משפטי– זאפ
משפטיגירושין ודיני משפחהלטובת הילדים: על יתרונות הסכם גירושין

לטובת הילדים: על יתרונות הסכם גירושין

כמי שמלווה כבר 18 שנה זוגות בהליכי גירושין, מבינה עו"ד סיוון טל יחזקאל את החשיבות של הסכם הדדי על פני קרבות בביהמ"ש: "אנשים לא מבינים כמה זה משמעותי, אבל אני רואה את הנזקים שהקרבות מותירים, לעתים נזקים הרי גורל"

23.06.24
תאריך עדכון: 23.06.24
5 דק'
לטובת הילדים: על יתרונות הסכם גירושין

כבר 18 שנים שעו"ד סיוון טל יחזקאל מלווה זוגות בהליכי גירושין. במהלך השנים הללו היא ראתה לא מעט נזקים שנגרמים לבני הזוג, לילדים ולמשפחה בכלל. "יש עורכי דין שמעדיפים את קרבות הגירושין, להגיש תביעות ולהיגרר בבתי משפט, אבל אני רואה את הנזקים שהקרבות מותירים אחריהם ולכן אני מנסה למנוע זאת ממי שאפשר".

עו"ד טל יחזקאל, עורכת דין לענייני משפחה וגירושין, סבורה כי יש צורך בהגברת המודעות לחשיבות שבהסכמי גירושין. "הסכם גירושין זה ה'אני מאמין' שלי", היא אומרת. "אני אמא לפני שאני עורכת דין וזו אחת הסיבות שתמיד, לפני הכל, אני מנסה להוביל את הזוגות שאני מייצגת להגיע להסכם. אני מנסה למנוע מהם את המאבקים הללו".

יחזקאל

עו"ד סיוון טל יחזקאל. צילום: זאפ משפטי

כאשר בני זוג מחליטים על פירוק התא המשפחתי ועל גירושין, עליהם להסדיר את העניינים הרכושיים שצברו כזוג. במידה שלבני הזוג יש ילדים, אזי סוגיות נוספות מצטרפות לשולחן והן חלוקת זמני השהות והמשמורת על הילדים, כמו גם הסדרת תשלום דמי המזונות. יש שני נתיבים עיקריים לבחור בהם – הגעה להסכם גירושין, שהוא מעין פשרה בין שני הצדדים, או לצאת אלי קרב, דרך הערכאות המשפטיות השונות.

הליכי גירושין שהופכים לסכסוכים מרים נגררים כמובן לבתי המשפט, דרך תביעות הדדיות, הגשת בקשות ועוד. "ההתנהלות הזו בבתי המשפט", אומרת עו"ד טל יחזקאל, "עלולה לייצר נזקים רבים לבני הזוג ובעיקר לילדים".

הנזק הוא לא רק כספי

אך בטרם ניגע בנזק שגורם הסכסוך הזה לילדים, נתייחס לפן הכלכלי של העניין. "זוגות מתגרשים שיוצאים למאבק משפטי מבזבזים כל כך הרבה כסף", אומרת עו"ד טל יחזקאל. "הליכים משפטיים, תביעות ובקשות עולים כסף, כך גם הייצוג המשפטי. יש להביא בחשבון שההליכים הללו מתמשכים ולוקחים זמן, וגם זה עולה כסף.

"אני רואה זוגות שגם ככה היו בקשיים כלכליים עוד לפני כן, והליכי הגירושין פשוט גורמים להם לנזק ולמצב כלכלי גרוע אף יותר. הסוגיה הכלכלית היא משמעותית, היא גם מייצרת כעסים נוספים לאה שכבר היו בין השניים. מובן שההיבט הכלכלי פוגע גם הוא בילדים, הן מבחינת המצב הנפשי של הילדים והן בשל הדברים שנמנעים מהם כי הכסף מושקע כולו בגירושין".

הנזק כאמור הוא לא רק כספי, אלא הרבה יותר מכך. ההשלכות הנפשיות והרגשיות שיש על בני הזוג הן כבדות מנשוא. כל עוד לא יסתיים הסכסוך ותתקבל הכרעת בית המשפט, וגם אז לא בטוח שיסתיים הסיפור, הרי שתחושות הכעס, השנאה והנקמה רק ממשיכות להתעצם ולפגוע בבריאות הנפשית של בני הזוג.

