החזר כספי על תשלום היטל השבחה למועצה לאחר פסק הדין להבות חביבה?
אנחנו שילמנו לוועדה לתכנון היתל השבחה האם ישטעם להאבק על החזר כספי לאחר פסק דין להבות חביבה.
שלום רב! נושא "היטל-השבחה", הנכלל בתוספת השלישית של "חוק התכנון והבניה, תשכ"ה-1965", הינו מורכב וסבוך כשלעצמו, ואין להתפלא על קשיי בירור ופרשנות משפטית בנושא, במקרים בהם מתבקשת החלתו על המערכת המורכבת של זכויות והעברתן ביחידות-דיור בקיבוץ - במסגרת "שיוך" לחברים או במסגרת השתכנות ב"הרחבה". ראשית יובהר, כי הפרשה המוכרת כ"עניין להבות-חביבה" שביסוד השאלה הנוכחית – עיקרה בהחלטה של ועדת-ערר מחוזית ( להבדיל מפסק-דין של בית-משפט מחוזי ), אשר ניתנה, לפי האמור בה, על סמך הסכמות(!) של הצדדים המעורבים; ועוד מההחלטה הנ"ל: ועדת התכנון והבנייה, אשר דרישתה לתשלומי היטל-השבחה בוטלה באותה החלטה – הודיעה על כוונתה להוציא דרישות-תשלום של היטל-ההשבחה... לקיבוץ עצמו, במקום לעוררים שם: 9 זוגות של מקבלי זכויות ביחידות-מגורים בקיבוץ. לאור זאת, "עניין להבות-חביבה" אינו צריך להיבחן רק לפי תוצאתו, אך בכל מקרה דומה יש בו כדי לחדד את הצורך בסיוע משפטי לבחינת נסיבות המקרה, מייד עם קבלת הדרישות לתשלומי "היטל-השבחה", ולהגשת עררים במועד החוקי המוגבל – לפי הייעוץ המשפטי. המקרה הנוכחי הנזכר בשאלה, מעלה קושי נוסף עקב תשלום ההיטל ללא הגשת ערר – השבה של תשלום מצריכה "מעבר מכשולים" בעייתי מבחינה משפטית, אך יתכן שיש לו סיכוי, לפחות במישור המינהלי-הציבורי; זאת - אם יימצא ויובהר לרשויות המתאימות, כי ההיטל נדרש וניגבה שלא כדין. בהקשר זה: יש להניח, כי המדובר בשאלה בנושא שהוא מעניינם של רבים, ויש מקום להתארגנות וליוזמה משותפת של בעלי-עניין, לרבות במימון סיוע משפטי הכרחי. יצויין בנוסף, כי מטעם ועדת התכנון והבנייה, אשר היתה משיבה בהליכי הערר בעניין "להבות-חביבה" הנ"ל, נטען בהקשר כי הנושא נמצא בבדיקת משרד המשפטים והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה. הנחיות ופרשנויות-חוק מטעם היועץ המשפטי לממשלה מחייבות את כל הרשויות הפועלות על-פי דין, לרבות זרועות-המדינה. בדיקה משפטית שתמצא, כי היתה דרישה וגבייה שלא כדין של מה שהוגדר ע"י רשות התכנון כ"היטל-השבחה" - עשויה למצוא "כתובת" לתוצאותיה גם אצל היועץ המשפטי לממשלה, בהעדר מענה ראוי אצל רשות התכנון עצמה.