מיסי וועד עבור שוכר באגודה
שלום רב, אני שוכר יחידת דיור באגודה שיתופית. אני משלם מים, חשמל וארנונה דרך המשכיר, אשר משלם לאגודה שגובה בשביל המועצה. אבקש לדעת האם בסמכות הוועד המקומי לגבות מיסי וועד נוספים ולהטיל אותם על השוכר באופן אישי, ואם כן, מה גובה המס שניתן להטיל? תודה רבה!
שלום רב! מי ששוכר בית-מגורים ביישוב שיתופי, חייב בתשלומים הכרוכים בהחזקה ובשימוש בנכס (בעיקרם – חובות בגין צריכה שוטפת של מים וחשמל, וכן ארנונת-מגורים לרשות המקומית), כאמור גם בשאלה עצמה, וכפי שאמור להיות מפורט בהסכם-השכירות שבינו לבין המשכיר. לבעל הנכס, המשכיר, ישנו מעמד נוסף – חבר באגודה השיתופית של היישוב ; חובות של בעל-הנכס כחבר-האגודה וכבעלים – אינם חלים על השוכר. הוועד המקומי ביישוב הינו הרשות המקומית של היישוב, במשולב עם המועצה האזורית שבתחומה נמצא היישוב. שום רשות מקומית איננה מוסמכת לקבוע חיובים חדשים של תוספת-ארנונה או היטלים ( כגון היטלים בגין סלילת כבישים ומדרכות ), אלא בדרך הקבועה בחוק, ובאישור משרד-הפנים. חובות ארנונה ניתנים לגבייה ע"י הרשות המקומית – אף ישירות מן המחזיק. בהיטלים, אם הוטלו - חייב הבעלים, כמי שנכסו הושבח עקב פעולות הרשות. עם זאת, כאשר הוועד המקומי או האגודה השיתופית ביישוב מחזיקים ומנהלים נכס ציבורי לשימוש התושבים – יתכן כי יהיה מקום לדרוש ממשתמשים בנכס תשלומי-תמורה בעבור השימוש, לכיסוי הוצאות מוגדרות שהיו כרוכות בכך. כללית, בכל מקרה של צורך בבירור, ניתן לפנות אל הגורמים הנזכרים לעיל, או לדרוש מן המשכיר אסמכתא, פירוט והסבר. מול כל תשלום – יש לדרוש קבלה מפורטת ממקבל התשלום, ובתשלום למשכיר – גם צילומי חשבון-הדרישה והקבלה שהונפקו לו מיעד התשלום. בנושא המדובר מופנית תשומת-הלב גם לתשובות מנהל-הפורום מתאריכים 25/12/2013, 3/1/2014 ו-19/11/2012.