שימו לב, מה-1.7.2019 רוכבי אופניים חשמליים יכולים לרכוב רק עם רשיון ומחזיר אור.
ע"פ התקנות החדשות, הרכיבה על כלים חשמליים מותרת רק לבני 16 ומעלה שעברו בהצלחה מבחן תיאוריה ייעודי. בנוסף, כל הרוכבים חייבים לחבוש קסדה ובה מחזיר אור.
לאחרונה נכנס לתוקף חוק לתיקון פקודת התעבורה המתייחס לרוכבי אופניים חשמליים. החוק מכונה "חוק האופניים החשמליים" ומטרתו להסדיר את נושא כלי הרכב הדו-גלגליים הממונעים, בניסיון למגר את תאונות הדרכים שבהן מעורבים רוכבי אופניים חשמליים.
מהי ההגדרה של אופניים חשמליים?
חוק האופניים החשמליים מתייחס לכל רכב דו גלגלי, המופעל בכוח הרוכב ו/או באמצעות מנוע, לרבות גלגינוע (קורקינטים), הוברבורדים וכו'.
מבחינת חוקי התנועה, אופניים חשמליים הם כלי רכב לכל דבר ועניין
מהם עיקרי החוק?
רוכבי אופניים רבים טועים לחשוב כי בהיעדר סממנים של "כלי רכב", כדוגמת צורך ברישיון, רישוי, אגרות וכו' - הם אינם כפופים לכללי הנהיגה, לרבות החובה לציית לתמרורים ולרמזורים. החוק מבהיר את העניין.
נקודת המוצא - שאותה חייבים להבין בנוגע לרכיבה על אופניים, בין אם חשמליים ובין אם רגילים ובאשר לכל כלי התחבורה העירוניים הקלים - היא כי מבחינת חוקי התנועה, מדובר בכלי רכב לכל דבר ועניין.
יש לרכוב בצדו הימני של הכביש, כדי לא להפריע לתנועה (ולסכן את הרוכב), בהתאם לחוקי התנועה
מהם אזורי הרכיבה המותרים?
• שבילי אופניים: שבילים ייעודיים, שעליהם מותרת רכיבה על גבי כל סוגי האופניים;
• נתיב שסומן כשביל אופניים: לרוב, חלקו של נתיב על גבי הכביש, המסומן ומשולט כנתיב המיועד לאופניים. מוגדר כשביל אופניים מבחינת החוק;
• כביש: יש לרכוב בצדו הימני של הכביש, כדי לא להפריע לתנועה (ולסכן את הרוכב), בהתאם לחוקי התנועה.
• מדרכה: חל איסור מוחלט לרכוב בכל סוג של כלי רכב ממונע על גבי מדרכה. ההחרגה היחידה נוגעת לרחובות שבהם אין שבילי אופניים או נתיבי אופניים ואינם ממותני תנועה. ברחובות אלה, רשאים אופניים רגילים בלבד, רכינוע (סגווי) והוברבורד, לנסוע על גבי המדרכה.
• מעבר חצייה: החוק אוסר חצייה של הכביש במעבר חציה רגיל, תוך כדי רכיבה, וקובע כי יש לרדת מהאופניים ולחצות את הכביש בהליכה בלבד. חציה ברכיבה מותרת אך ורק במעברי חציה ייעודיים, המסומנים לצורך זה.
על פי התקנות, חל איסור מוחלט לרכוב בכלי חשמלי מכל סוג, מתחת לגיל 16
מי מורשה לרכוב?
על פי התקנות, חל איסור מוחלט לרכוב בכלי חשמלי מכל סוג, מתחת לגיל 16.
תקנות נוספות תלויות גיל נוגעות להרכבה על גבי אופניים, הן מצד המרכיב והן מצד המורכב:
• ילד עד גיל 8 חייב לשבת במושב נפרד וייעודי.
• גיל המרכיב חייב להיות מעל 14 שנים.
מהו אופן הרכיבה המותר?
• חל איסור להרכיב נוסע נוסף על גבי קורקינט חשמלי.
• חל איסור לעשות שימוש בטלפון הנייד בזמן רכיבה.
• חל איסור לרכוב תוך שימוש באוזניות בשתי האוזניים (מותרת רכיבה עם אוזניה אחת בלבד).
• על כל רוכבי האופניים חלה חובה לרכוב עם קסדת רכיבה.
מהם הקנסות והעונשים הצפויים לעבריינים?
החוק מגדיר את הקנסות והעונשים שיוטלו על מי שיעבור על התקנות. לשם הגברת האכיפה, אף מוענקים סמכויות לפקחי הרשויות המקומיות.
רכיבה מתחת לגיל 16 - 1,000 שקלים
גובה הקנסות:
• רכיבה מתחת לגיל 16 - 1,000 שקלים;
• אי ציות לרמזור אדום שמותקן בשביל/נתיב המיועד לרוכבי אופניים - 250 שקלים;
• רכיבה עם אופניים רגילים על המדרכה - 100 שקלים;
• רכיבה עם אופניים חשמליים על המדרכה - 250 שקלים;
• אי ציות לתמרור "אין כניסה" - 500 שקלים;
• אי ציות לתמרור האוסר כניסת אופניים - 100 שקלים;
• רכיבה על אופניים רגילים, שלא בשביל אופניים - 100 שקלים;
• רכיבה על אופניים חשמליים, שלא בשביל אופניים - 250 שקלים;
• שימוש בטלפון נייד תוך כדי רכיבה - 1,000 שקלים (הקנס הגבוה ביותר!);
• רכיבה תוך שימוש בשתי אוזניות - 250 שקלים;
• רכיבה על אופניים או הרכבת אדם על אופניים ללא קסדה - הזמנה לדין.
ע"פ התיקון האחרון, כל רוכב על אופניים חשמליים יתבקש לעבור מבחן תיאוריה ייעודי, ולשאת עליו את אישור הרכיבה
האם יש צורך ברישיון רכיבה?
ע"פ התיקון האחרון, כל רוכב על אופניים חשמליים יתבקש לעבור מבחן תיאוריה ייעודי, ולשאת עליו את אישור הרכיבה.
חובת הרשויות להציב שבילי אופניים לצד הגדרת החובות החלות על רוכבי אופניים, מתייחס החוק גם לחובת הרשויות המקומיות לאפשר להם לנוע, תוך הקצאת נתיבים ואזורי תנועה המופרדים מאלה של הולכי הרגל וכלי הרכב.
האם כל התיקונים כבר נכנסו לתוקף?
כאמור, "חוק" האופניים החשמליים הוא למעשה אוסף תיקונים לפקודת התעבורה ולתקנות התעבורה.
חלקם כבר נכנסו לתוקף בתחילת 2019. עם זאת, חלק מהתקנות טרם נכנסו לתוקף, בעיקר בשל הצורך להקים מנגנונים שיאפשרו את אכיפתם (כגון: מאגר רישום של כלי הרכב).
התקנות לגבי הרשיון (רכיבה רק מעל גיל 16) ורכיבה עם מחזיר אור נכנסו לתוקף ב-1.7.2019.
לסיכום: אין ספק, כי חוק האופניים החשמליים הוא חוק חשוב ומחויב המציאות. הטכנולוגיה מתקדמת ויחד איתה מתקדמים גם אמצעי התחבורה השונים, שלהם נדרש המחוקק לתת מענה, כדי לצמצם ככל האפשר את מספר תאונות הדרכים.
עו"ד אמנון בן נעים עוסק בדיני תעבורה.