תשלום ימי חופשה וחג לעובדים
שלום רב, ברשותי עסק להפעלות ילדים ואירועים. יחסי עם העובדים יחסי עובד מעביד.. אני מעסיקה מפעילות אשר עובדות לפי משמרות ללא כל התחייבות מצדן לימי קבועים ולזמינות מלאה.. האירועים ניתנים להן לפי הלוז שהן מכתיבות מראש. הן יכולות לא לעבוד גם למעלה משבועיים לדוגמא כי יש להן מבחן / לימוד למבחן או כל נושא אחר. כאמור העבודה מאוד גמישה ואינה מחייבת את העובד גם אם החליט לנסוע לחודש.. השאלה שלי האם עדיין עליי לשלם להן ימי חופש וימי חג? הרי הן בחופש מתי שרוצות ועובדות כשיכולות והעסק אינו פעיל בכלל בימי חג כך שמדוע עליי לשלם להן את זה??! בפרט שאינן עובדות ימים קבועים.. אני עובדת עצות ומקווה שבכל זאת יש פירצות בחוק שמקלות גם על מעסיקים. אשמח לתשובה מפורטת.. תודה רבה!!
הילה שלום, לשאלתך מספר חלקים. לעניין החופשה, יש לדעת האם העובדות עבדו פחות משנה או יותר משנה. חישוב ימי החופשה משתנה בהתאם לתקופת ההעסקה. בהנחה שהעובדות עבדו מעל שנה ועד ארבע שנים, יש לחלק את מספר ימי העבודה בפועל ב-200, ולכפול ב-14. החישוב משתנה על פי תקופת ההעסקה. לעניין דמי חג, הרי שבהנחה שהעובדות לא עבדו יום לפני החג ויום אחרי החג, הרי שאינן זכאיות לתשלום בגין ימי החג. לאור הנסיבות שתיארת, יש לבחון גם שאלת קיומם של יחסי עובד מעביד בכלל, ונשמח לעמוד לרשותך. הדס גנוט, עו"ד