פיצוי של דואר ישראל
שלום, עשיתי כמה הזמנות מאתרים בחו"ל לפני חודשיים ואפילו יותר. לא קיבלתי את החבילות עדיין. מהאתרים אומרים שהם שלחו לארץ. בארץ אני יודעת שהדואר לא מצליח להשתלט על כמות הדואר שמגיע מחו"ל. התשלומים על הקניות ירדו וחוייבו אבל ההזמנות לא מגיעות. האם הדואר בארץ צריך לפצות את הקונים שמחכים לחבילות חודשים?
אושרית שלום, על פי סעיפים 82 ו- 83 לחוק רשות הדואר, אחריות בעל רישיון למשלוח דואר או חבילה בשירות בינלאומי, תהא לפי הוראות אמנת הדואר הבינלאומית. בהתאם, על פי "הודעה בדבר הגבלות ותנאים לאחריות רשות הדואר לדבר דואר ולחבילה בשירות בינלאומי, חלה הגבלה, שמקורה באמנת הדואר העולמית - סיאול 1994, על סכום הפיצוי שבו מחויבת רשות הדואר במקרה של אובדן או גניבת חבילה בשילוח בינלאומי. ההודעה אינה מעניקה או מגבילה פיצוי במקרה של איחור. בעניין שנדון בע"א 580/82 אינשורנס קורפוריישן נגד מדינת ישראל, שעסק באירוע של אובדן/גניבת משלוח יהלומים, נקבע כי ישנה הגבלה לגבי סכום הפיצוי בו מחויבת רשות הדואר על פי הוראות האמנה הבינלאומית התקפה אותה עת. בעניין שנדון בבית משפט לתביעות קטנות שעסק בטענה לאיחור בן יומיים במשלוח פריטים אלקטרוניים נקבע כי אין מקום לפיצוי וזאת בהפנייה לסעיפי אחת האמנות שהיו תקפות אז. יחד עם זאת, בהינתן כי מטרת האמנות הבינלאומיות הנה שלא ליצור "שרשרת תביעות" בגין הגורמים והמדינות השונות ולהגביל את היקף החשיפה, ניתן יהא אולי לטעון כי לא תהא הגבלת אחריות או פטור מאחריות בענייננו ונסביר: לכאורה על פי המתואר אצלך, דבר הדואר הגיע למעשה לישראל אך לא חולק. בכך- באי החלוקה במועד הסביר ניתן לייחס אולי אחריות בתחומי החוזה- מכללא, נזיקין ולשלול את תחולת האמנה הן מכיוון שהיא לא מיועדת לתת "פטור" בכל הקשור לחלוקה הפנימית, ו/או מכוח עיקרון תום הלב ולפיו לטעון כי הגורם המאחר בחלוקה באופן בלתי סביר מושתק או מנוע מלהסתמך על סעיפי פטור שאינם מיועדים למקרה הנוכחי. האמור לעיל הנו בגדר דעה כמובן ואינו מהווה חוות דעת משפטית או מייחס כמובן רשלנות או הפרה כלשהי לדואר ישראל או כל גורם מטעמו. בברכה, יואב הריס, עו"ד