צווי מעצר נגד נתניהו, גלנט וסינואר – בית המשפט הפלילי בהאג בהודעה שערורייתית

הלחץ בצמרת השלטון בישראל עולה שלב: התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג הודיע על כוונתו להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ומנהיגי חמאס יחיא סינוואר ומוחמד דף בחשד לביצוע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות

מאת: מערכת זאפ משפטי
20.05.24
תאריך עדכון: 22.05.24
6 דק'
צווי מעצר נגד נתניהו, גלנט וסינואר – בית המשפט הפלילי בהאג בהודעה שערורייתית

ראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום: רומן ינושבסקי/ שאטרסטק

התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג, קארים חאן הבריטי, הודיע היום (ב') כי הוא מבקש להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ומנהיגי חמאס יחיא סינוואר ומוחמד דף בחשד לביצוע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות במהלך המלחמה בעזה.

קשה להאמין, אך בהצהרה דרמטית שאותה מסר היום חאן בראיון חריף לרשת CNN האמריקאית, כורך באופן שערורייתי התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג את ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט יחד עם ראשי המחבלים של ארגון הטרור חמאס ומודיע כי יבקש להוציא כנגדם צווי מעצר.

חאן הודיע כי ביקש מבית הדין הבינלאומי להוציא צווי מעצר נגד נתניהו, גלנט, מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה וראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף. התובע חאן האשים את נתניהו וגלנט ב"גרימת הרעבה כשיטת מלחמה, כולל שלילת אספקת סיוע הומניטרית ופגיעה מכוונת באזרחים", ואילו את בכירי חמאס האשים ב"השמדה כפשע נגד האנושות, רצח, לקיחת בני ערובה, אונס ומעשי אלימות מינית". ההצהרה יצרה סערה בינלאומית וישראל כבר הגיבה כי מדובר ב"החלטה בזיונית, חצופה וצבועה".

דברי התובע קארים חאן

בהצהרה שפרסם התובע הראשי חאן, הוא הרחיב ופירוט את ההאשמות החמורות שעליהן הוא מתבסס בכוונתו לבקש את הוצאת צווי המעצר המדוברים. חאן טוען כי יש לבית הדין הפלילי בהאג סמכות לקבוע לגבי פשעי מלחמה של בכירי חמאס ומנהיגי מדינת ישראל. בנוסף ולמרבה הזעזוע, הוא אומר כי "יש לי סיבות להאמין, על בסיס הראיות שנאספו ונבדקו על ידי משרדי, שראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט נושאים באחריות פלילית לפשעים שבוצעו על שטח מדינת פלסטין משמונה באוקטובר 2023".

קיראו עוד באותו נושא >>> ראיון עם פרופ' אסא כשר: "חיילים עשו טעויות בעזה, אבל זה לא מתקרב לפשעי מלחמה"

ההאשמות אותן מייחס חאן לנתניהו ולגלנט כוללות "הרעבת אזרחים כשיטת לחימה, גרימת סבל במזיד או פגיעה חמורה בגוף או בבריאות, הרג מכוון או רצח, רצח והשמדה, התקפות נגד אוכלוסיה אזרחית ומעשים לא אנושיים אחרים המוגדרים כפשעים נגד האנושות".

יחיא סינוואר

יחיא סינואר. צילום: Anas-Mohammed/ שאטרסטוק

ההאשמות המזעזעות כלפי בכירי חמאס כוללות ביצוע פשעים חמורים של השמדת אוכלוסיה, רצח עם, אונס ועינויים שיטתיים, אלימות מינית, יחס אכזרי לשבויים, זילות כבוד האדם ומעשים לא אנושיים נוספים.

התובע חאן ציין שבביקורים באתרי התקיפה חזה במראות ההרס ובהשפעה העמוקה של "הפשעים המזוויעים". הוא שמע עדויות של ניצולים אודות הטבח והתעללות הקשה של חמאס. כמו כן מציין חאן שישנו יסוד להאמין כי בני ערובה מוחזקים בתנאים לא אנושיים, חווים אלימות מינית בשבי והוא קורא לשחרר את החטופים.   

בחמאס פרסמו הצהרת תגובה בלתי תיאמן: "ההחלטה משווה את הקורבן לתליין, ומעודדת את הכיבוש להמשיך במלחמת ההשמדה שלו".

הוצאת צווי המעצר

ההכרזה של חאן היא אינה סוף פסוק. ישנו הליך משפטי שיש לבצע טרם הוצאת הצווים, יש שיאמרו – הליך לפרוטוקול בלבד. התובע הראשי מבקש להוציא את הצווים, אך לא מוציא אותם בעצמו. בקשתו תעבור לדיון בהרכב של שלושה שופטים בבית הדין הפלילי בהאג, והם יהיו אלה שיחליטו אם לאשר את הצווים או לא.

