חשבון מוגבל הוא חשבון שנמשכו ממנו 10 שיקים ומעלה ללא כיסוי במשך תקופה של שנה. כאשר חשבון מוכרז כמוגבל מוטלות עליו סנקציות, אשר חלות גם על בעל החשבון, מורשי חתימה ויופי כח בחשבון.
כאשר מכריזים על חשבון כמוגבל, יש לדווח על כך לבנק ישראל. ההגבלה תקפה לגבי הבנק בו מתנהל החשבון המוגבל וגם לגבי הבנקים האחרים.
למציאת עורכי דין בתחום הוצאה לפועל באתר משפטי
ההגבלות שחלות על חשבון מוגבל
על חשבון מוגבל חלות ההגבלות האלו:
1• לקוח מוגבל לא רשאי לפתוח חשבון שיקים חדש, לא בבנק שלו ולא בבנק אחר.
2• אסור ללקוח מוגבל למשוך שיק מחשבון שהוגבל. במקרה שנמשך שיק כזה, אסור לבנק לפרוע אותו.
3• הגבלת חשבון נמשכת שנה אחת. בתקופה זו, הלקוח יכול לשלם כספים מהחשבון אך לא באמצעות שיק- ע"י הוראת קבע, למשל, או כרטיס אשראי- הכל ע"פ ההסדר עם הבנק. חשוב לציין, כי במהלך תקופת ההגבלה בת השנה, הלקוח יכול למשוך שיקים מחשבונות אחרים, אם יש לו כאלו, אשר אינם מוגבלים.
4• לקוח שחשבון נוסף שלו הוגבל, או לקוח שהוגבל פעם נוספת 3 שנים מיום שהסתיימה ההגבלה הקודמת יקרא לקוח מוגבל בנסיבות מחמירות. לקוח כזה לא יוכל למשוך שיק מאף חשבון שיקים שלו במשך שנתיים, וכן לא יוכל לפתוח חשבון שיקים חדש.
כלומר: מדובר בסנקציות נוספות מעבר לסנקציות שמוטלות על לקוח מוגבל שלא בנסיבות מחמירות.
ביטול חשבון מוגבל
ניתן לקבל מבנק ישראל מידע על חשבונות שהוגבלו. ע"פ החוק, המידע על לקוחות שהוגבלו בנסיבות מחמירות לא כולל מידע על לקוחות שהוגבלו ע"י כונס נכסים, הוצאה לפועל ומסורבי גט.
כך גם לגבי לקוחות שהגישו ערעור על עצם ההגבלה לבימ"ש, וכן לגבי לקוחות שטרם עברו 60 יום ממועד שליחת ההודעה על הגבלתם.
בנק ישראל לא רשאי לבטל חשבון מוגבל. בנוסף, אי אפשר לבטל שיק מהשיקים שהביאו להגבלת החשבון.
עם זאת, ניתן לבטל הגבלה על חשבון בדרכים אלו: ניתן לפנות לבנק שהטיל את ההגבלה ולהציג בפניו טעמים מוצדקים לביטול. כמו-כן ניתן להגיש ערעור לביהמ"ש על החלטת ההגבלה או לחכות לסיום תקופת ההגבלה.
רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום הוצאה לפועל