אגודה שיתופית קהילתית
חלקו הגדול של חברי האגודה קהילתית בקיבוץ מעוניינים בסגירתה, מה הן זכויות של אגש"ח (הקיבוץ) לגביית מיסי קהילה במידה והאגודה קהילתית נסגרת? האם אגש"ח (הקיבוץ) רשאי לפי החוק לגבות סכום מינימום / מקסימום עבור שירותים מוניציפליים כגון: נוי , חינוך קהילתי חברתי, בריכה, שירותי תרבות, שירותי הנה"ח וכו' מתושבים בהרחבה שאינם חברי קיבוץ והאם אגש"ח יכול לכפות תשלום עבור שירותים הנ"ל?
שלום רב! לצורך פירוק של אגודה שיתופית יש צורך בבקשת רוב של 75% לפחות מחברי האגודה, וכן בהחלטה של רשם האגודות השיתופיות, לאחר שישוכנע כי "יש צורך לפרק את האגודה" ( סעיף 46 של "פקודת האגודות השיתופיות" ). בהנחה כי בקיבוץ שקלט "הרחבה" יש צורך נמשך במילוי מטרותיה של אגודה קהילתית – ספק אם יינתן צו לפירוקה, אם לא יוצע הסדר שיבטיח את ענייניהם של תושבים שאינם חברים באגודת-הקיבוץ החקלאית-התיישבותית. בד-בבד, וכפי שהועלה גם בשאלה הנוכחית – יש צורך להבטיח את עניינה של אגודת-הקיבוץ הנ"ל, לגבות את המגיע לה בעבור שירותים שתספק לכלל התושבים. שאלה זו מצריכה בחינה של כל שירות בפני עצמו – הן מבחינת עצם חובת תשלום בעבורו, והן מבחינת שיעור התשלום. לצורך זה יש לפנות לבדיקה ולקבלת חוות-דעת בכתב של עו"ד עם ידע וניסיון בנושאים קיבוציים ומוניציפאליים גם יחד; במסגרת טיפול משפטי זה ייבחנו - בין היתר - מסמכי ההשתכנות הקיימים מול התושבים, תקנוני שתי האגודות, צרכי התושבים כולם בתור שכאלה, "תרומותיהם" של הוועד המקומי והמועצה האזורית למילוי צרכים אלה, וכיו"ב. הנושא המדובר הינו חשוב דיו, להצדקת סיוע מקצועי כמוצע, עם הוצאות מימונו.