חבר ועד מתמנה תוך כדי הקדנציה כ מזכיר בשכר ?
נראה לי לא תקין , לפחות לא נראה ציבורית טןב חברי ועד מפקחים על המזכיר
שלום רב! בהנחה כי מדובר בוועד-הנהלה של אגודה שיתופית - מוסבת תשומת-הלב לתשובת מנהל-הפורום לשאלה זהה מיום 16/5/2017. מהאיסור הקיים בנושא בתקנות לגבי יו"ר-ועד - תקנה 24(ג), וכן בהיקש מתקנה 20א של "תקנות האגודות השיתופיות ( רשויות האגודה )" - ניתן להסיק על העדר מניעה עקרונית לגבי חבר-ועד, הנזכר בשאלה. יצוין שוב, כי בחירת מזכיר לחבר-ועד מצביעה על נכונות האסיפה הכללית לאשר כפל תפקידים לחבר-הוועד הנבחר; אך כאשר מדובר בכוונה להוסיף תפקיד של מזכיר-בשכר לחבר-ועד – כבמקרה המתואר בשאלה כאן – מוצע לבקש אישור לכך מהאסיפה הכללית. עם זאת, עומדת לבדיקה ולמבחן שאלת שיעורו של השכר המיועד לחבר-הוועד בעבור מילוי תפקיד מזכיר ( עם מכלול תנאי העסקתו ), ולקראת דיון והחלטה של האסיפה הכללית בנושא, ראוי ורצוי להציג בפני חברי-האגודה חוות-דעת של ברית-הפיקוח ( או רואה-החשבון המבקר ), כי תנאי השכר המיועדים תואמים למטלות התפקיד ולכשירותו ולניסיונו של המועמד. בנוסף, ראוי ורצוי כי בפני האסיפה הכללית תהיה גם חוות-דעת משפטית, לפיה אין מניעה למינוי המוצע מבחינת תקנון-האגודה. על ועד-ההנהלה המביא את ההצעה בפני האסיפה הכללית, להיות מוכן להשיב לשאלות בדבר התאמתו של חבר-הוועד לתפקיד, ובדבר היתרונות בהעסקתו אל מול החלופה של מזכיר "חיצוני" בעל ניסיון מוכח. הערת הבהרה: לגבי "ועד מקומי" קיים בנושא איסור לפי "צו המועצות המקומיות ( מועצות אזוריות )" – סעיף 132(ג) שם, בהקשר לסעיפים 89א ו-89ב של הצו; האמור לעיל בתשובה זו מתייחס רק לוועד-הנהלה של אגודה שיתופית.
שלום רב, תודה על התשובה. כאמור האספה לא בחרה מראש בכפל התפקידים .למרות שאין מניעה חוקית זה "מאד לא סביר" . התקנון הוא מיושן והעולם התקדם וכיום יותר שמים לב לחשש לניגוד עיניינים. לא סביר שיו"ר שעובד גם קשה מנוע לקבל שכר ומזכיר כן.
שלום רב! ההגבלה הקיימת בחקיקת-המשנה על כפל כהונה של יו"ר ועד-הנהלה ושל מזכיר או גזבר באגודה – נשענת על הגיון ועל שיקולים מעשיים, העומדים במבחן המציאות, ולא על "וותק" של התקנות. בהקשר לשאלה המדוברת ולתשובה הקודמת: אם האסיפה הכללית תאשר מינוי של חבר-ועד כמזכיר, עשוי הדבר להיות גם מטעמים של חיסכון בהוצאות ושל זמינות מירבית של המזכיר למילוי מטלות באגודה ובמושב - לרבות התייחסות לפניות של חברים ושל מוסדות האגודה. מכל מקום: מי שסבור כי יש מקום לשינוי בתקנות, חופשי לפנות בהצעה מנומקת אל השר הממונה ( שר הכלכלה ) – ישירות, או באמצעות "רשם האגודות השיתופיות" האמור להביע עמדתו בפני השר.