משפטי– זאפ
משפטיאקטואליה משפטיתראיון עם מנכ"ל ארקיע - "מחירי הטיסות יירדו בקרוב"

ראיון עם מנכ"ל ארקיע - "מחירי הטיסות יירדו בקרוב"

עוז ברלוביץ', מנכ"ל חברת ארקיע, מתעקש שאין סיבה שבגינה יבוטלו טיסות, גם לא בעקבות הסלמה במצב הבטחוני. וגם: האם תוכלו לקבל החזר כספי במקרה שתרצו לבטל טיסה בתקופה מתוחה זו?

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
20.05.24
תאריך עדכון: 20.05.24
5 דק'
ראיון עם מנכ"ל ארקיע: "מחירי הטיסות יירדו בקרוב"

עוז ברלוביץ', מנכ"ל חברת ארקיע. צילום: שי יחזקאל

בעת מלחמה, כאשר חברות תעופה רבות נמנעות מלטוס לישראל או ממנה, חברת ארקיע החליטה להמשיך בפעילותה ולא לבטל טיסות, בדומה לשאר חברות התעופה הישראליות. עוז ברלוביץ', מנכ"ל חברת ארקיע, מספר לזאפ משפטי על ההחלטה החשובה והנחושה הזו. הוא מדגיש את חשיבותן של חברות התעופה הישראליות כ"עוגנים" שמאפשרים את המשך התעופה לישראל ומישראל גם בתקופות משבר, ומתאר את האתגרים והקשיים שהחברה נאלצה להתמודד איתם במהלך תקופה בטחונית רגישה זו.

האם "ארקיע" ביטלה טיסות במהלך המלחמה?

ברלוביץ': "'ארקיע', כמו שאר חברות הטיסה הישראליות, לא ביטלה טיסה במהלך המלחמה. נכון שבחודש הראשון למלחמה עסקנו בלהחזיר ישראלים ארצה, לרוב מילואימניקים שקיבלו צו 8, אבל לאורך כל תקופת המלחמה המשכנו לטוס למרות שהיו פה טילים".

ברלוביץ' מסביר כי למרות הסיכון והמצב הבטחוני הרגיש, היה חשוב לחברה להמשיך בפעילותה כדי לשמור על רציפות התעופה לישראל ומישראל. "בתחילת המלחמה היתה תקופה בה רק שלוש החברות הישראליות טסו, וזה גם מחזק את החשיבות של החברות האלו", הוא אומר. לדבריו, "'ארקיע' מפעילה שישה מטוסים בבעלותה ובין שניים לשלושה מטוסים זרים. מטוסים אלה יצאו מפה יחד עם כל החברות הזרות באותה תקופה, אז נאלצנו להתמודד עם אתגר מסחרי ותפעולי אדיר, וזה היה לא פשוט בשלושת השבועות הראשונים של אוקטובר".

ברלוביץ' מעיד כי למרות האתגרים, החברה הצליחה לטוס ולהחזיר קרוב ל-30 אלף נוסעים לישראל מחו"ל בתחילת המלחמה, בעיקר באמצעות קווים מרוכזים לאתונה ולקפריסין, שהפכו למעין "רכבת אווירית" עבור ישראלים שחזרו לארץ.

האם "ארקיע" תבטל טיסות בשל הסלמה במצב הבטחוני?

"'ארקיע' לא תבטל טיסות בגלל מצב בטחוני. היא מותאמת לשוק במצב מלחמה. אם יש פחות ביקושים של ישראלים שיוצאים לחופשות או ליעדים מסוימים, פשוט לא נטוס לשם, אבל לעולם לא נבטל טיסות בגלל מצב מלחמה כזה או אחר".

קיראו עוד באותו נושא >>> ביטול טיסה במלחמת "חרבות ברזל": האם אתם זכאים לפיצוי?

עוד הוא מבקש לציין כי חברת ארקיע עומדת בכל דרישות הבטיחות והביטחון הנדרשות על ידי רשויות התעופה בישראל, ולדבריו, "מי שמאבטח את 'ארקיע' היא יחידה ייעודית של השב"כ".

רבים חוששים לטוס לחו"ל בעת הזו בשל חשש מביטול הטיסה. כיצד אתם מתמודדים עם המצב הזה?