עו"ד טל יחזקאל: "שמי שפונה להסכם גירושין משאיר מאחור את הטעם המר של הפרידה וצופה קדימה לפתחו של הפרק הבא בחיים. יש בכך כל כך הרבה טוב לנפש של כל אחד מהצדדים. במקום לחיות בכעס, בנטירה של רגשות ובניסיון לפגוע בצד השני, פשוט להניח לדברים. אני לא אומרת שלא צריך לדאוג לזכויות שלנו ולמה שמגיע לנו, אבל תמיד אפשר לעשות זאת בנועם ובתקשורת טובה, צריך רק לדעת איך עושים זאת".

הילדים סופגים את מרבית הנזק בסכסוכי גירושין

הילדים של בני הזוג, ובעיקר אלו הקטנים, הם אלו שסופגים את מרבית הנזק בסכסוכי גירושין מרים. "ראיתי סכסוכי גירושין רבים במהלך עבודתי המקצועית, אני ערה לנזקים, ראיתי אותם במו עיניי", מבהירה עו"ד טל יחזקאל. "יש מי שממהרים להכניס את הילדים למלחמות האלו וזה גורם לפציעות נפשיות לא מעטות, שיישארו איתם לתמיד. במיוחד הדבר נוגע לילדים שמרגישים במאבק נאמנויות, שמרגישים שצריכים לקחת צד או שמשתמשים בהם.

"אחד היתרונות הגדולים של הסכם גירושין הוא בכך שהוא מגן על הילדים ומונע מהם את הנזקים המיותרים הללו. אני מנסה להשתמש בכל הכלים שיש לי כדי להביא את הזוג אלי ולנסות לייצר ביחד הסכם ולהגיע לפשרות".

לדברי עו"ד טל יחזקאל, במרבית המקרים, גם כשזה נראה אבוד ובדרך לקרב של ממש, יש דרך לעצור ולשנות את פני הדברים. הסכם גירושין אין משמעו ויתור על הזכויות, להפך. פעמים רבות דרך השיח המכבד ניתן להגיע לאותן תוצאות, אם לא טובות יותר.

"הגיעה אלי בעבר אישה מאזור הקריות שביקשה להתגרש מבעלה וששה אלי קרב", מספרת עו"ד טל יחזקאל. "היא היתה נחושה להתיש אותו משפטית, להגיש תביעת מזונות, בנפרד תביעת רכוש ובנפרד תביעת משמורת, כאשר מדובר על סכומים גדולים לכל הליך. יעצתי לה לנסות להגיע להסכם ולאחר שכנועים ארוכים מצידי היא הסכימה שאזמין את בן הזוג ושננסה להגיע להסכמות".

כיצד הסתיימה הפרשה?

"הזמנתי את הבעל למשרד, דיברנו במטרה להגיע להסכמות בנושאי חלוקת הרכוש המשותף, פירוק השיתוף בבית וברכבים, מינוי אקטואר לצורך חלוקת כספי הפנסיה ובעניין מזונות. התוצאה היתה שגובש הסכם גירושין שכלל את כל הדברים שהאישה רצתה מלכתחילה. כלומר, הגענו לאותה תוצאה רק בדרך הרבה יותר קצרה, יעילה, זולה והכי חשוב – חסכנו את מפח הנפש מהילדים.

"בסופו של התהליך זכיתי לברכות מצד שני בני הזוג. הם הבינו שנהגתי כלפיהם בהגינות והובלתי אותם לחוף מבטחים. לאור שיתוף הפעולה איתי, שניהם יצאו במהרה לדרכם החדשה, ללא עומס על הלב ועל חשבון הבנק ויותר מכל הבינו שהילדים נותרו שלווים ורגועים".

סיוון טל יחזקאל משרד עורכי דין

סיוון טל יחזקאל משרד עורכי דין

עו"ד ומגשרת סיוון טל יחזקאל – מומחית בדיני משפחה, צוואות ומקרקעין

דיני משפחה וגירושין, הסכמי שהות, ייפוי כח מתמשך, ייפוי כח, הסכמי חלוקת עזבון, מזונות, הסדרי ראייה, אבהות, חטיפת ילדים, הסכמי ממון, ירושות וצוואות, אפוטרופסות, אלימות במשפחה, נישואים אזרחיים, ידועים בציבור, חלוקת רכוש, בית דין רבני, גירושין, גישור

האם מאמר זה עזר לך?

צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
סיוון טל יחזקאל משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה