האם חבר וועד הרוצה להתמנות למנהל האגודה השיתופית חייב קודם להגיש את התפטרותו מתפקידו כחבר וועד?
שלום רב, שאלתי למעשה מחולקת לשניים: האם יש מניעה למנות חבר וועד לשעבר לכהן כמנהל האגודה השיתופית והאם החוק מחייב תקופת צינון? ושנית, והאם עליו להתפטר מתפקידו או שבזמן המכרז לגיוס המנהל הוא יכול להכריז על ניבצרות מתפקידו (או מעמד ביניים אחר) ?
כדי להשיב בתשובה ממצה לשאלה, יש צורך בפרטים לגבי משמעותו של התפקיד "מנהל האגודה השיתופית" במקרה המדובר. עם זאת, בהנחה כי בתקנונה של האגודה, הנזכרת בשאלה, אין הוראות הנוגעות לנושא – ניתן להעיר הערות אחדות, כדלקמן: .א) תקנה 24(ג) של "תקנות האג"ש (רשויות מקומיות)" אוסרת רק על יושב-ראש ועד-ההנהלה לכהן "בתפקיד מינהלי או ביצועי באגודה", אך לא על חבר-ועד שאיננו יו"ר. נראה כי גם מחוקק-המשנה מכיר ביתרון של הענקת מינוי לתפקיד "מינהלי או ביצועי באגודה" למי שמכיר את האגודה כחבר ואשר כבר זכה לאמון של הציבור שבחר בו; אפילו האיסור על יו"ר-הוועד נתון לפטור על-ידי רשמת האגודות השיתופיות, במקרה המתאים – כהוראת תקנה 24(ג) שם. ב) כאשר מדובר בחבר ועד-ההנהלה שהינו גם חבר "הוועד המקומי" ביישוב, יש לבחון אם אין "סתירה או אי-התאמה" בין מילוי התפקיד של "מנהל האגודה" במקרה המדובר, לבין כהונה כחבר "הוועד המקומי". קנה-המידה המוצע הנ"ל הינו בעקבות פיסקה 7 של סעיף 106(א) של "צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות)", למרות שאיננה מתייחסת למקרה כמתואר בשאלה. בעניין זה ובמקרה כזה - מומלץ לקבל התייחסות מראש מהמועצה האזורית ( ע"י ראש המועצה ו/או יועצה המשפטי ). (ג) במקרה האמור בפיסקה ב' לעיל, נראה כי ניתן לחסוך את הבדיקה, אם יופקד ע"י המיועד לתפקיד מכתב-התפטרות מהכהונה בוועד, שתוקפו עם אישורו לתפקיד. לא נראה כי יש מקום לתקופת-צינון במקרה זה, אלא אם קיימות עדיין נסיבות מיוחדות שיצרו קשר בלתי-מתאים בין שני התפקידים (בדומה לאמור בפיסקה ב' לעיל) לגבי חבר-הוועד לשעבר, וכל עוד הינן קיימות.