"ראינו הרבה לקוחות שרכשו כרטיסים בחברות זרות, ואז פשוט לא היה להם עם מי לדבר כשנכנסו למצב של מלחמה. בסוף, ישראל היא מדינה שיש בה כל כך הרבה שינויים ודרמות, אז לקנות מוצר כמו טיסה או חבילת נופש מחברה ישראלית שבה אתה יכול להרים טלפון ולדבר עם נציג בעברית, זה הרבה יותר נוח והרבה יותר ומרגיש בבית.

טיסות

"לטוס כחול-לבן ולהרגיש שיש עם מי לדבר". צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק 

"ב'ארקיע' נתנו דגש רב על שירות ללקוחות בתקופה הרגישה הזאת. היינו זמינים 24/7 לכל שאלה ובקשה, הקשבנו לחששות הלקוחות ועשינו כל מאמץ לספק להם מענה מקצועי ומרגיע. בסופו של דבר, אמון הלקוחות הוא הכל בעסקי התעופה ובמיוחד בעתות משבר".

ידוע שכרטיסי הטיסה של החברות הישראליות לא זולים. מדוע שימשיכו לרכוש מכם?

"קודם כל, כשאתה קונה מחברה ישראלית אתה משאיר את הכסף בשוק המקומי ולא 'מאכיל' גורם זר בחו"ל. זה חשוב לתמוך במוצרים ישראליים כחול-לבן. יתר על כן, הרבה לקוחות שרכשו אצל חברות זרות או לואו-קוסט חוו בעיות תקשורת עם נציגים שלא דיברו עברית ולא מבינים את המציאות המורכבת של ישראל. אצלנו, כאמור, הלקוחות תמיד יכולים להתקשר ולדבר עם נציג בעברית, שמכיר את המצב בישראל ונגיש לכל שאלה ובקשה".

כחלק מהמאמצים להתמודד עם החששות ולהבטיח את בטיחות הנוסעים, ברלוביץ' סיפר על שורת צעדים שננקטו על ידי "ארקיע". "ביצענו התאמות בתדירות הטיסות ובמטוסים בהתאם למצב הבטחוני והביקוש. היו הרבה קווים שלא התאימו לרוח התקופה, בעיקר קווים לנופש וחופשות ובמיוחד בתקופה הראשונה של המלחמה בנובמבר-דצמבר-ינואר.

"במקביל, הוספנו טיסות ליעדים מרכזיים בעולם שמהם ניתן להמשיך לנקודות אחרות, בעיקר לערים מרכזיות כמו אתונה ולונדון. מנגד, דחינו את פתיחת קווים חדשים ליעדי נופש עונתיים כמו סרי לנקה והודו. הכל כדי להתאים את מערך הטיסות לצרכים המשתנים ולמצב הבטחוני".

כיצד תטפלו בלקוחות שירצו לבטל את טיסתם ולבקש החזר במקרה של הסלמה במצב הבטחוני?

"בסוף אנחנו עובדים לפי חוק שירותי תעופה ופועלים לפי החוק. כל עוד הטיסה יוצאת לדרכה, אין החזר למי שרוצה לבטל את הכרטיס, כי בסופו של דבר החברה עלולה להינזק מזה. אם הטיסה מבוטלת, כמובן שנחזיר כסף. כמו כן, נתנו אפשרות לקנות סוג של ביטוח מגן שמאפשר לנוסע לקנות פוליסה ביטוח ביטול טיסה, כך שהוא יכול, לפי רצונו, להחליט שהוא לא מממש את כרטיס הטיסה שלו ולקבל החזר כספי" .

האם מחירי כרטיסי טיסה יירדו בקרוב?

"כן, אנו צופים ירידה במחירים בקרוב. בסוף יש איזון טבעי בין ביקוש להיצע בשוק התחרותי הזה. במהלך המלחמה היו פחות חברות שטסו לישראל, אבל גם היו פחות ביקוש של ישראלים לטוס למקומות מסוימים. אנחנו רואים זאת כבר בנתונים של החודשים האחרונים, בהם הביקושים עמדו על כ-75% בלבד בהשוואה לתקופה מקבילה בעבר ואם מנטרלים את תקופת חג הפסח שבה היו ביקושים גבוהים במיוחד".

ברלוביץ' מסכם: "כשמצב המלחמה יתאזן ויחול שינוי, נראה התאמה עם ירידת המחירים. זאת, בשל חוקי היצע וביקוש וגם כתגובה של שוק התעופה התחרותי לשינוי בדפוסי הטיסה של הצרכנים".

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?