לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
שולמית

פירוש מפס'ד מבד'ר

שלום. באחד מפסקי הדין ברבני ישנה פסיקה "אמנם, אין ספק לבית הדין שאם היתה באה לפנינו השאלה להצריך גט לאשה, היינו פוסקים שעליה לקבל גט על אף הספקות שיש.וכל זה אך ורק לעיניין סידור הגט בלבד מדין ספק איסור ערווה לחומרה, אך לעניין ממון לפסוק שהינה אשה נשואה במקרה דידן על אף הספקות לא ניתן" מאיזה ספר זה נלקח?מדובר על אישה שבן זוגה נפטר . מה הפירוש של פסק זה ? תודה

שגיא בכור, עו"ד ונוטריון

שלום רב לצערי אינני זוכר את כל פסקי הדין בעל פה. רצוי לשאול שאלה ספציפית ולא כללית ע"מ שאועל לעזור. בהצלחה,

טוען רבני אביחיל צדוק

שלום שולמית. מהציטוט שלך את הפיסקה מפסק הדין אני מבין שמדובר בזוג שלא נישאו כנראה כדת משה וישראל אלא בנישואין אזרחיים או אף לא נישאו כלל אלא חיו ביחד תקופה ארוכה והאשה ביקשה מבית הדין פסק דין שיכיר בה כאלמנתו. לכן בית הדין כתב שאם הייתה באה השאלה לפני בית הדין האם הזוג הזה כשרוצים להפרד צריכים גט מכיון שמדובר באיסור חמור להתיר אשה נשואה ללא גט הם יחמירו ויחייבו בגט למרות שזה ספק בדין, אולם לעומת זאת במקום שהגיעה השאלה לבית הדין לענין ממון שהאשה רוצה להחשב אלמנתו לצורך קבלת קיצבה כל שהיא לענין זה הם לא יחשיבו אותה כאלמנה שהייתה נשואה לו כי זה לא איסור חמור כי היא מותרת כבר בכל מקרה וממון זה לא איסור. זה לא נלקח מספר אבל זה מופיע בכמה וכמה פסקי דין. כמובן שכמה דיינים שכתבו את הדין הזה בכמה פסקי דין גם אספו את זה לספריהם. בהצלחה.

שולמית

תודה על תשובתך אך אינה מדוייקת. הזוג נישא כדת משה וישראל והתגרש לאחר 30 שנה. יומיים לאחר הגירושין חזרו לחיות ביחד. הבן זוג חלה והאישה חיה עימו כזוג נשוי לכל דבר. אין כאן עיניין של ממון. האישה ויתרה על הכל[רכוש] לטובת הילדים.אם מגיעה לאישה קיצבה כל שהיא מביטוח לאומי זה המחוקק קבע ולא הרבנות.[רבנות יכולה לקבוע רק סטטוס ולא זכויות סוציאליות], כל בקשתה הוא להכיר בה כאלמנה. לימים הזוג רצה להינשא מחדש והרבנות קבעה שאינו כשיר מבלי שיראו אותו ומבלי שביקשו חוות דעת רפואית הכיצד זה יתכן שרבנות לא מבקשת חוו"ד או שולחת שליח לבדוק אם זה אפשרי? הרי כן היה ניתן לחתן באמצעות שליח האם זה חוקי לתת החלטה מבלי לבדוק? אגב, הילדים של הצדדים תומכים בשני בני הזוג. שאלה: לאור הנקודות שנרשמו האם יש פסקה שכן ניתן לציין את היות האישה אלמנה בעיקר שאף אחד מהם לא נישא מחדש.[הבעל נפטר]

טוען רבני אביחיל צדוק

סליחה על האיחור, תשובתי הייתה מאד מדוייקת מדובר בזוג שלא נשואים כדת משה וישראל, זה שהיו נשואים בעבר אינו מעלה ואינו מוריד למצב העכשוי שחיים ביחד ללא נישואין, בית הדין כשמתבקש לקבוע סטטוס, הוא בודק מה עומד מאחרי זה, אם לעניין איסור כמובן שהוא מתייחס ומחמיר, אם לעניין קיצבה הוא קובע שאינם נשואים וחוק המדינה מכיר בהחלטות בית הדין הרבני בעניין הסטטוס גם לעניין זכויות וחובות כלכליות. ולכן לא תהיה פסיקה שמכירה באשה כאלמנה. גם לו היה מדובר בזוג שעדיין חיים וצריכים גט לחומרא ביה''ד היה מורה לתת גט לחומרא ולא היה מורה לרשום את הצדדים כנשואים עד הגט לחומרא. לגבי הנישואין מחדש איני יודע מה הנימוק של הרבנות ועל סמך מה הוא ניתן, יתכן והם נאסרו אחד לשני בגירושיהן, כגון שהוא כהן שאסור בגרושה, או שבמעשה הבית דין נרשם שהיא אסורה עליו. ברור שלא ניתן לתת החלטה ללא בדיקה ולכן כנראה אם ניתנה החלטה זה לאחר בדיקה. בהצלחה.

שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום בית דין רבני