אם קנינו מוצר מסוים, ואנחנו מגלים אי התאמה בין מה שציפינו שיהיה לבין מה שהוא בפועל, נוכל לבטל את העסקה שעשינו.
למציאת עו"ד תביעות קטנות באתר משפטי
מהי אי התאמה או פגם במוצר?
על-פי החוק ישנם מספר מקרים המהווים אי התאמה, כלומר- מקרים שבהם המוכר לא קיים את חובותיו כלפי הקונה אם מסר לו:
1• רק חלק מהמוצר (למשל: קנינו שואב אבק, ולא קיבלנו את כל המברשות לניקוי), או כמות קטנה או גדולה ממה שהוסכם.
2• מוצר שונה או מסוג אחר ממה שהוסכם (למשל: קנינו כיריים של חברה מסוימת, אך קיבלנו כיריים של חברה אחרת).
3• מוצר שאין בו את האיכות או התכונות הדרושות לשימוש. (למשל: מכונת כביסה שלא מבצעת את פעולת הכביסה בשל חלק פנימי שחסר).
4• מוצר שהסוג שלו, התיאור שלו או התכונות שלו מהווים אי התאמה לדגם או לדוגמא שהקונה ראה.
5• מוצר שלא מתאים מבחינה אחרת למה שהוסכם בין המוכר לקונה.
הקונה חייב לבדוק את המוצר מיד כשהוא מקבל אותו. אם הוא גילה פגם או אי התאמה הוא חייב להודיע למוכר על כך מייד עם הגילוי. במידה שהקונה "לוקח את הזמן", ייתכן שהזכות שלו לביטול העסקה והחזרת המוצר תיפגע.
אם אי ההתאמה או הפגם חבויים, ואי אפשר לגלות אותם בבדיקה סבירה, הקונה יכול להודיע למוכר על אי ההתאמה ברגע שהוא מגלה אותה.
כאשר מגלים אי התאמה כדאי להוגיע למוכר מייד בכתב- באמצעות מכתב בדואר, פקס או דואר אלקטרוני. חשוב לשמור את האישור על משלוח המכתב.
ביטול
כאשר מדובר בעסקה שנעשתה בטלפון או באינטרנט, כלומר: עסקת מכר מרחוק, והקונה מעוניין לבטל את העסקה בשל אי התאמה, המוכר חייב להחזיר לו את הכסף ששלם תוך 14 יום מיום שקיבל את הודעת הביטול. במקרה זה, הקונה לא צריך לשלם דמי ביטול, ואם הוא כבר קבל את המוצר, המוכר צריך לבוא ולקחת אותו מהמקום שבו הוא נמסר.
חשוב לדעת, כי כאשר מבטלים עסקה מסיבה שאינה אי התאמה או פגם במוצר, המוכר צריך להחזיר לקונה תוך 14 יום ממועד הודעת ביטול העסקה את הכסף ששילם, אם ישנם חיובים עתידיים- לבטל אותם, ולא לגבות מהקונה סכומים כלשהם מלבד דמי ביטול בגובה 5% מסכום העסקה, או 100 שקלים- לפי הסכום הנמוך מביניהם.
עוד בנושא: