ב-2 בינואר 2018 נכנסו לתוקף תקנות התעבורה החדשות, במסגרתן הוחמרה הענישה על עבירות שונות וניתן שיקול דעת מורחב לשוטרים בנוגע לעבירות חדשות.
מרבית העבירות החדשות הן עבירות שעיקרן הוא הסחת דעתו של הנהג, וזאת בניסיון לצמצם את מספר תאונות הדרכים
תקנות התעבורה החדשות
החמרת הענישה כוללת מתן נקודות על עבירות שבגינן לא ניתנו נקודות קודם, העלאת מספר הנקודות על עבירות שבגינן ניתן ניקוד, העלאת גובה הקנס וענישה על עבירות חדשות. מרבית העבירות החדשות הן עבירות שעיקרן הוא הסחת דעתו של הנהג, וזאת בניסיון לצמצם את מספר תאונות הדרכים.
נהג חדש צעיר שנוהג ללא מלווה - 8 נקודות + הזמנה לדין
העבירות החדשות בגינן יינתן ניקוד
בין העבירות החדשות העיקריות, שבעבר לא ניתן בגינן ניקוד ואילו מעכשיו יינתן בגינן ניקוד (אם או בלי קנס) הן:
* אי לבישת אפוד זוהר ביציאה מהרכב - 2 נקודות + 250 שקלים קנס.
* פניה שמאלה או פניית פרסה במקום אסור - 6 נקודות + 250 שקלים קנס.
* אי חבישת קסדה ברכיבה על אופנוע - 6 נקודות + 250 שקלים קנס.
* נהג חדש צעיר שנוהג ללא מלווה - 8 נקודות + הזמנה לדין.
שימוש בטלפון ללא דיבורית - 8 נקודות (במקום 4 נקודות) + קנס של 1000 שקלים
העבירות שהניקוד בגינן גדל
בין העבירות העיקריות שמספר הנקודות בגינן גדל (אם או בלי קנס) הן:
* נהיגה ללא חגורת בטיחות - 6 נקודות (במקום 2 נקודות) + קנס של 250 שקלים.
* נוסע שאינו חגור - 4 נקודות (במקום 2 נקודות) + קנס של 250 שקלים.
* שימוש בטלפון ללא דיבורית - 8 נקודות (במקום 4 נקודות) + קנס של 1000 שקלים.
* אי מתן אפשרות להולך רגל לחצות את הכביש בבטחה - 8 נקודות (במקום 4 נקודות) + 500 שקלים קנס.
השינוי המהותי ביותר הוא הענקת סמכות לשוטרי התנועה להפעיל שיקול דעת ולתת דו"חות, בגין עבירות המהוות הסחת דעת של הנהג מהכביש
עבירות חדשות - "היסח דעת"
השינוי המהותי ביותר הוא הענקת סמכות לשוטרי התנועה להפעיל שיקול דעת ולתת דו"חות, בגין עבירות המהוות הסחת דעת של הנהג מהכביש. בסעיף זה נכללות פעולות רבות שעד כה לא היוו עבירה, או שלא נאכפו כלל ומעתה עלולות לעלות בקנס גבוה של 500 שקלים וגם ב-6 נקודות. בין עבירות "היסח הדעת" החדשות:
* שתיה ו/או אכילה תוך כדי נהיגה - לא מודבר כמובן בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, אלא בשתיה של מים, קפה (מכוס תרמית), מיץ וכדו', ו/או אכילה.
* איפור ו/או מריחת לק - גם אם הפעולה נעשית תוך כדי עמידה ברמזור אדום או בפקק.
* הסטת מבט מהכביש שלא לצורך נהיגה - למשל לצורך חיפוש מקום מסוים, שיחה עם היושבים ברכב וכו'. בסעיף זה הוגברה האכיפה גם באשר להסטת מבט אל הטלפון הנייד, גם אם זה לצורך מבט על תוכנת הניווט.
* נהיגה ביד אחת - תקנה 28א' לתקנות התעבורה קובעת כי: "נוהג רכב חייב להחזיק בידיו את ההגה או הכידון כל עוד הרכב בתנועה, אולם רשאי הוא להסיר יד אחת מן ההגה או הכידון אם עליו לעשות בה דבר להבטחת פעולתו התקינה של הרכב או לקיום כללי התנועה". המשמעות היא שחובה להחזיק את ההגה בשתי ידיים, ומותר להוריד יד אחת רק אם מבצעים פעולה הקשורה לנהיגה כגון הפעלת איתות, העברת הילוכים, הפעלה של המגבים וכו'.
תקנה זו לא שונתה, אך האכיפה שלה הוגברה ומעתה כל התעסקות שאינה לצורך נהיגה, כגון העברת תחנות ברדיו, כיוון המזגן ואף גירוד - עלולה לעלות לכם בקנס ובנקודות!
בכל דו"ח חייב שוטר התנועה למלא את "דברי הנהג". סעיף זה מהווה את ההצהרה של הנהג למה שאירע וחשוב לא להקל בו ראש
מה לעשות אם נתפסתם על ידי שוטר תנועה?
ראשית, חשוב לזכור כי מטרת התקנות החדשות היא להגן עלינו, למנוע ולצמצם את מספר תאונות הדרכים.
מסיבה זו מערכת המשפט נוטה לקבל את גרסת שוטרי התנועה ולהעניש את הנהג. העילה העיקרית שבשלה מזכה בית המשפט את הנהג היא כשל ראייתי ולכן, יש חשיבות רבה להתנהלות נכונה במועד קבלת הדו"ח ע"י השוטר ולאחריו.
רישום הדו"ח - הכלל הראשון, המיידי והחשוב ביותר הוא לשים לב לפרטים שממלא השוטר בדו"ח.
בכל דו"ח חייב שוטר התנועה למלא את "דברי הנהג". סעיף זה מהווה את ההצהרה של הנהג למה שאירע וחשוב לא להקל בו ראש.
אם עצר אתכם שוטר, עליכם לתת לו הסבר הגיוני לנסיבות המקרה ו/או להכחיש את העבירה המיוחסת לכם. על השוטר לכתוב את דבריכם בדיוק כפי שאמרתם, וחשוב לוודא שאכן כך נעשה. אם דבריכם לא נרשמו במדויק, אתם רשאים לבקש ממנו לשנות את הכיתוב וזכותכם לא לחתום על הדו"ח.
זכרו! חובת ההוכחה על העבירה שביצעתם חלה על השוטר והחתימה שלכם מהווה הסכמה לכתוב.
לאחר רישום הדו"ח - אם ברצונכם לערער על הדו"ח, לבטל או להפחית את הנקודות ואת הקנס, מומלץ להיוועץ בעורך דין המתמחה בדיני תעבורה, שיחפש את הכשלים הראייתיים בדו"ח ויביא אותם בפני השופט.
חשוב לדעת! אין דו"חות מושלמים ב-100% ועורך דין מנוסה ומומחה בתחום, ידע, לרוב, למצוא כשלים בכל דו"ח: מהוכחה של כשלים בראיות שהובילו למתן הדו"ח, נגזר ספק שיכול להוביל לזיכויו של הנהג.
* השתתפה בהכנת הכתבה - יערית טרבלסי, כתבת זאפ משפטי