פיטורי יו"ר ועד מקומי
אני מבקש לדעת על מה בדיוק אתה מבסס את הטיעון שלך שליו"ר ועד "מגיע מעין-שימוע" - למה? כתבת שבגלל עניין של כבוד יש לו "זכות" לכך - כיצד ועל מה אתה מבסס את הטיעון המשפטי? לא קיימת פסיקה שמגבה את הטיעון שאתה מעלה, לא קיים לכך כל אזכור שבדין ולא מצאתי הפניות למאמרים בעניין. ההיפך: החוק קובע כי מינויו של יו"ר ופיטוריו יהיו ע"פ החלטת למעלה ממחצית חברי הוועד. זה הכל. מה בין "מעין שימוע" ובין סיום כהונה של יו"ר ועד?
שלום רב! הפנייה הנוכחית מתייחסת לתשובה אשר ניתנה בפורום זה לפני 4 שנים(!) – לשאלה ( של "אתי" ) מיום 25/5/2014 בנושא "הדחה/פיטורים של יו"ר ועד מקומי". תשומת-הלב מופנית לתשובה המפורטת והמנומקת שניתנה שם ע"י מנהל-הפורום, הח"מ, ואשר עומדת בעינה במלואה; כעת – עם נימוקים נוספים. בין היתר נכתב בתשובה ( מיום 27/5/14 ): "החלפת יו"ר הוועד המקומי, שלא לרצונו של היו"ר-המכהן, איננה דבר של מה-בכך: אף שיו"ר-הוועד אינו מקבל כל שכר בגין תפקידו... עדיין יש בהדחה משום פגיעה באיש ובכבודו, וזכותו הבסיסית היא לקיום 'מעין-שימוע', בו יובאו בפניו הטענות הקיימות כנגדו, ויתאפשר לו להשיב עליהן, טרם דיון והחלטה בשאלת הדחתו כיו"ר." עוד הוצע בתשובה, בין היתר, לערב בעניין את ראש-המועצה-האזורית ו"להסתייע בייעוץ המשפטי המלווה, ואם היועץ המשפטי של הוועד איננו כתובת לפנייה כזו ( מכל סיבה שהיא ) – ניתן להסתייע ביועץ המשפטי של המועצה האזורית." לכל האמור שם, ניתן להוסיף גם זאת: .1) "צו המועצות המקומיות ( מועצות אזוריות )", המסדיר את ענייני הוועדים המקומיים יחד עם ענייני המועצות האזוריות שמעליהם, קובע בסעיף-משנה 61(ג) כי "לא תקבל המועצה החלטה לפיטוריו של היועץ המשפטי למועצה, אלא לאחר שניתנה לו זכות לשאת לפני המועצה את דברו בענין הפיטורים." כך גם לגבי השעייתו - סעיף-משנה (ב) שם. מחובת-שימוע זו ( ומחובת שימוע לפני פיטורי כל עובד, אף עובד זוטר של... הועד המקומי ) עשויה להילמד, בהיקש, גם חובה דומה לגבי הדחת יו"ר ועד-מקומי מתפקידו המכובד. 2) כאשר חברי ועד מקומי פועלים להדחת היו"ר – הם פועלים בתוקף מינוים-סמכותם כחברי-הוועד ( גם אם שיקוליהם הפנימיים הינם אישיים או סיעתיים ), וגם אז חלות עליהם חובות עקרוניות שבדין המינהלי. על-פי ההלכה הפסוקה, המושרשת במשפט הישראלי כבר שנים רבות – על כל גורם ציבורי חלה חובה מוגברת של תום-לב והגינות, אף מעל ומעבר לזו המוטלת על כל אדם או תאגיד ( הלכה שיסודה בפסק-דינו של בג"צ 4422/92, שלמה עפרן נגד "המינהל" ). 3) סעיף 105 של הצו נושא כותרת "בחירת ראש ועד מקומי", ללא התייחסות מפורשת לפיטוריו ע"י חברי-וועד; אלה נלמדים על-פי עקרון מינהלי, לפיו הגוף הממנה מוסמך גם לפטר. ברם, בצד עקרון זה קיימים גם עקרונות-משפט נוספים, כנזכר לעיל. 4) גם שיקול מעשי אלמנטארי מוביל אל המוצע בתשובה: גישה מתנשאת ותקיפה של חברי-ועד, אשר באה לנצל רוב מספרי ללא זכות תגובה והסבר ענייניים ליו"ר, עלולה "לשחק לידיו" של היו"ר – הוא עלול לפנות לגורם חיצוני ( מינהלי או שיפוטי ), אשר ימצא פסול בהליך ה"הדחה". במקרה כזה, גם ללא תקדים פסיקתי בנושא, עלולים חברי-הוועד למצוא עצמם בפני הליך תקדימי מצד היו"ר, התובע מהם פיצוי כספי בגין צעדי-שווא פוגעים. מדוע, אפוא, לא לאפשר כאן ליו"ר להשמיע את דברו!? ואם יש רוב להדחה – מדוע יחשוש היו"ר המחליף, כי רוב מזדמן של חברי-וועד ידיח גם אותו, ללא מתן זכות שימוע!?