תעריף ארנונה בועד מקומי שגבוה מתעריף המועצה על אותו נכס
האם לועד מקומי מותר לקבוע תעריף ארנונה גבוה יותר על נכס מוסיים מאשר קבעה המועצה?
שלום רב! נושא דרישת תשלום "מיסי ישוב" משוכרים ביישוב קהילתי או שיתופי נדון לא אחת בפורום זה, ותשומת-הלב מופנית לתשובות קודמות שניתנו בפורום, לרבות לשאלות מהתאריכים 29/4/18 ו-4/2/16. יצוין שוב, כי "מיסי ישוב" הינו מונח בלתי-רשמי, ויש לבחון את מרכיבי הדרישה מבחינת ביסוסו ושיעורו של כל אחד מהם. ככל שהסכם-השכירות שבין השוכר למשכיר אינו קובע זאת במפורש – מרכיב של דמי-חבר לאגודה אמור להיות מוטל על החבר-המשכיר. ככל שמדובר במרכיב של ארנונה – היא חייבת להיות מחושבת לפי שטחו של החלק המוחזק ע"י השוכר. עם זאת, לגבי מרכיב של תשלומים בגין שירותים הניתנים לכל בית-אב ביישוב, יש מקום לדרישה נפרדת, אך גם לבדיקת שיעור הדרישה. מקרה של בית-מגורים "מפוצל" ליחידות נדון, למשל, בתשובה לשאלה מיום 4/2/16, אך מקרה של פיצול לשלוש יחידות נראה כמקרה מיוחד המצדיק בחינה מדוקדקת של שיעור מרכיב "שירותי יישוב", ואף בקשה להפחתה במקרה המתאים. גם אם חוזה-השכירות כולל התחייבות השוכר לשלם את דרישות המוסד היישובי ל"מיסי יישוב" – אין המשכיר פטור מסיוע לשוכר בבדיקת שיעורי הדרישה וביסוסם מול כל גורם הדורש את התשלום; זאת – גם על-פי "עקרון תום-הלב", החל על כל חוזה, ומחייב את כל הצדדים לחוזה. בכל מקרה של צורך, מול דורשי התשלום ו/או המשכיר – יש לפנות לסיוע של עו"ד.
שלום רב! לפי פרסום באתר משרד-הפנים בנושא, מומלץ כי ארנונה הנקבעת ע"י ועד מקומי, תתייחס רק לנכסי מגורים וכי שיעורה לגבי כל פרט לא יעלה על 30% משיעור הארנונה שקבעה לגבי המועצה האזורית. עם זאת, יתכן כי האישורים, הנדרשים מצד המועצה והמשרד לקביעת ארנונה ע"י הוועד המקומי, יינתנו גם במקרה של חריגה מהמומלץ, אם נתבררו נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת. לפיכך, במקרה כמתואר בשאלה, ניתן לפנות לוועד המקומי לקבלת הסבר והנמקה לשיעור הארנונה, ולפי הצורך – אל המועצה האזורית ואף אל משרד-הפנים.