ועדה רפואית באגף השיקום במשרד הבטחון בחיפה
לשם קביעת חברי הועדה הרפואית המחוזית יש ממונה שהוא דואג להרכב של הועדה הרפואית. ישנה רשימה מרובה של רופאים שיכולים לשמש כחברי הועדה הרפואית המחוזית ומינוי רופא כזה מפורסם בילקוט הפרסומים. נקבע בפסיקה כי הועדה הרפואית וכן הממונה עליה הם יישות משפטית נפרדת מהיישות המשפטית של קצין התגמולים. עכשיו בא הממונה וקובע את הרופאים הכי קשים שמחמירים עם הנכים בתחום הפסיכיאטרי, ובדרך כלל אותם רופאים קשים הם ממונים להיות חברי הועדה הרפואית המחוזית. ז"א לדעתי הממונה על הרכב הועדה לא נותן לרופאים מן השורה (לא קשים ) להיות חברים בועדה הרפואית. יוצא אם כך שאדם נכה הולך להיבדק להחמרת מצב פעם ראשונה בדרך כלל נכשל. בפעם השניה שהוא הולך לאחר שנתיים הוא רואה את אותם רופאים ושוב אותם רופאים פוסלים את תביעת הנכה להחמרה (כאשר הנכה בא עם חוות דעת חדשה ) . יש בסמכות הממונה להעביר דיון מועדה מחוזית א (לא לקבל את המלצותיה ) , ולתת לנכה אפשרות לעבור בדיקה אצל ועדה מחוזית ב , בהרכב אחר של רופאים. הממונה על הועדות הרפואיות המחוזיות לא עושה כך ולכאורה ומשתף פעולה לרעת הנכה יחד עם קצין התגמולים לשם גריעת זכויות נכות של נכים שסובלים מפגיעה נפשית. השאלה האם ניתן להגיש בג"ץ בעניין הזה נגד הממונה על הועדות הרפואיות אשר התבקש להעביר את הנכה לועדה ב' בהרכב אחר והנכה סורב ע"י הממונה? כמו כן איז טיעון משפטי אפשר לטעון בבג"ץ עצמו נגד "שיתוף הפעולה של הממונה ביחד עם קצין התגמולים" ? האם יש סיכויי לבג"ץ כזה? אשמח לקבל תשובה. תודהרבה מראש.
ראשית, אציין שאני לא בקיא בנהלי קצין התגמולים - יכול להיות שהנושא שייך לפורום נזקי גוף. לגבי מה שאתה טוען, אם הממונה קובע את הרופאים מתוך רשימה שניתנת לו, אז הוא יכול לבחור את מי שנראה לו מתוך הרשימה. וגם תביעה עקב החמרת מצב עם חוות דעת חדשה היא עניין רפואי שתלוי בועדה. לענייןה העברה - אם לפי החוק הממונה חייב להעביר לועדה אחרת לפי בקשת הנכה ומסרב, ניתן להגיש ערעור לועדה הרפואית העליונה. בברכה עופר יהלום, עו"ד