זשיטת הזכיינות צוברת תאוצה בישראל, ועסקים רבים מתרחבים באמצעותה במהירות. רכישת זיכיון כרוכה בהשקעה כספית משמעותית שאינה נטולת סיכונים, גם כשרוכשים מותג ידוע. במדינה שבה כל אחד רוצה להיות מנהל, כדאי שהזכיין הפוטנציאלי יבדוק תחילה אם יש לו את התכונות הדרושות לכך.
עו"ד גיא קולן, מומחה לזכיינות, מפרט מניסיונו מהן התכונות הבסיסיות הנדרשות מזכיין:
1. יזמות: שכרו של עצמאי, בניגוד לשכיר, אינו מובטח בסוף החודש. עליו לעבוד קשה, לעיתים בתנאים של חוסר וודאות ולחץ מצד הבנקים, ובתוך כך לנהל את הזיכיון ולתת ללקוחות הרגשה נעימה וטובה. לא כל אחד בנוי לכך.
2. שמרנות: כל השקעה בעסקים כרוכה בנטילת סיכון מסויים. זכיין מצליח הוא כזה שמקטין את הסיכון על ידי בדיקה יסודית של הרשת אליה הוא נכנס. כך למשל, על הזכיין להכין תכנית עסקית בעזרת בעל מקצוע, תוך שהוא לוקח בחשבון שלא יהיו רווחים משמעותיים בשנה הראשונה; כדאי גם לבצע בדיקות לא פורמליות- שיחות רקע עם זכיינים אחרים או עם ספקים יכולות להניב מידע רב ערך.
3. יכולת לעבוד בארגון: זכיין שמתקשה לקבל מרות, וחושב שהוא יכול להמציא את הגלגל, יתקשה להסתגל למערכת הנוקשה של זכיינות, אשר חייבת מצידה להקפיד על אחידות בין הזכיינים. המזכה אוכף את המודל העסקי באמצעים שונים, כגון מפקחים שעורכים ביקורות אצל הזכיינים. זכיין סוליסט או עם אגו מפותח במיוחד ייכנס במהרה למסלול התנגשות עם המזכה.
4. יכולת ורצון לעבוד קשה: זיכיון מאפשר לזכיין לקבל לידיו מוצר מוכן- מותג ידוע ושיטת עבודה מוכחת. מכאן והלאה עליו לעבוד קשה ולעמוד בסטנדרטים שהמזכה מציב. זיכיון בלי בעל בית נוכח, עובד ומפקח על ההתנהלות מרבית שעות הפעילות, יתקשה להצליח.
5. יכולות תקשורת בינאישית: כדי לנהל נכון צוות עובדים שרובם משתכר שכר מינימום, כדי לתת ללקוחות הרגשה נעימה, כדי להלחם עם ספקים שמנסים אותך כל בוקר מחדש, דרושות יכולות תקשורת בינאישיות טובות, קסם אישי, ובמילה אחת- כריזמה.
6. גישה חיובית: זכיין טוב חייב להאמין במודל העסקי של המזכה. היעדר מוטיבציה חיובית ישליך על הסביבה- העובדים, הספקים, וחשוב מהכל – על הלקוחות. יש לזכור כי בסופו של יום המטרה העליונה היא להעניק ללקוח חוייה טובה ונעימה, כדי שיחזרו שוב.
7. הון עצמי: זו אמנם אינה תכונה, ואולם זכיין שיגיע לעבודה "חנוק" עקב הלוואות גבוהות שלקח, בלי יכולת לתמרן כשהעסק צומח אט אט, יתקשה לתפקד ולשמור על גישה חיובית, דבר שישליך על העסק, יקשה על הגדלת התזרים, וחוזר חלילה. ישנה חשיבות לכך שתהיה לזכיין יכולת לשמור על תזרים מזומנים חיובי לפחות במהלך השנה הראשונה.