משפטי– זאפ
משפטיאקטואליה משפטיתחוק הרבנים: ח"כ טלי גוטליב מסבירה מדוע התנגדה ועל מה המהומה

חוק הרבנים: ח"כ טלי גוטליב מסבירה מדוע התנגדה ועל מה המהומה

"בזמן מלחמה, כשחיילינו עזי הרוח בשדה הקרב, אין זה ראוי כלל לעסוק בחוק כה שנוי במחלוקת", אומרת ח"כ גוטליב. מאמר דעה מיוחד לזאפ משפטי

מאת: ח"כ טלי גוטליב
23.06.24
תאריך עדכון: 23.06.24
3 דק'
חוק הרבנים: ח"כ טלי גוטליב מסבירה מדוע התנגדה ועל מה המהומה

ח"כ טלי גוטליב. צילום: דני שם-טוב/ דוברות הכנסת

חוק הרבנים עוסק במנגנון מינוי רבני עיר ורבני שכונות. לא שבלי החוק הזה לא ניתן למנות רבנים - ניתן גם ניתן, אלא שהחוק מעביר לשר הדתות כוח עודף במינוי רבני שכונות ומעמיס את שכרם על תקציב הרשויות המקומיות. בחוק יש פוטנציאל מינוי של משרות רבות בעיקר של רבני שכונות ומכאן שמו המפוקפק, "חוק הג׳ובים".

התנגדתי נחרצות להעלאת החוק בזמן מלחמה על שום חוסר ההסכמה הכרוך בו וממילא זו לא העת להעמיס על קופת הרשות המקומית. אם שר הדתות חפץ במינוי רבני שכונות, שיעשה זאת מתקציב משרדו.

בדיעבד, צדקתי ובדיעבד הצלחתי להדוף את חוק הרבנים ולהסירו מסדר היום. אין זה אומר שכל החוכמה נמצאת בידיי ואין פירושו שכל החוכמה בידי החושבים אחרת ממני. זה אומר רק שבזמן מלחמה וכשחיילנו עזי הרוח בשדה הקרב, אין זה ראוי כלל לעסוק בחוק כה שנוי במחלוקת.

המנגנון המוצע בחוק אינו פסול בהכרח, אך זו לא העת ובוודאי שחייבים את הסכמת ראשי הרשויות, שבעת מלחמה בקושי עומדים בעומס הגדול המוטל על כתפיהם עם תקציב מוגבל ממילא.

"אני חברת כנסת מטעם הליכוד, מפלגה ימנית שורשית וערכית עם עמוד שדרה ולא אצביע לחוק שריח שחיתות נודף ממנו. אם אצטרך לשלם מחיר אישי, זו לא תהיה הפעם הראשונה"

לאריה דרעי דווקא בעת הזו דחוף היה להוביל את החוק לחקיקה כדי להבטיח את מינויו של אחיו לרב הראשי לישראל, תוך הבטחה כי המועמד הנוסף לתפקיד יקבל מינוי לרב ראשי של עיר ויפנה את הדרך לאח של דרעי לתפקיד הרב הראשי.
גם זה לא בהכרח פסול, אבל לא עכשיו.

פניתי, ביקשתי, הפצרתי להסיר את החוק מסדר היום. מנגד התעלמו, כעסו. הבהרתי שאצביע נגד. התעלמו, כעסו. התקיימה ישיבה סוערת בוועדת חוקה, התייצבו ראשי רשויות והתנגדו לחוק. שמחה רוטמן הבטיח להם שיצביעו על החוק רק אם תהיה לו הסכמה. רוטמן שיקר. הוא הודיע בערב כי ההצבעה נדחית ליום המחרת, ובמקביל הדיח אופיר כץ אותי ואת ח"כ משה סעדה מוועדת חוקה ומינה את עצמו ואת ח״כ צגה מלקו שיצביעו בעד.

אני נחרדתי מהמעשה הבריוני הזה - הכל כדי לרצות את אריה דרעי שדואג מאד לאח שלו, דואג יותר מאשר לשקט הציבורי בעת מלחמה. 
הסוף ידוע. נתניהו הסיר את החוק מסדר היום נוכח לחצם של ראשי הרשויות, ודרעי לא פירק ממשלה.

דרעי יודע שמצביעיו הם אנשי ימין והוא זכה לביקורת קשה ממצביעי ש"ס שנחרדו מהעלאת החוק בזמן מלחמה. מוטב שדרעי, שאחראי בין השאר על אוסלו וההתנתקות, להתמקד בדרישה נוקבת לנצח במלחמה הזו!

ובאשר אלי, אני חברת כנסת מטעם הליכוד, מפלגה ימנית שורשית וערכית עם עמוד שדרה ולא אצביע לחוק שריח שחיתות נודף ממנו. אם אצטרך לשלם מחיר אישי, זו לא תהיה הפעם הראשונה ומן הסתם לא האחרונה ובלבד שאשאר נאמנה לערכי המפלגה שלי ולצו מצפוני.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?