבירורים ובתלונות ובכל הקשור לקבלת ההטבות של נוסע שהתעכב.
את התמורה בגין כרטיס טיסה בשל טיסה שהתעכבה מעבר ל- 8 שעות, חייב המארגן להשיב לנוסע בתוך 21 יום, מהיום שבו פנה הנוסע בכתב לסוכנות בדרישה שכזו.
הפיצוי הכספי יהיה בהתאם למשך הטיסה.
המדובר בטיסות של למעלה מ- 2000 ק"מ (כל יעד באירופה הוא מעל 2000 ק"מ).
זכותו של מפעיל או מארגן טיסה שכזו להציע כרטיס טיסה חלופי, אם הנוסע מקבל זאת, ובלבד שהאיחור במועד הנחיתה ביעד הסופי יהיה לגבי מרחק טיסה שאינו עולה על 2,000 ק"מ והמתנה של עד 4 שעות. אם מרחק הטיסה עולה על 2,000 ק"מ עד 4,500 ק"מ – המתנה של 5 שעות. ומעבר לכך, אם מרחק הטיסה עולה על 4,500 ק"מ – עד 6 שעות.
כל זאת כמובן, מבלי להיכנס למפרט האפשרויות של זכויותיו של הנוסע בגין ביטול טיסה על ידי המארגן.
*מאמר זה אינו מהווה תחליף משפטי לייעוץ משפטי פרטני ונועד למסור אינפורמציה כללית בלבד.
** משה סיון, עו"ד- מתמחה בדיני הגנת הצרכן, מייל: MOSHESIVAN@GMAIL.COM