מינוי ועד ממונה בקיבוץ
שלום רב בקיבוץ בו אני חברה יש מפרק מפעיל כבר 11 שנים (שני במספר) אשר עוזב בימים אלו את תפקידו. הקיבוץ עדיין אינו משוקם. ברם, משום שמפרק אינו חייב בשקיפות איננו יודעים לאשורו מה מצבנו. בשל כך פנינו חברי האגודה לרשמת וביקשנו מינוי ועד ממונה. ידוע לי שחלק מחברי ועד ממונה הם חיצוניים לקיבוץ וממונים על ידי גור י חוץ (מועצה, רשם וכד) וחלק אחר הינם חברי הקיבוץ. שאלתי היא מי ממנה את החלק של חברי הקיבוץ? האם הבחירה שלהם נעשית על ידי גורם חיצוני או על ידי החברים עצמם? תודה
שלום רב! .א) תקופת השנים הנזכרת בשאלה היא תקופה ארוכה מדי לאגודה שיתופית בכלל, ולקיבוץ בפרט, למצב של ניהול חיצוני בעל אופי עסקי מובהק. יתכן כי הגיעה העת לתיגבור הניהול ביישוב גם בצד התכנוני וכן בצד החברתי - לא רק לפתרון בעיות שנוצרו ונותרו אלא גם למען העתיד. ב) על רקע האמור בסעיף (א) לעיל, נראה כי ועד-ממונה לניהול אגודת-הקיבוץ איננו פתרון מועדף, וודאי לא פתרון ממצה; בהקשר זה: בחירת נציגים לוועד מבין חברי האגודה, אף אם תיעשה בהחלטת אסיפה כללית, עלולה להיתקל בקשיים, עקב הצורך במענה כפול לבחירה – הן לצד המקצועי והן לצד החברתי-ייצוגי במציאות קשה של שנים לא מעטות. ג) במצב המיוחד העולה מהשאלה, יש מקום לשקול הקמת "אשכול" של גורמי ניהול, בקרה ותכנון, אף כמוסדות נפרדים; "אשכול" כזה יכלול לא רק אנשי-ביצוע בעלי ניסיון ניהולי ועסקי, אלא גם אנשי תכנון בעלי כושר יצירתי, אשר יפעלו כולם תוך מתן מידע ועדכונים לציבור החברים ותושבי-הקבע בקיבוץ. ד) יש להניח, כי לקיבוץ קיימות אפשרויות שעדיין לא נוצלו, או לא נוצלו כראוי, וכי מאמצים משולבים ומתואמים של מוסדות הפועלים בכלל המישורים האמורים, יביאו להתוויית מסלולי-פתרון, גם אם בהדרגה – בשלבים ובסדר עדיפויות מוסכם. ה) אף אם הבעיה מצומצמת למידע על פעילותו של בעל-תפקיד, כמוצג בשאלה – יש לכך פתרונות מתאימים, הן בדיווחים המתחייבים מצדו והן בסמכויות רשמת האג"ש ומשרדה.