ל"חשודים" אין זכות לייצוג בהליך האישור שעשוי לארוך ימים או שבועות ספורים. כמו כן, אין אפשרות לערער על צווי מעצר שהוצאו והם יכולים להיות תלויים נגדם שנים רבות. אם יוצאו צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט, זה לא אומר שהם ייעצרו, אלא רק אם ישהו במדינות שכפופות להחלטות בית הדין (ארה"ב לא כפופה), אך הפגיעה במעמד הבינלאומי של ישראל תהיה אנושה. הדבר עלול לגרור השלכות משמעותיות ונרחבות היקף. כיום, למעלה מ-120 מדינות ברחבי העולם חברות בבית הדין הפלילי הבינלאומי ומחויבות לכבד את החלטותיו. במצב כזה, תיאלץ ישראל להגביל באופן ניכר את תנועת ראש ממשלתה בעולם, מחשש שבמדינות רבות הוא יעוכב לפי צו המעצר.

כיצד נערכים בישראל?

הוצאת צווי מעצר אלה על ידי בית הדין הבינלאומי צפויה לגרור תגובת נגד חריפה כלפי ישראל במגוון זירות מדיניות, כלכליות ובטחוניות. שורה של חששות אלה הועלתה במהלך דיונים חשאיים שנערכו בלשכת ראש הממשלה כבר בחודש שעבר, במטרה להיערך לתרחיש קיצון של הוצאת צווי המעצר המדוברים.

קיראו עוד באותו נושא >>> דרמה חדשה בהאג: האם יוצאו צווי מעצר בינלאומיים נגד בכירים ישראלים?

בישראל אף חששו בתחילה כי הצווים יוצאו בסתר, אך כעת משהתובע חשף את כוונתו, חשש זה הוסר. במקביל נמסר כי התובע חאן תכנן למעשה לפרסם את כוונתו כבר בשבוע שעבר אבל דחה זאת בשל ימי הזיכרון והעצמאות בישראל.

בישראל נערכים כבר תקופה ארוכה לתרחיש שבו יוצאו צווי מעצר כאלה נגד בכירים. בדיון דחוף שהתקיים בלשכת ראש הממשלה בחודש שעבר עלה החשש הכבד מצעד כזה מצד בית הדין הבינלאומי. גורמים ישראליים ציינו כי "ההחלטה היא ביזיון בקנה מידה בינלאומי".

רוב חברי כנסת ישראל חתמו על מכתב הקורא לבטל את ההאשמות שאותן הם מגדירים מופרכות ומוחים על ההשוואה המקוממת בין ראש הממשלה ושר הביטחון הישראלים לארכי-טרוריסטים הפלסטינים. כמו כן נעשה ניסיון לגייס את המדינות התומכות בישראל להפעלת סנקציות על בית הדין הפלילי בהאג ועל התובע הראשי חאן. בנוסף, מתבצע בליץ ראיונות של נתניהו בתקשורת הבינלאומית והאמריקאית בפרט על מנת להדגיש את העוול שבהחלטה השמה על לשון המאזניים את מנהיגי ארגון הטרור מול ראשי מדינת ישראל הדמוקרטית, בפרט לנוכח העובדה שישראל מספקת סיוע הומניטרי לתושבי עזה בהיקפים חסרי תקדים.

תגובות בעולם

להערכת ישראל, בית הדין הפלילי הבינלאומי צפוי לאשר הוצאת צווי מעצר נגד הבכירים הישראלים. מסתמן כי צעד זה יגרור תגובה חריפה מממשל ביידן בתמיכה מקיר לקיר של הקונגרס האמריקאי. הצעדים עשויים להיות הפעלת סנקציות כלכליות על בית הדין הפלילי בהאג ועד הגבלת תנועה של קארים חאן.

כמו כן, נבדקת אפשרות מול מדינות אירופאיות רבות, כמה מהן חתומות על אמנת רומא, בדרישה שלא לכבד את צווי המעצר נגד נתניהו וגלנט במידה שאכן יוצאו. אולם, מדינות מסוימות כמו צרפת, ספרד ואירלנד, תומכות בלגיטימציה של בית הדין הפלילי בהאג לעומת גרמניה ובריטניה. בגרמניה ובבריטניה נמתחה ביקורת קשה על החלטת התובע בהאג, שם ביקשו לחזור ולהדגיש כי לבית הדין הפלילי בהאג אין כל סמכות שיפוט בנושא כיוון שפלסטין אינה מוכרת כמדינה וישראל מצידה אינה חתומה על חוקת רומא. כמו כן, בבריטניה דחו את הגישה לפיה צווי המעצר יסייעו לשחרור החטופים הישראלים, לסיוע הומניטרי לטובת תושבי הרצועה או על מנת להביא להפסקת המלחמה בעזה. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה