כהונה במקביל כחבר בועד מקומי (ביישוב לא מאוגד) ובועד האגודה השיתופית
אני מתגורר ביישוב קהילתי המנוהל ע"י ועד מקומי, שבעבר נוהל ע"י ועד אגודה שיתופית. למרות שכבר שנים רבות רוב התושבים אינם מאוגדים באגודה השיתופית, עדיין יש אגודה ויש בה ועד מכהן. כצפוי, חלק מחברי הועד המקומי הם גם חברי האגודה השיתופית מקדמת דנא, אלא שהפעם אחד מהנבחרים הוא גם חבר מכהן בוועד האגודה השיתופית. אותו חבר מעוניין להתמנות כיו"ר הועד המקומי. לטעמי מינוי כפול כזה מעלה חשש לניגוד עניינים, לדוגמא: נכסים בבעלות האגודה השיתופית מושכרים לועד המקומי, ובכל קיץ יש ויכוח על היקף השיפוץ שתבצע האגודה השיתופית (כמשכיר) במושכר. דוגמא נוספת - מה המחיר שישלם כל ילד בקייטנה (שהועד המקומי מארגן) עבור כניסה לבריכה שבבעלות האגודה השיתופית? ועוד ועוד. השאלה: האם קיים איסור בחוק לכהונה במקביל בשני הועדים הללו? האם יש תקדימים?
שלום רב! תשומת-הלב מופנית לשאלה דומה שהועלתה בפורום זה ביום 6/11/18 ( אבי ), ולתשובת מנהל-הפורום שם, עם ההפניות לתשובות קודמות. גם אם אין פסלות לבחירה ולכהונה במקרה המדובר – אין להתעלם מסכנת ניגוד העניינים, העלולה למנוע מחבר שני הוועדים להשתתף בהחלטות, ואף בדיונים, בנושאים בהם מתעוררת מחלוקת ממשית בין האגודה לוועד המקומי, במיוחד אם ייבחר כיו"ר. אמנם השכרת מבנים ע"י האגודה היישובית לוועד המקומי הינה תופעה מוכרת ומקובלת, אך יתכן כי מחלוקות חוזרות ונשנות בהקשר זה יוצרות ניגוד עניינים משמעותי, לגבי המכהן בשני הגופים. בנסיבות המתוארות בשאלה, ולאור הדאגה לענייני כלל התושבים, מוצע לפנות לבירור הנסיבות המלאות לאשורן, ולבדיקת השלכותיהן – אל ראש המועצה האזורית, ובאמצעותו גם לועדת-הביקורת של המועצה וליועץ המשפטי שלה. יתכן כי מנגנון בירור ופיקוח שתקים המועצה לגבי מחלוקות שיתעוררו, יסייעו למציאת פתרון ראוי לכל הנוגעים בדבר, בין לגופן של המחלוקות המוכרות ובין לאופן התנהלות הוועד המקומי במקרה של מחלוקת עתידית.
(לא ציינתי - ביישוב אין זהות ועדים כמובן)