איזה ענפים בקיבוץ באחריות ועד ההנהלה ואילו באחריות ועעד ההנהלה הכלכלית?
שלום רב, בקיבוץ השיתופי בו אני גר ישנו ענף נגריה שמיום הקמתו נתן את המרבית המוחלטת של השירות שלו לענפי וחברי הקהילה. האחוזים בהם עשה הענף עבודות חוץ (יצרני למען רווח) נעו סביב 5-10% בשנה מסך התקציב של הענף. פעם בכ- 5 שנים היתה מנסה הנגריה לעשות יותר עבודות רווח החוצה וגם אז אחוזי העבודה לרווח החוצה היו עומדים על 30% בשנה מסך התקציב של הענף. בימים אלה כאשר הקיבוץ מתחיל את תהליך בחינת אורחות החיים שלו וסף הנפיצות והמחטפים בו גבוה, עובדי ענף הנגריה שבמחשבות והרצונות שלהם כבר הקיבוץ עבר למתחדש ואם אפשר היה לדלג על כל התהליך המורכב שהקהילה עוברת, הם היו עושים זאת בחדווה, והחליטו שהם לא מעונינים יותר בקהילה שבעצם מימנה את הפעילות שלהם לאורך השנים והחליטו שהם רוצים לעבור להיות נגריה עסקית שמרוויחה כסף מבחוץ וזונחת את הקהילה כמעט לחלוטין. שאלתי היא כזו: האם בסמכות ועד ההנהלה הכלכלית של הקיבוץ להחליט על דעת עצמו ללא מעבר דרך אישור האסיפה הכללית ולאשר לענף הנגריה להתנתק מהשירות פנימה לקהילה ולעבור להיות נגריה יצרנית עסקית? או מכיוון שהענף היה תחת ההגדרה של ענף שירות של הקהילה לאורך השנים, האסיפה הכללית היא זו שצריכה לאשר לנגריה להפסיק את פעולתה פנימה ורק לאחר אישור האסיפה הכללית יכול יהיה ענף הנגריה לעבור להיות תחת אחריות ועד ההנהלה הכלכלית כשאר הענפים היצרניים עסקיים? במקרה המוצג מדובר אמנם בענף קטן אך שנוגע ללבבות האנשים בקהילה שעקף את מנדט האסיפה הכללית ופנה ישירות לועד ההנהלה הכלכלית במן מהלך שהשאיר תחושה של מחטף אצל הרבה חברים. הדאגה היא מה יקרה אם בעקבות תקדים שכזה בו ענף של הקהילה מדלג מעל האסיפה הכללית ישר לקבלת אישור מועד ההנהלה הכלכלית, ענפים קהילתיים יותר מרכזיים בקהילה יאמצו את אותו הנוהג ויתעלמו ממנדט הקהילה בהחלטות לגביהם? לדוגמה: מחר המטבח יעקוף את הקהילה ויקבל את אישור ועד ההנהלה הכלכלית להפסיק להכין אוכל לקיבוץ ולעבור לייצר קייטרינג בלבד החוצה מהקיבוץ למען יצרנות עסקית? אותו דבר לגבי הגיל הרך, המוסך, הנוי, המכבסה, שאר ענפי הקהילה ואפילו רצונותיהם של אנשים פרטיים. הרי אם אושר מהלך שכזה לענף מסויים למה שכל השאר לא ירכבו גם על מהלך עוקף האסיפה הכללית שכזה וינצלו את ה"שחיתות" המקלה שועד ההנהלה הכלכלית מאפשר מתוך אג'נדה לא קהילתית שהוא מוביל שרואה רק יצרנות לנגד עיניו ומפרק במהלכיו את הקהילה שנשארת ללא מנדט מאחורה? או כמו שאמרתי לרכז המשק החיצוני שהקיבוץ מעסיק: "את הכסף על הנייר אולי תצליח להביא בסוף ותוכל לנפנף בו בקורות חייך להמשך הקריירה שלך, אבל את הקהילה שאתה משאיר מפורקת מאחוריו בעקבות מהלכים שכאלה, לא תהיה כאן כדי לשקם." אשמח לתשובתכם, האם המהלך שועד ההנהלה הכלכלית עושה הוא חוקי?
עובדי הנגריה בקשר עם וועד ההנהלה להפריט את הנגריה , האם אפשר לחייב את הועד להניח את הסוגיה בפני האסיפה הכללית. על מנת להשיב על השאלה נדרש לקרוא את תקנון הקיבוץ. יחד עם זאת מהשאלה עולה החשש מהפרטת עסקים אחרים באופן דומה, ולבסוף יהיו בקיבוץ מספר מעמדות, כאלו שקיבלו נתחים מהעסקים הקיימים שהופרטו וכאלו שיותרו ללא מענה כלכלי. מוכרחים לפעול בכל דרך משפטית לסיכול המגמה. פניית עובדי הנגריה לוועד הכלכלי להפרטה, והחשש מפני הפרטה והמשך הפרטת עסקים אחרים על מנת להשיב על האופן כיצד זה אפשרי יש לקרוא את ההנחיות בתקנון הקיבוץ חובה לפעול שכל הפרטה תתבצע רק בראיה כוללת ובאישור אסיפה כללית. בהצלחה
שאלות נפוצות:
שאול אטיאס
אור ניר
עופר סאמין
יוסף יצחק